BUSHMAN - Když něco nemůžeš sehnat, tak si to prostě vyrob. A potom prodávej i jiným. Zhruba takto jednoduše se zrodil jeden z nejznámějších českých franšízingových konceptů – prodejny oděvů značky Bushman, kam chodí zájemci o praktické oblečení pro volný čas.
Současný výkonný ředitel Štěpán Svoboda líčí počátky firmy Bushman skoro poeticky: „Na počátku byla touha skupiny přátel poznat nejkrásnější místa naší planety. Přitom zjistili, že na cestách každý nejvíce ocení kvalitní, pohodlné a praktické oblečení. Na trhu ovšem neobjevili značku, která by jejich nároky splňovala. A tak ho začali vyrábět sami.“
Osudové rozhodnutí
Skutečností je, že v oboru takzvaných outdoorových oděvů na českém trhu v devadesátých letech existovala mezera. A značka Bushman, která vznikla v roce 1997, ji velmi efektivně zaplnila. Její celobavlněné oděvy pohodlného střihu a neformálního stylu šly hned od počátku dobře na odbyt a tak velmi záhy musela společnost přijmout zásadní rozhodnutí pro oblast distribuce.
Časem se ukázalo, že víceméně jedinou cestou, jak vybudovat skutečně silnou a prestižní značku, jsou značkové prodejny – a ty lze zakládat vlastními silami nebo prostřednictvím franšízy. „Myšlenka se zrodila někdy na přelomu let 2000 a 2001. Nejdříve jsme otevřeli několik prodejen v městských centrech, nicméně pak se dostavil boom výstavby velkých nákupních center. Díky už vybudovanému povědomí o naší značce jsme neměli problém dostat se do těch kvalitních,“ vzpomíná na franšízingové počátky firmy ředitel Svoboda.
Zvolená strategie byla úspěšná. V posledních letech odbyt v značkové obchodní síti, kterou dnes představuje celkem desítka vlastních a 15 franšízingových prodejen v Česku a na Slovensku, rychle roste, každoročně o 15 až 20 procent. Letos má společnost dosáhnout obratu ve výši 180 milionů korun, napřesrok to má být dokonce už 250 milionů. „V příštím roce budeme otevírat šest nových franšízingových prodejen,“ vysvětluje Svoboda plánované takřka čtyřicetiprocentní zvýšení obratu.
Václav Svačina má franšízingové prodejny Bushman hned dvě, po jedné v obchodních komplexech Zličín a Letňany. Zaměstnává v nich celkem jedenáct pracovníků, kteří loni prodali zboží za 25 milionů korun. „Když dáte na váhu rizika a ekonomické ukazatele obou variant, tak je rozhodování velmi jednoduché,“ odpovídá Svačina na otázku, proč raději nezvolil samostatný postup. Jinými slovy potvrzuje obecně platnou poučku, že franšíza výrazně omezuje podnikatelská rizika.
Výhodná nesvoboda
Na poplatky – vlastně cenu za omezení rizik – si Svačina nestěžuje: „Byl bych špatný obchodník, kdybych je označil za nízké. Ekonomiku prodejny to samozřejmě zatěžuje. V zásadě je to ale náklad jako každý jiný, s kterým jsem počítal od začátku.“ A jaká je jejich výše? „Nejsme drazí. Platby se skládají ze symbolického vstupního poplatku v řádu tisíců korun, pak franšízingového poplatku z obratu v řádu jednotek procent a marketingového poplatku, rovněž v jednotkách procent,“ říká Svoboda.