Menu Zavřít

Představa jednotného světa

8. 3. 2011
Autor: Euro.cz

Člověk se každému nezavděčí, ale auto by mohlo, domnívají se ve Fordu

Když to není rozbité, nesnažte se to opravit, říkají Angličané v situacích, kdy by našinec prohodil něco v tom smyslu, že vítězná sestava se nemění. A Ford Focus bylo rozhodně možné za vítěznou sestavu považovat. Od roku 1998, kdy přišel na trh, si našel po celém světě více než deset milionů zákazníků a konzistentně se umísťoval v žebříčku deseti nejprodávanějších aut v Evropě. Navzdory tomu se Ford rozhodl přikročit ve třetí generaci svého bestselleru k velkým změnám.

Evropa průvan nerada

Pod vedením Alana Mulallyho, bývalého šéfa Boeingu, Ford postupně sjednocuje svoji dříve roztříštěnou produktovou skladbu v jednotlivých částech světa. Nový focus tak musí oslovit zákazníky nejen v Evropě jako dosud, ale i v Americe a Asii. Možná to zní jako maličkost, nicméně estetické cítění i očekávání zákazníků se kontinent od kontinentu dost výrazně liší, proto se v lecčem musí lišit také focus. Například my Evropané máme rádi, když je v autě chládek, ale nefouká, Američané mají ve zvyku posuzovat účinnost klimatizace podle síly vzdušného proudu. Za oceánem považují jemné pohupování za znak komfortu, kdežto my chápeme stejný jev jako projev nepohodlí. Konstruktéři se tedy museli přizpůsobit desítkám takových drobných „kulturních střetů“, přesto má být nový focus z osmdesáti procent totožný na všech 122 trzích, kde se bude prodávat.
Když se chcete zavděčit všem, riskujete, že se nezavděčíte nikomu. Šéfdesignér Martin Smith se této nástraze pokusil vyhnout nápaditým ztvárněním přední masky a výraznými „grafickými“ prvky od siluety bočních oken po komplikovaný tvar zadních svítilen. Oproti svému předchůdci vypadá nový focus mnohem méně usedle, ale opravdový civilizační šok čeká majitele dosavadního modelu až po otevření dveří.

Pomocníci na cokoliv

Focus druhé generace působil se svými jednoduchými knoflíky a zeleně podsvícenými přístroji až zastarale, interiér nového focusu by ještě před několika málo lety obstál jako rekvizita ve vědeckofantastickém filmu. Propracovaná grafika informačních displejů, kvalitní povrchová úprava většiny povrchů i tuhý chod páček pod volantem dělají čest proklamovaným „prémiovým“ ambicím nového vozu. Jenže není všechno zlato, co se třpytí. Tyrkysové podsvícení, poplatné severoamerickému vkusu, neurazí ani oko Evropana, avšak samoúčelné záhyby palubní desky se odrážejí v čelním okně a neuvěřitelně masivní středová konzola tlačí do kolena nejen řidiče, ale i spolujezdce. Smithův tým chtěl očividně cestující „obklopit“, dát jim pocit, že sedí hluboko v autě. Otázkou je, do jaké míry bude tento přístup sympatický majitelům současného vzdušného a pocitově prostorného focusu.
Možná je přesvědčí nabídka asistenčních systémů. Pravda, systém odečítání dopravních značek, monitorování mrtvých úhlů nebo aktivní parkovací asistent, který při zajíždění do řady stojících vozidel točí volantem místo vás, pořídíte pro Volkswagen Golf, Opel Astra i další modely v tomto segmentu, avšak nikdy ne všechny najednou.
A focus jde ještě dál. Dokáže například sledovat, zda za volantem neztrácíte pozornost, a umí sám přibrzdit, pokud v nízké rychlosti nereagujete na stojící překážku před autem. Adaptivní kryt chladiče s natáčecími lamelami zase přispívá k lepší aerodynamické účinnosti – a tedy nižší spotřebě – na dálnici. Ford tvrdí, že všechny tyto systémy může nabízet (samozřejmě povětšinou za příplatek) díky úsporám pramenícím právě z globální působnosti nového focusu. Počínaje rokem 2012 chce totiž automobilka na této podvozkové platformě ročně produkovat na dva miliony aut se společným technickým základem.

Benzin raději než naftu

Takový rozsah elektronické podpory je nepochybně dobrou zprávou pro všechny, kteří by byli nejraději, kdyby se jejich auto řídilo úplně samo. Ovšem současný focus si získal armády nadšených fanoušků přesně na opačné straně řidičského spektra. Svým komunikativním řízením, živým jízdním projevem a vynikajícím podvozkem nenacházel ve svém segmentu přemožitele. Novinka už není tak „zábavná“, to se musí přiznat. Působí odtažitěji, protože konstruktéři ohromně zapracovali na odhlučnění i zvýšení celkové kultury jízdy, což autu nevyhnutelně ubralo kousek interaktivity. Chybějící pocit vtažení do akce však nový focus vynahrazuje přesností svých reakcí a excelentně fungujícím podvozkem. Co do vyspělosti jízdního projevu se vyrovná novému golfu, možná ho dokonce předčí. Lepší volbou než hrubý, těžkopádný diesel je benzinový motor EcoBoost o objemu 1,6 litru, který má spoustu síly v celém rozsahu otáček, mechanicky vytříbený chod a díky speciální rezonanční komoře v sání také krásný zvuk při plné akceleraci.
I když předchozí focus rozbitý nebyl, ve fordu se ho přesto pokusili opravit. Do minulosti zahledění tradicionalisté, autora těchto řádků nevyjímaje, budou postrádat přímočarou jednoduchost dřívějšího modelu, svým pojetím se však novinka šikovně trefuje do současného vkusu zákazníků. Patrně půjde na odbyt stejně dobře jako první dvě generace. Aby také ne, když spolu s Volkswagenem Golf představuje špičku v nižší střední třídě.

MM25_AI

Value for money 9/10 Radost z jízdy: 31/40
Komfort: 26/30
Praktičnost: 17/20
Charisma: 6/10
Celkem: 80/100

Ford Focus 1.6 EcoBoost Titanium Cena: 604 990 Kč Motor: přeplňovaný čtyřválec 1,6 l, 134 kW, 240 Nm Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,9 s Nejvyšší rychlost: 222 km/h Spotřeba 6,0 l/100 km

  • Našli jste v článku chybu?