Není úplně nový. To ale nic nemění na faktu, že dotaženější auto najdete jen těžko
Psát o passatu je v české kotlině pro recenzenta úkol téměř stejně nevděčný jako psát o škodovkách. Každý ho zná, nebo alespoň zná někoho, kdo v něm seděl v roce 1998 na výstavě v Lysé nad Labem, což samozřejmě plně postačuje ke zformování vlastního názoru. Nebohý recenzent tak nemá na výběr. Zatímco část čtenářů ho obviní z korupce, protože byl k passatu podezřele nekritický, druhá polovina mu neváhá vyhrožovat fyzickou inzultací za znesvěcení ikony. Obojí ovšem za jeden a tentýž článek! (To není rádoby vtipný pokus zaujmout čtenáře smyšlenou báchorkou, to se skutečně stává.) Takové vyhlídky jsou ovšem zároveň nádherně osvobozující. Ví-li recenzent předem, že se stejně nezavděčí nikomu, může si dovolit luxus podat o novém passatu přesně takový obrázek, jaký si o něm udělal.
Znovu, ale mnohem lépe
Nový Volkswagen Passat, představený na samém konci loňského roku, válcuje na českém trhu s výjimkou Škody Superb konkurenci. Vysněný služební automobil zdejšího středního managementu byl loni s 2220 zaregistrovanými exempláři o osm set vozů úspěšnější než druhý nejprodávanější zahraniční model střední třídy v pořadí Ford Mondeo. Proto Volkswagen určitě neslyší rád, co se na adresu nového passatu ozývá ze všech stran – totiž že očividně není tak docela nový. Ačkoli všechny vnější panely karoserie s výjimkou střechy prodělaly nějakou modifikaci, i laik okamžitě vidí, že auto se ve skutečnosti změnilo jen velmi málo. A pod kapotou to není jinak.
Z technického hlediska lze sotva hovořit o nové (sedmé) generaci passatu, jako to dělá Volkswagen. Konstruktéři se věnovali zejména celkovému odhlučnění, zlepšení komfortu odpružení a rozšíření výbavy o nové prvky. Sériově či za příplatek, dle stupně výbavy, může nový passat disponovat mimo jiné systémem sledování únavy řidiče, asistentem pro automatické brzdění v rychlostech do 30 km/h nebo samočinným přepínáním dálkových a potkávacích světel. Komponenty zavěšení jsou lehčí a motory o nějaký ten decilitr úspornější.
Výčet změn vskutku neukazuje na nějakou technickou revoluci, viďte? To ale nemusí být na škodu. Vždyť stejným způsobem Volkswagen postupoval při konstrukci „nového“ golfu, a přivedl tak na svět auto, které je i více než rok po zahájení prodeje nejdokonalejším vozem v nižší střední třídě.
Turbodiesel, který jezdí za pětku
Volkswagen dává zájemcům o nový passat na výběr ze dvou karoserií a celkem osmnácti kombinací motoru a převodovky. Přesto se vsadím, že většina středních manažerů by dala nevímco za to, aby měl jejich služební passat stejnou konfiguraci jako ten, který je předmětem dnešní recenze. Kombi Variant s naftovým motorem 2,0 TDI a automatickou převodovkou DSG totiž ukazuje auto asi v nejlepším světle.
Je neuvěřitelné, co Volkswagen dokázal v oblasti odhlučnění a odezvy svých nejnovějších „turbodieselů“. Zatímco po většinu druhé poloviny právě skončené dekády žila „tédéíčka“ ve stínu modernějších, tišších a kultivovanějších rivalů, nová generace TDI se vstřikováním common-rail po letech znovu vrátila Volkswagen na vrchol dieselové scény. O tak klidném běhu, rychlé odezvě na sešlápnutí plynu a „nedieselově“ příjemném zvuku se majitelům většiny aut s naftovým čtyřválcem ani nesní, nemluvě o výborném sladění motoru s dvouspojkovým automatem. (Není bez zajímavosti, že ekvivalentní modely Škody se shodným pohonným ústrojím se zásadně projevují citelně hruběji než VW. Že by chimérická „koncernová režie“ opravdu fungovala?) Cestovní spotřeba přitom zřídkakdy přesáhne pět a půl litru, na delších trasách se lze dostat i k číslům začínajícím čtyřkou.
Vylepšený podvozek ovšem nachází pochopení i pro velmi svižný způsob služební jízdy a Wolfsburgští důkladně zapracovali také na řízení, které je teď skvostně přesné a má mnohem přirozenější odezvu. Zadní sedadla lze šikovně uvolnit pomocí táhel v kufru a pak je sklopit tak, že do nich jednoduše šťouchnete právě nakládaným zavazadlem. Moc chytré. A protože je to Volkswagen, každá páčka, knoflík nebo ovladač jsou přesně tam, kde je intuitivně čekáte, a nemusíte pochybovat o tom, že interiér přežije bez úhony i katastrofy typu menšího jaderného konfliktu nebo tří let působení passatu coby referentského auta v obchodní firmě.
Bez výstředností
Ani ten největší odpůrce passatu nemůže popřít, že nejnovější nositel tohoto jména je dokonale funkčním, sofistikovaným a uživatelsky mimořádně přívětivým automobilem. Tedy takovým, jaké byly v době svého vzniku zatím všechny generace bestselleru, který si od roku 1973 pořídilo více než patnáct milionů lidí.
To samozřejmě ještě nic neznamená, i hodně velká masa lidí se může mýlit. A nemám teď na mysli výsledky (libovolných) voleb. Fakt, že šlo o politováníhodnou ostudu automobilového průmyslu, nezabránil Peugeotu 206 stát se na krátký čas nejprodávanějším autem v Evropě.
Passat je ale přece jenom jiný případ. Chybu má v podstatě jedinou – je nepředstavitelně nudný. Jiná auta nejsou třeba tak propracovaná, ale mají v sobě jiskru nebo aspoň výstřednost, něco, co vám umožní vytvořit si k nim vztah. Charakter, chcete-li. A právě tuto jedinou maličkost u nového passatu postrádám. Pro mě osobně docela rozhodující věc, ale to vás přece nemusí zajímat. Vy jste si svůj názor na passat udělali už dávno, nemám pravdu?
Value for money 8/10
Radost z jízdy: 27/40
Komfort: 25/30
Praktičnost: 17/20
Charisma: 5/10
Celkem: 74/100
Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 103 kW DSG Cena: 726 400 Kč Motor: přeplňovaný naftový čtyřválec 103 kW, 320 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,0 s Nejvyšší rychlost: 208 km/h Spotřeba: 4,6 l/100 km