Menu Zavřít

Předsedovy nové brýle

12. 3. 2004
Autor: Euro.cz

Optimismus je založený na tom, že každý růst jednou skončí

Míra nezaměstnanosti v Česku dosáhla v září 2000 výše 8,8 procenta. Vladimír Špidla, v té době první místopředseda vlády a ministr práce a sociálních věcí, v souvislosti s tím uvedl pro ČTK: „Zdá se, že se nám nezaměstnanost podařilo stabilizovat a nyní by měla postupně klesat.“ Zároveň konstatoval, že tehdejších 460 tisíc nezaměstnaných je příliš mnoho. Po celý rok 2001 pak měl pravdu. Nezaměstnanost mírně klesla. Jenže v roce 2002 začala znovu stoupat, v lednu 2003 poprvé překročila desetiprocentní hranici a letos v březnu atakovala jedenáct procent (10,9). V řadě okresů už padly rekordy z památné krize ve třicátých letech dvacátého století. To, co bylo v roce 2000 příliš mnoho, je dnes odbytá veličina. Lidí bez práce je ještě o sto deset tisíc více.

Načatá rezerva.

Ekonomičtí analytici vesměs líčí, bez záruky, chmurné vyhlídky, optimistický není ani ministr práce a sociálních věcí. Ještě že má Česko vysoký podíl podnikatelů na celkové zaměstnanosti. Ale za letošní leden a únor klesl počet samostatně výdělečně činných lidí o čtyřiadvacet tisíc a lze předpokládat, že řada z nich vzala za kliku na úřadě práce. Lze se také domnívat, že tento úbytek živnostníků souvisí s jedním z reformních kroků vlády – zavedením minimální daně pro podnikatele ve ztrátě. To jistě zvýší daňový výnos, bylo by ale užitečné zjistit, jak se vůči tomuto plusu má případný minus ve formě podpor v nezaměstnanosti a postupně možná i sociálních dávek.

Největší problém.

Situace je vážná a Vladimír Špidla si už nasadil brýle proti příliš ostrému sluníčku: „Nezaměstnanost je největší problém příštích let,“ prohlásil minulou středu na Žofínském fóru. „Nebude-li zvládnuta, nikdo nebude chápat ČR jako prosperující zemi,“ řekl dále. Boj proti nezaměstnanosti považuje za dlouhodobý, komplikovaný proces, který má podobu strukturální i konjunkturální, související s rychlým růstem produktivity práce. Cesty ven ale premiér načrtl jen obecně: přizpůsobení vzdělávacího systému konkrétním ekonomickým a společenským potřebám, motivační charakter sociálního systému, prostorová, sociální a profesní mobilita, celoživotní vzdělávání, zlepšení studijních programů, tlak na černý trh práce, evropská integrace. Způsoby, jak se po těchto cestách vydat, předseda vlády nenačrtl vůbec.

MM25_AI

Víc cest než receptů.

Nelze se divit. Vladimír Špidla jako odborník na sociální problematiku nejlépe ví, jak je všechno složité. Tím spíš, vstoupí-li do hry politické faktory. Hned po Žofínském fóru pokračovalo jednání vlády. A ta překvapivě odložila rozhodnutí o svém dávno „nalajnovaném“ programu boje se šedou ekonomikou založeném na registračních pokladnách, kolkování kořalek a majetkových přiznáních. Spor údajně vznikl kolem posledně jmenovaného bodu.
Experti by k premiérově výčtu cest mohli přidat zmírnění vládou forsírovaného tempa růstu mezd nebo libaralizaci zákoníku práce. Například pokud jde o délku pracovních kontraktů nebo způsob propouštění zaměstnanců. V souvislosti se zdůrazňovanou tvorbou pracovních míst v montovnách zahraničních investorů, permanentně připravených k přesunu na Ukrajinu nebo do Rumunska, sám Vladimír Špidla nyní uvádí, že často šlo jen o přesun vesměs málo kvalifikovaných pracovníků z jednoho místa do druhého. Vláda i CzechInvest se nyní chtějí v investičních pobídkách zaměřit na sofistikovanější inženýrské obory s vyšší přidanou hodnotou. To je strategicky opodstatněné, ale tu čtyřicet, jinde šedesát nově zaměstnaných inženýrů český trh práce nespasí.

Divoké Slovensko.

Nezodpovězeny také zůstávají ještě kardinálnější otázky: jak český systém podpory a sociální ochrany nezaměstnaných motivuje k hledání nového místa a jaké efekty přináší vládou zdůrazňovaná aktivní politika zaměstnanosti. Česko loni vydalo na aktivní politiku zaměstnanosti podle informace mluvčí ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) Kateřiny Prejzové 3,3 miliardy korun a letos by to mělo být 4,1 miliardy. Na pasivní politiku zaměstnanosti to bylo, respektive bude 6,9 a 7,9 miliardy.
Na Slovensku vedla ještě výrazně horší situace v nezaměstnanosti a její fiskální dopady k radikálnímu rozhodnutí: aktivní politika zaměstnanosti byla shledána neefektivní a neúčinnou, podpora v nezaměstnanosti byla výrazně omezena, stejně jako sociální dávky. Zdeněk Škromach považuje slovenský pokus vyhnat lidi do práce za sociálně neúnosný a skutečně není důvod za něj intenzívně „meldovat“. Ostatně jeho výsledky se zprvu zdály oslnivé, s delším časovým odstupem už jsou méně přesvědčivé. V každém případě šlo o pokus složitou situaci energicky řešit. U nás nezaměstnanost znepokojivě roste, ale problém je zatím pouze popisován.
Když už jsme o té aktivní politiky zaměstnanosti. „Normální“ nezaměstnaný bere podle platných zákonů první tři měsíce padesát a další kvartál čtyřicet procent příjmu v posledním zaměstnání. Rekvalifikující se nezaměstnaný bere během rekvalifikace šedesát procent, přičemž délka rekvalifikace není podle mluvčí MPSV stanovena. Záleží jen na úřadu práce.

  • Našli jste v článku chybu?