Týdeník Ekonom zpochybňuje i zprávy opsané vlastním vydavatelstvím
To, že někdo od týdeníku EURO a jeho internetového serveru Euro OnLine opisuje, a k ukradeným informacím dokonce dává i svůj copyright, je v Česku běžným zvykem. Avšak minulý týden týdeník Ekonom zpochybnil i zprávu, kterou lidé ze stejného vydavatelství opsali a vydávali (na iHNed.cz) za svou.
Šlo o informaci o prodeji televize Prima, kterou poprvé přinesl server Euro OnLine. Přestože ředitel této televize Martin Dvořák vstup nového majitele, švédské Modern Times Group (MTG), popíral, naše zdroje transakci opět potvrdily. Rozhodli jsme tedy zveřejnit ji také na stránkách týdeníku EURO, který vyšel 26. září. O tři dny později mediální expert Milan Šmíd v týdeníku Ekonom zveřejnil článek s titulkem Spekulace kolem Primy pokračují. Naštěstí pokračovaly už pouze den, protože 30. září skupina GES Ivana Zacha, která do té doby Primu kontrolovala, informaci týdeníku EURO potvrdila.
Expert Šmíd vystavěl fantastickou konstrukci, která měla zdůvodnit, proč týdeník EURO píše o vstupu Švédů do Primy. „Zpráva z Euro OnLine může mít ještě jiný výklad. Týdeník EURO patří do vlastnické sféry finanční skupiny PPF, která stojí na straně Novy,“ píše Šmíd. Dle něj může být informace, že MTG podepsala smlouvu o prodeji Primy, vedena snahou ovlivnit probíhající obchodní jednání. „Pokud si něco Nova může přát, tak je to prodej Primy relativně slabé skandinávské skupině. Jestliže se něčeho může obávat, pak je to prodej Primy silnému partnerovi, například RTL Group. O tom, že RTL by ráda vstoupila na český trh, v PPF dobře vědí, vždyť RTL jednala o Nově s PPF dříve než Ronald Lauder uplatnil své předkupní právo. Není tedy vyloučeno, že se dočkáme podobných překvapení jako vloni 13. prosince, kdy deník Právo vyšel s titulkem „Do Novy vstoupí německá RTL“ a odpoledne bylo vše jinak,“ uzavírá svoji teorii Šmíd.
Kdyby tento mediální expert loni 13. prosince, což bylo pondělí, četl Euro OnLine, věděl by, že kupcem Novy není RTL, ale Lauder. Tuto informaci měl Euro OnLine také jako první už v neděli, ale nezískal ji od prodávajícího, tedy od PPF, ale z amerických zdrojů. Tu SMS mohu panu Šmídovi ukázat. (Později nám i lidé z PPF skládali kompliment slovy „vy jste strašně dobře informovaní“.)
Expert Šmíd se mýlí, když se snaží svým čtenářům vnutit, že o prodeji Primy rozhodl spiklenecký tandem Lauder-Kellner a jimi řízený Euro OnLine a týdeník EURO. To muselo urazit Zacha i Švédy. Co se týká toku informací podobného kalibru, jako je prodej Primy či Novy, mezi PPF a týdeníkem EURO existuje čínská zeď s ostnatými dráty nabitými elektřinou.
Když jsme loni zveřejnili, že Novu koupil Lauder, psali jsme to proto, že to byla pravda. A ne proto, že nám to někdo nařídil. To samé platí i pro Primu.
Čemu expert Šmíd věřil a co očekával, je jeho věc. Novináři musí věřit zdrojům, které jsou spolehlivé. Kdo je má, může jejich informace ověřit a pak zveřejnit. Kdo je nemá, měl by mlčet.