Minulé pondělí překřtili zahraniční internetoví obchodníci jako „Mega Monday“ nebo taky „Manic Monday“. To proto, že lidé propadli předvánoční nákupní horečce a v tento den objednávali zboží nejvíce z celého roku.
Foto: Shutterstock.com
Tlačenici ve frontách nákupních center vyměnili za virtuální svět u počítače. Ani tam ale nebyli sami. Vždyť každou minutu podle odhadů Visa Europe proběhlo 2 600 transakcí v hodnotě 184 tisíc liber.
Proč začínat s nákupy, když se kalendář nepřehoupl ani do druhé půlky prosince? Ti, kteří se drží tradic, vědí, že vždy stačilo vyhradit si na návštěvu obchodů předposlední nebo i poslední adventní víkend. Milovníci adrenalinu pak do obchodů vyráželi nejdříve 23. prosince, protože pak mělo nakupování teprve ten správný náboj a příměs stresu. Časy se ale mění a v technicky vyspělé době se může stát, že se tím nejuspěchanějším dnem roku opravdu stane 29. listopad. Například mezinárodní online obchod Tesco.com odeslal v tento den zhruba 80 tisíc objednaných dárků.
Miliardy v síti
Důvodem je stále častější a jednodušší nakupování přes internet, které se líbí i Čechům. Letos by za dárky v e-shopech měli utratit asi 10 miliard korun, což je téměř o dvě miliardy víc než loni. Kvůli krizi ale mění i další zvyky. Češi kupují víc menších dárků. Jak potvrzují servery Aukro.cz i Heureka.cz, průměrná cena zboží klesla o pět procent, ovšem počet prodaných položek o 15 procent vzrostl.
V zahraničí je pak obliba internetu ještě vyšší. Ve Velké Británii očekávají, že každých 17 pencí z libry, kterou lidé utratí za dárky, zaplatí na internetu. Ostatně není se čemu divit, když podle průzkumu Visa Europe by zhruba 74 procent spotřebitelů mělo nakupovat dárky online.
Jaký dárek vybrat?
Stejné zvyky ovšem nutně nemusí znamenat stejné dárky. Zatímco ve Velké Británii si letos lidé nejvíc přejí čtečky elektronických knih, případně chytré telefony, jako je iPhone čtvrté generace, u nás by se hity Vánoc mohly stát třeba robotické vysavače nebo přístroje na espreso. Častěji než dřív se pod českými vánočními stromky objeví také digitální fotorámečky a malé notebooky. Klasikou mezi českými dárky je oblečení, kosmetika nebo parfémy. Své místo mezi dárky mají také šperky nebo hodinky. Celosvětově „frčí“ i novinky v oblasti mp3 přehrávačů, počítačové hry, knihy a DVD.
Peníze, nebo poukaz?
Než kupovat nějakou hloupost, radši jim dám peníze, i takhle se v Česku o Vánocích uvažuje. Podle průzkumů je obálka s finančním obnosem pod stromečkem vítaným dárkem. Lidé je vidí raději než třeba dárkové poukazy. Ty jsou přitom velmi oblíbené v zahraničí, kde je lidé uvádějí mezi prvními „chtěnými“ dárky. V Česku se lépe uchytily třeba poukazy na wellness pobyty nebo dovolenou. I ty lze ostatně objednat přes internet.
V případě online nákupů si dejte pozor hlavně na termíny. Na „Manic Monday“ po západním vzoru se v Čechách sice zatím chystat nemusíme, s přibývajícím časem ale roste riziko, že své objednané dárky nedostanete včas.