Menu Zavřít

Pražský okruh mezi D1 a Běchovicemi má stát v roce 2024. Náklady vyjdou na 9,4 miliardy korun

17. 7. 2019
Autor: čtk

Řidiči budou moci využít nový úsek Pražského okruhu spojující dálnici D1 s pražskou částí Běchovice v roce 2024, řekl premiér Andrej Babiš. Stavět se má začít v roce 2021, nutné je vykoupit pozemky, uvedl předseda vlády. Náklady na stavbu více než 12,5 kilometru dlouhého úseku se blíží částce 9,4 miliardy korun. Výstavba středočeského úseku D3 by měla začít v roce 2024.

Podle oficiálních plánů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je zprovoznění další části Pražského okruhu plánované v roce 2025, podle premiéra je ale nutné zkrátit termíny. Pražský okruh patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v České republice.

Pokud vše půjde hladce, získá stavba již v letošním roce územní rozhodnutí. Stát následně může přistoupit k výkupu pozemků. Podle ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (za ANO) musí stát jednat s 499 vlastníky, všechny již oslovil. „Mnozí odpověděli kladně, někteří záporně a někteří neodpověděli. Ale všichni již byli osloveni,“ řekl generální ředitel ŘSD Pavol Kováčik.

Podle Kremlíka se stát chce se všemi vlastníky dotčených pozemků dohodnout. „Potom jsou platné klasické právní předpisy k urychlení výstavby a bude se muset přistupovat k vyvlastnění, což samozřejmě zkomplikuje proces,“ řekl ministr dopravy.

V plánu je také stavba další části Pražského okruhu, který propojí současný okruh s ústeckou dálnicí D8 a dále opět s dálnicí D5, ale po severní straně Prahy. „Jsme ve fázi dokumentace EIA a zpracování studie proveditelnosti,“ řekl Kováčik.

Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit podle dosavadních plánů asi 83 kilometrů, v provozu je nyní zhruba polovina. Chybí úsek od brněnské dálnice D1 do Běchovic a také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol, Březiněves až k Černému Mostu. Dokončeny nejsou ani radiály, což jsou silnice, které mají oba okruhy propojit.


České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050


Výstavba středočeského úseku dálnice D3 na jih Čech by měla začít v roce 2024, kdy bude zároveň zprovozněno dálniční spojení z Tábora do rakouského Lince. „Důležité je, že konečně máme nějakou trasu,“ uvedl Babiš. „Těžko můžeme vyhovět všem a důležité je, že je tady vůle, je tady už konkrétní projekt a samozřejmě musíme mít na to i peníze - a to tedy budeme mít,“ uvedl předseda vlády. Dálnice by se podle něj mohla vybudovat i pomocí soukromých peněz formou takzvaného PPP projektu.

Na premiéra, který do Jílového přijel spolu s ministry dopravy Vladimírem Kremlíkem a životního prostředí Richardem Brabcem, na náměstí čekala asi stovka odpůrců. Křičeli „hanba“ a pískali. Drželi transparenty s nápisy jako „Nezničte neporušenou přírodu betonem“, „Stop projekt D3 v Posázaví“ nebo „Soudruhu Babiši, vyvlastněte Čapí hnízdo pro obchvat Olbramovic“. Po jednání pak někteří obcházeli muzeum a na Babiše, kterého viděli za zídkou, pokřikovali nadávky.

Kremlík uvedl, že západní varianta je ve fázi územního řízení a mělo by být v co nejkratší době vydáno územní rozhodnutí a následně stavební povolení. „Jakékoliv obstrukce průběhu stavebních a územních řízení povedou jenom k tomu, že zahajování stavby bude oddalováno,“ řekl.

Čtěte také:

Kremlíkovi schází v rozpočtu miliardy na dopravní stavby, propouštění zaměstnanců mu nevadí

ŘSD může dostavět úsek D3 u Ševětína. Soud zamítl žalobu proti vyvlastnění

Stát nestíhá stavět váhy na dálnicích, má několikaleté zpoždění

bitcoin_skoleni

O měsíc rychleji a 148 milionů dráž. Stát podepsal smlouvu na dostavbu dálnice D11

Vyhrabat a odvézt. Část zvlněné D1 na Ostravsku se bude muset postavit znovu

  • Našli jste v článku chybu?