PODNIKŮM CHYBĚLY INFORMACE O MOŽNOSTECH PODPORY Tuzemští výrobci potravin nedostatečně využili tři možnosti k ukázkám svých produktů v Bruselu. Podpora ze strany rezortu není v Evropské unii příliš viditelná.
PODNIKŮM CHYBĚLY INFORMACE O MOŽNOSTECH PODPORY
Tuzemští výrobci potravin nedostatečně využili tři možnosti k ukázkám svých produktů v Bruselu. Podpora ze strany rezortu není v Evropské unii příliš viditelná.
Zatím poslední prezentace domácího potravinářského zboží proběhla 10. května pod hlavičkou Stálé mise ČR v Evropské unii v Bruselu na české ambasádě. Účastnil se jí premiér Vladimír Špidla a exprezident Václav Havel. Za podnikatele v oboru jednala Potravinářská komora a marketingový odbor Státního zemědělského intervenčního fondu. Podle ředitele komory Miroslava Koberny se prezentace celkem vydařila, organizační přípravy této prezentace zajišťované soukromou agenturou podle něj ale byly chaotické.
EVROPSKÝ TRH
Ze strany původních členů Evropské unie je mezi všemi nově integrovanými zeměmi největší zájem právě o výrobky z České republiky. To se mimo jiné potvrdilo na veletrhu s názvem European market (Evropský trh), který se uskutečnil 1. května v Bruselu v rámci oslav vstupu nových zemí. České zemědělství a potravinářskou produkci tam představila Společnost mladých agrárníků. „Nebývalý zájem o české produkty z řad obyvatel Bruselu, turistů i krajanů, kteří delší či kratší dobu žijí mimo Česko, potvrdil, že naše zemědělské a potravinářské výrobky mají na evropském trhu své místo,“ popisuje prezentaci prezident společnosti Pavel Moulis. Akci navštívilo na osmdesát tisíc lidí, ale nezaštítila ji Potravinářská komora ani marketingový odbor intervenčního fondu. Zřejmě i proto nebyl o jedinečnou příležitost k prezentaci tuzemských potravin přímo v sídle Evropské unie podle Moulisových slov ze strany výrobců a odpovědných institucí v Česku velký zájem.
DÉ TOUR
Ve stejné době probíhala v Bruselu další potravinářská prezentace - Dé Tour 2004 Brusel. Tuzemské produkty na ní představily potravinářské svazy, mimo jiné Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů, Český svaz pivovarů a sladoven, Český svaz zpracovatelů masa a některé regiony, například Vysočina. Ani tady se Potravinářská komora a intervenční fond neangažovaly. Svazy totiž o podporu marketingový odbor intervenčního fondu nežádaly. Podnikatelé si prezentaci hradili sami, přestože zaměření akce bylo ve státním zájmu. Českou expozici navštívil i eurokomisař Pavel Telička, reportáž zde točila BBC, akci navštívilo na sto tisíc spotřebitelů. Podle generálního sekretáře pekařského a cukrářského svazu Stanislava Musila byl přitom o českou expozici opět zájem: „Byl jednoznačně největší.“
CHYBĚLY GARANCE INTERVENČNÍHO FONDU
Nízkou angažovanost komory na bruselských akcích vysvětluje ředitel potravinářů tím, že chyběla garance marketingového odboru intervenčního fondu. Podle jeho ředitele Evžena Staňka není cílem účastnit se v zahraničí všude. „Hlavní prioritou jsou velké tradiční akce nebo příležitosti, kde je možno vytvořit dobré předpoklady pro export našich produktů - například akce kontraktačního typu. Sami dokonce některé nové připravujeme,“ konstatuje Staněk. Vlastní plán akcí a aktivit odboru na tento rok a část příštího bude podle jeho slov zveřejněn v nejbližších dnech. „V případě, že se vyskytnou zajímavé propagační aktivity, které by tento plán nepokrýval, jsme ochotni jednat o jejich podpoře,“ dává ředitel naději neplánovaným aktivitám. Systémová propagace tuzemské potravinářské produkce v nejbližších dnech ale obrátky ještě nenabere. Na její komplexní zajištění vyhlásil totiž intervenční fond před měsícem veřejné výběrové řízení, to ale ještě není ukončeno. Pokud se proti jeho výsledkům někteří účastníci odvolají, lze očekávat start promyšlené propagace někdy v polovině letošního roku. Citlivé období bezprostředně po vstupu do Evropské unie tak bude přes mnohá vyjádření ministerstva zemědělství o potřebě reklamy českých potravin do značné míry promarněno.