Manažeři by přestupky proti bodovému systému neamnestovali
Souhlasíte s Jiřím Paroubkem, že by přestupky podle nového silničního zákona měly být amnestovány?
- ano 27,7%
- ne 62,7%
- nevím 9,6%
Přijetí nového bodového systému pro řidiče, který začal platit 1. července, označil hned následující den odstupující premiér Jiří Paroubek za chybu. Uvedl, že vláda zvažuje vyhlásit na určitou dobu pro řidiče amnestii na přestupky. Podobný bodový systém platí například v Polsku, Maďarsku nebo Německu. Takřka 63 procent respondentů pravidelné ankety postoj předsedy vlády nevyznává. Odpor proti tomuto nápadu vyjadřuje už první odpovídající: „Je výchovné, aby se národ na vlastní kůži a peněženku přesvědčil, jaké hlouposti v zákonech jsou schopni odhlasovat naši poslanci a senátoři.“ V celé kauze jde především o politiku: „Kam až dospěl politický populismus, když zákon o silničním provozu v okamžiku, kdy vstoupí v platnost, zpochybní premiér vlády, která ho zpracovala a nechala schválit v parlamentu? Kam až dospěla bezpáteřnost politiků, když vzápětí po premiérovi navrhne ministr vnitra řadu opatření směřujících k tomu, aby policie nemusela postupovat v souladu s tímto zákonem?“ Policie by nemusela jen postupovat represivně, ale mohla by pomoci plynulému provozu: „Jsme národ, který má dlouhodobý problém s dodržování jakýchkoli pravidel, tímto způsobem se v našem proslulém švejkování určitě zlepšíme - k naší vlastní škodě. Ať proboha ta pravidla platí a doladí se jen fragmenty, které nejsou domyšlené. Současně by bylo dobré, kdyby se dopravní policie věnovala tomu, že by prošla komunikace a 'omezila omezení' jen na místa, kde jsou skutečně potřeba. Ježdění padesátkou po moderních několikaproudých silnicích je asi vážně trochu moc - například po silnici ze Smíchova na Barrandovský most…“ Přemýšlel někdo z poslanců o dopadu na skupinu těch, pro něž je řízení profesí: „Zákon vyrábí nezaměstnané, neboť mnohá povolání nelze již bez řidičského průkazu vykonávat. A nejen to, zákon bere motivaci pracovat lidem se středními a nižšími příjmy, kteří ještě raději pracují, než by žili ze sociálních dávek. Vysoké sankce jsou nastaveny špatně a neodpovídají realitě na silnicích, v důsledku čehož zákon negativně dopadne na lidi s průměrnou a nižší mzdou, neboť třeba závozníci, když rozvážejí pečivo po městě, se prostě na vzdálenostech sto metrů a kratší nepřipoutávají, zákon tyto lidi šikanuje a vystavuje možnostem zaplacení vyšší pokuty, než je jejich týdenní výdělek. Proč by pracovali a riskovali finanční postih, když mohou brát relativně štědré sociální dávky?“ I autor následující reakce se domnívá, že zákonné opatření nejvíce postihne profesionály: „Kromě nejzávažnějších dopravních přestupků, jako je řízení a jízda pod vlivem alkoholu a omamných látek, jsou ostatní přestupky nastaveny bodově tvrdě. Zejména profesionální řidiči, ať již v osobní či nákladní dopravě, se tak v důsledku nového zákona dostanou často do neřešitelných situací. Buďto uposlechnou příkazu zaměstnavatele a pojedou s generálním ředitelem na služební jednání rychleji a dostanou trestné body, když pokuty platí firma, a až nasbírají 12 bodů budou propuštěni pro nezpůsobilost vykonávat povolání, nebo budou propuštěni okamžitě pro hrubé porušení pracovní kázně za neuposlechnutí příkazu nadřízeného. Poslanci však mají imunitu nebo mají řidiče, jedna poslankyně dokonce nemá ani řidičský průkaz, a tak si její služební auto půjčoval syn, takže o těchto věcech nemají ani potuchy.“ Měnit okamžitě vyhlášku bez vyhodnocení je nesmyslné: „Určitě je třeba mnoho věcí změnit a opravit - kupříkladu nesmyslně vysoké pokuty za dálniční známky. Další změny, například jiný systém umazávání bodů (třeba dva body paušálně každý rok), povolení držení telefonu v ruce bez jeho používání nebo tolerance překročení rychlostí do 10 km/hod. (i když ve Švýcarsku také nikoho nezajímá, že překročení bylo o 1 km/hod. - je to odpovědnost řidiče), by se daly udělat na základě vyhodnocení fungování a přínosů platné vyhlášky.“ Návrat zpět by byl rozhodně omyl a amnestovat přestupky po tak krátké době je úlet: „Patřil jsem mezi těch několik málo řidičů, kteří dodržovali předpisy ještě předtím, než se tresty zpřísnily. Proto novelu vnímám pozitivně. Už do mě nikdo nenajíždí autem kvůli tomu, že jedu ve městě jen 50, už mě nikdo myškou nepředjíždí přes plnou čáru a podobně. Rozhodně se proto nechci vracet plnou parou back do původního stavu džungle. Amnestovat dopravní přestupky do doby změny zákona je strašný úlet. Předpokládám, že premiér Paroubek ví, že je to nerealizovatelné, a právě proto to řekl. Snad si jen honí politické body na tom, že se voliči bojí bodů trestných.“ Poslední ohlas je značně emotivní: „Je to jedna z největších pitomostí, jakou jsem kdy slyšel. Skutečnost, že úřadující premiér vyzývá k nedodržování zákona schváleného jeho vládou, je světový unikát. Něco takového bych neočekával ani v současném Somálsku.“
Odpovídalo 94 manažerů