MAGISTRÁTNÍ VYHLÁŠKA Návrh, aby měly taxíky v hlavním městě jednotnou žlutou barvu, uspěl. Vyhlášku již magistrát schválil a od ledna 2007 začne platit. Vozidla taxislužby, jejichž řidiči budou chtít využívat stanoviště hlavního města Prahy, budou muset mít od příštího roku žlutou barvu.
MAGISTRÁTNÍ VYHLÁŠKA Návrh, aby měly taxíky v hlavním městě jednotnou žlutou barvu, uspěl. Vyhlášku již magistrát schválil a od ledna 2007 začne platit.
Vozidla taxislužby, jejichž řidiči budou chtít využívat stanoviště hlavního města Prahy, budou muset mít od příštího roku žlutou barvu. Musí také být mladší osmi let a spadat alespoň do nižší střední třídy s klimatizací. Návrh již definitivně schválila rada města i pražští zastupitelé.
Jednotná žlutá barva je podle vedení města důležitá proto, aby vozidla byla jasně rozpoznatelná v běžném provozu. Schválená vyhláška připouští pět možných odstínů žluté. Barva musí být na celé ploše auta. Omezení na nižší střední třídu město zavádí kvůli tomu, aby auta měla určitou úroveň bezpečnosti a technologie.
Standardním požadavkem na nezávadné prostředí a větší pohodlí zákazníků je podle vedení města klimatizace. Určení stáří vozidel pražské taxislužby je údajně kompromisem z jednání mezi radnicí a zástupci taxikářů.
Vyhláška, která podmínky pro provozování taxislužby upraví, dále stanoví například požadavek na slušné oblečení taxikáře. Ale i to, aby si zákazník mohl vybrat libovolné vozidlo na stanovišti, bez ohledu na pořadí. Vyhláška také zakazuje řidičům taxíků parkovat výfukem k chodníku a opravovat a udržovat auta přímo na stanovišti. Taxikáři na stanovištích také nebudou smět kouřit a nepřiměřeně obtěžovat okolí, například hlasitě puštěným rádiem.
Petr Barna z Halotaxi říká, že je správné omezení věku vozidel. Hranice stáří vozu by však měla být mezi osmi a deseti lety. Barva, třída a vybavení klimatizací jsou podle něj omezováním taxikářů jako podnikatelů.
„Jediným hmatatelným dopadem tohoto opatření bude inflace žluté barvy v dopravě. Nulový efekt tohoto opatření na řešení problematiky podnikání taxi je více než zřejmý,“ dodává k tomu David Burdych z Dimo Taxi.
S novou vyhláškou naopak souhlasí Petr Vyčítal z taxislužby Sedop. Nevidí nic, co by jí mohl vytknout. Některé části vyhlášky se ovšem nedotknou současných provozovatelů taxislužby. Do konce roku 2008 pro ně totiž nebude platit omezení týkající se barvy, stáří, třídy a klimatizace. Za porušení vyhlášky bude hrozit pokuta až 30 tisíc korun. Předražení nebo nevydání stvrzenky z taxametru se stíhá jako porušení zákona a hrozí za ně až stotisícové pokuty nebo odebrání licence.
BUDE ŽLUTÉ I BRNO?
Vedle Prahy uvažuje o podobném kroku, tedy o jednotném barevném značení taxíků, i Brno. „Ale zatím nemohu říct, zda se k tomu přistoupí. Vedeme o tom zatím jen lehkou diskuzi, žádné rozhodnutí dosud nepadlo,“ upřesnila Edita Kopečková z brněnského magistrátu. V Ostravě něco podobného neplánují vůbec. „O jednotném značení vozidel taxislužby zatím v Ostravě neuvažujeme,“ sdělila Libuše Humlíčková z magistrátu moravskoslezské metropole. Dvě dominantní ostravské taxislužby se tak v dohledné nemusejí bát, že by měly jejich vozy měnit barvu.