PRAHA (tpk) - Spor mezi automobilkou DaimlerChrysler a jejím minoritním akcionářem Kirkem Kerkorianem měl minulou středu 17. prosince pomalu dospět k poslednímu výslechu. Zpovídaným byl Gary Valade, dřívější finanční ředitel Chrysleru. Stalo se však něco, co rozhodnutí soudu s největší pravděpodobností přesune až do příštího roku.
Kerkorian žaluje automobilku o zhruba dvě miliardy dolarů. Tvrdí, že převzetí Chrysleru německým Daimler-Benzem v roce 1998 od počátku nebylo fúzí rovnocenných partnerů, jak tvrdili Němci, nýbrž převzetím. V důsledku toho nemusel Daimler-Benz nabídnout akcionářům vyšší prémii při odkupu jejich akcií, kvůli čemuž údajně Kerkorian ztratil uvedenou částku. Kerkorian vlastnil v době fúze 89 milionů akcií automobilky, ale od té doby jich již většinu prodal.
Situaci zkomplikoval objev 61 stránek poznámek. Na své cestě k soudu minulé pondělí se totiž Gary Valade dotázal obhájců automobilky, proč nebyly u soudu použity jako důkaz jeho rukou psané zápisky z doby fúze, které by údajně mohly posílit pozici obhajoby. Dokument se nakonec našel spolu s dalšími šedesáti stranami poznámek v New Jersey, kde byly uloženy v databázi případu mezi zhruba 250 tisíci složkami. Obsahují vyjádření a citace dřívějších top manažerů Chrysleru z doby počátků fúze.
Objev důkazů povede s největší pravděpodobností k tomu, že budou znovu předvoláni klíčoví svědkové případu včetně šéfa automobilky Jürgena Schremppa. Ten má přitom na svědomí jeden z důkazů obžaloby. V roce 2000 totiž britskému deníku Financial Times údajně v rozhovoru potvrdil, že spojení automobilek bylo prezentováno jako fúze pouze z psychologických důvodů, protože na akvizici by nikdy Američané nepřistoupili. Ačkoliv Schrempp svá tvrzení nepopřel, DaimlerChrysler prohlašuje, že byla uvedena v zavádějícím kontextu.
Na pondělí 22. prosince bylo svoláno slyšení, v němž se má osvětlit, proč se dokumenty objevily až po třech letech v poslední fázi případu, když byly k dispozici dříve, a jaký vliv mohou mít na celý proces.