Španělský vůz se oproti předchůdci zvětšil
Nejprodávanější model španělské značky Seat – Ibiza – nabídl tento měsíc svoji čtvrtou generaci. Nový vůz sází na výrazný design, který v mnoha detailech připomíná jeho sourozence Arosu nebo Toledo. Některými stylistickými prvky zase vyvolá vzpomínku na designerské koncepty Salsa či Tango. Nový Seat Ibiza je dlouhý 3953 mm, široký 1698 mm a vysoký 1441 mm, je tedy o 77 mm delší, o 58 mm širší a o 19 mm vyšší než předchozí model. Zajímavě řešená koncová světla se čtveřicí kruhových reflektorů pod jedním krycím sklem model opticky ještě rozšiřují. Zádi dominuje výrazný znak automobilky SEAT – stylizované „S“ slouží zároveň jako madlo zadních vzhůru se vyklápěcích dveří.
Do celkového stylingu vozu zapadají probarvené nárazníky, decentní střešní spojler s integrovaným třetím brzdovým světlem, jednoduché, ale velmi účinné boční ochranné lišty nebo anténa, kterou prý prakticky nelze odcizit. Verze Seat Ibiza Sport a Signo jsou navíc vybaveny výkonnými světly do mlhy, zabudovanými do předního spojleru, verze Sport mají standardně také atraktivní patnáctipalcová litá kola (šestnáctipalcové ráfky se dodávají za příplatek). Na plně galvanizovanou karoserii Ibizy přitom Seat poskytuje dvanáctiletou záruku proti prorezivění.
Také interiér španělského vozu se snaží rozvíjet dynamický design karoserie. Palubní deska je důsledně zaoblená a je protažená až do boků vozu. Středová konzole je mírně natočena k řidiči, což mu usnadňuje ovládání spínačů a ovladačů. Sportovnímu charakteru vozu odpovídá výrazné anatomické tvarování sedadel.
Tříramenný sportovní volant Ibizy je možné nastavovat jak výškově, tak podélně. Dva velké kruhové přístroje – rychloměr a otáčkoměr – jsou zapuštěny pod úroveň čelní strany přístrojového štítu, takže jsou dobře čitelné i za plného slunečního světla. Z boků je pak doplňují teploměr chladicí kapaliny motoru a ukazatel zásoby paliva v nádrži. Modely Seat Ibiza Sport se vznětovým motorem 1,9 TDi o výkonu 96 kW/130 k mají ještě další dva kruhové přístroje, které ukazují teplotu oleje a úroveň nabíjení akumulátoru.
Zajímavě řešený je také podvozek. Vpředu má Seat Ibiza propracované zavěšení McPherson, jehož spodní lichoběžníková ramena jsou uchycena k třídílnému pomocnému rámu z lisovaného plechu a hliníku. Zcela nově je řešeno uchycení pružicí a tlumicí jednotky předního zavěšení McPherson do karoserie. Vpředu má vůz příčný stabilizátor, který je spojen přímo s tlumiči pérování, což zvýšilo jeho účinnost.
Zadní náprava s vlečenými rameny a torzní příčkou, jež je vyráběna metodou hydrotváření, má separátně uchycené pružiny a tlumiče. Pečlivě řešená konstrukce a dostatečná torzní tuhost příčky dovolila konstruktérům u zadního zavěšení nové Ibizy vypustit obvyklý stabilizátor. Propracovaná zadní náprava má pouze velmi nízké neodpružené hmoty, což se projevuje v lepších jízdních vlastnostech. Je také velmi kompaktní, takže jen minimálně omezuje zavazadlový prostor. Díky uchycení zadního zavěšení do karoserie pomocí speciálních pryžových pouzder se podařilo dosáhnout výrazného samostabilizujícího účinku.
Seat Ibiza čtvrté generace nabízí poměrně širokou škálou motorů - celkem bude možné vybírat ze šesti zážehových a vznětových agregátů o výkonech od 47 kW/64 k až po 96 kW/130 k.
Vůbec poprvé se pod kapotou sériového modelu Seat objevuje levný tříválcový motor – jde o zážehový tříválec o objemu 1,2 l a výkonu 47 kW. Tento agregát se čtyřventilovou technikou dokáže automobil rozjet až na rychlost 166 km/h, z 0 na 100 km/h ji zrychlí během 14,9 s a v průměru si řekne o solidních 6,0 l/100 km. Výbavou nejchudší verze Stella s tříválcem pod kapotou vyjde na 288 400 korun, naopak nejdražší Sport s turbodieselem 1,9 litru bude stát 509 900 korun.