První česká platforma s elektronickými knihami jde na burzu. Pro investory je to sázka na nejistotu
Pražská burza chystá letní přírůstek: na nový trh pro malé a střední firmy Start míří společnost Wooky, která nabízí platformu pro obchodování s elektronickou literaturou. Informační leták k úpisu akcií od Raiffeisenbanky, jež je takzvaným garantem emise, se nese tak trochu ve stylu „samá pozitiva“. Potenciální investor je lákán argumenty, že projekty stejného zaměření úspěšně fungují ve Spojených státech nebo západní Evropě a podíl čteček na knižním trhu rychle roste.
Z této perspektivy se tržní ocenění společnosti na zhruba 455 milionů korun může zdát adekvátní. Pokud se ale hloubavější zájemce o akcie podívá do naposledy zveřejněných hospodářských údajů Wooky, a. s., v hlavě mu nejspíše začnou blikat pomyslné vykřičníky. Aktiva firmy ke konci loňského roku činila necelých 16 milionů korun. Co je však zajímavější, neobsahovala žádný údaj v kolonce „software“, ale ani „ocenitelná práva“ nebo „goodwill“. Při tržbách 17,82 milionu korun Wooky vykázala obchodní marži 506 tisíc, což není zrovna zázrak. Výsledkem loňského hospodaření pak byla provozní ztráta zhruba jeden milion korun. Ještě dodejme, že ve sbírce listin není účetní závěrka Wooky auditována.
Více transparence
Raiffeisenbank tvrdí, že spíše než čísla z poslední rozvahy firmy je třeba vnímat její perspektivu. „U emisí tohoto typu minulé výsledky nevypovídají o současné hodnotě či tržní kapitalizaci společnosti. Kapitalizace firmy je výsledkem ocenění společnosti na základě jejích výhledů a předpokladů, jejichž reálnost si musí zhodnotit každý investor sám,“ řekl týdeníku Euro Marek Tichý, ředitel Corporate Finance v Raiffeisenbank. Připouští však, že > se vstupem na burzovní trh se Wooky bude muset chovat transparentněji. „Z pozice oficiálního garanta jsme museli provést zevrubnou prověrku emitenta a společně s právním poradcem jsme doporučili emitentovi řadu změn a postupů, kterými se bude muset společnost řídit po vstupu na kapitálové trhy. Toto se samozřejmě týká také účetnictví,“ dodal Tichý. Nicméně ani po rozjezdu obchodování na trhu Start investoři nemohou očekávat, že od emitentů dostanou každé čtvrtletí podrobný náhled do nitra firmy jako například u ČEZ nebo Telefóniky. Musejí se spokojit s tím, že jednou ročně obdrží takzvanou analytickou zprávu, která má reálné výsledky firmy porovnat s jejím byznys plánem. Zatím to vypadá, že potenciální investoři se čtečkové bubliny příliš neobávají. Raiffeisenbank nabízela akcie Wooky nejprve pouze klientům privátního bankovnictví, zpráva o úpisu však vyvolala zájem i jinde. „Investoři vidí možnost se na takovém projektu podílet jako velice dobrou příležitost,“ uvedl Tichý.
Věřte příběhu
Znalci, kteří nejsou na zmíněné emisi přímo zainteresováni, na ni nahlížejí střízlivěji. „Investice do začínajících technologických společností, zejména na trzích pro startupy, s sebou vždy nesou vyšší míru rizika, než pokud si jde známá zavedená společnost pro kapitál pro svůj další rozvoj,“ říká Petr Podlipný, odborník na kapitálové trhy z poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers. Také on upozorňuje na to, že jde hlavně o sázku. „V případě rozjezdu IT firmy je vedle tvrdých ekonomických dat potřeba věřit jejímu příběhu. Stále častěji totiž nejde jen o samotnou technologii, ale i o schopnost ji prodat,“ podotkl.
Zájemci o investici do Wooky by raději neměli příliš pátrat ani v nejnovějším průzkumu agentury Stem/Mark. Vyplývá z něj, že 61 procent dotázaných čtenářů e-knih si ještě nikdy žádnou nekoupilo. Vše si raději zdarma stahují z internetu. A dvě třetiny čtou elektronickou literaturu tím nejméně pohodlným způsobem: z obrazovky počítače. Ani čísla prodejů nenasvědčují tomu, že by obchodování s elektronickou literaturou bylo víc než nejistou dlouhodobou investicí. Za letošní první kvartál se u nás prodalo přibližně 35 tisíc knih v digitální podobě, což i při stávajícím nárůstu nedělá více než 200 tisíc za rok. Papírových knih se přitom prodá 30 milionů. Elektronický trh se tak letos stěží dostane na jediné procento. „Když si tipnu pět procent do pěti let, tak jsem ještě optimista,“ říká Martin Lipert z portálu eReading.cz, podle něhož bude provozování e-shopů s literaturou ještě pár let ztrátový byznys.
Dohnat a předehnat
Šéf Wooky Lukáš Novák chce získaný kapitál použít na posílení prodeje čteček a rozšíření nabídky elektronické literatury. „Myslím těch skutečných e-knih, nikoliv PDF,“ říká. Ani jedna ze strategií ale nemusí být úspěšná. Na českém trhu s e-knihami totiž chybí zejména moment, který by jednoho prodejce výrazně posunul kupředu. Pokud se někdo pochlubí, v čem je dobrý, konkurence zavede totéž. Typickým příkladem je i Wooky. Dlouhou dobu šlo o jedinou platformu, kde bylo možné pohodlně knížky stahovat přímo do tabletu bez „překlápění“ dat z počítače. Dnes už takovou věc umí konkurenční Palmknihy i eReading. Heslo „dohnat a předehnat“ platí rovněž pro platformu Lukáše Nováka – Wooky musela konkurenci dotahovat nabídkou čtečky s elektronickým inkoustem, kterou prodává teprve několik týdnů. Také ceny za přístroje, na nichž digitální stránka vypadá jako papírová, jsou víceméně srovnané na 3200 korunách. S výjimkou Palmknih, které nabízejí svůj o něco chytřejší Cybook Odyssey o sedm stovek dráž.
Základní potíž českého trhu je ale nerovný souboj s gigantem, který válcuje celou Evropu. Americký Amazon se svým Kindlem dominuje i českému trhu. Paradoxně přitom jeho on-line obchod nabízí necelou dvacítku původních českých titulů, navíc vesměs okrajových. Jenže to by zase nesměli existovat podnikaví „kindlisté“, kteří si dovedou vzájemně poradit. Na webu existuje hned několik programů, které převedou jakýkoli text do formátu stvořeného pro Kindle a ještě ho pošlou po e-mailu rovnou do čtečky. A kde vzít původní data? Samozřejmě zdarma a na internetu. Vzniká tak začarovaný kruh. Nejrozšířenější čtečka na trhu je především pro ty, kteří za českou literaturu v digitální formě nechtějí nic platit. A firma, která ji prodává, zase sama nic pro české publikum nenabízí.
Poučení je z toho jediné – kdo chce do budoucna na elektronické literatuře vydělávat, musí vsadit na nadšení čtenářů a doufat, že ti, kteří si pořídí digitální čtivo, neodsají zisk z prodeje dražší papírové verze. Přesně to udělal časopis Respekt, jediné české periodikum na Amazonu, který dnes přes Kindle a iPad prodá týdně přes 1500 výtisků. „Větší část nakupujících jsou zcela noví zákazníci, takoví, kteří by si papírový časopis již nekoupili,“ říká publisherka Respektu Adéla Pittsová. Na „své“ kindlisty nedá dopustit. „Jsou zvyklí za kvalitní obsah platit,“ zdůrazňuje. Přesně to by potřeboval i trh s elektronickými knihami. Ten se však bohužel pro Wooky stále drží hesla, že při troše snahy se kvalita najde i zdarma.
Nejraději zadarmo
Kolik procent e-knih si jejich uživatelé kupují (odpovědi v %, možnost více odpovědí)
Nikdy jsem žádnou nekoupil 61
Asi 20 procent 12
Asi 40 procent 5
Asi 60 procent 6
Všechny 4
pramen: Stem/Mark
Blikající obrazovka vede
Jak nejčastěji čtete elektronické knihy? (odpovědi v %, možnost více odpovědí)
Na standardním počítači 66
Na mobilu 31
Na speciální čtečce 23
Na tabletu 13
pramen: Stem/Mark