Menu Zavřít

Přepřahání v kopci

25. 10. 2007
Autor: Euro.cz

(EURO 43/2007)

Transformační a privatizační model lesního hospodářství při správě státního lesa byl uplatňován od roku 1992. Měl být nástrojem k přechodu od socialistického výrobního způsobu k ekonomickým strukturám vycházejícím z tržních principů. Realizace tohoto modelu přinesla v dané době svá pozitiva i negativa. Klíčovým místem v souboru problémů kolem LČR je způsob a forma prodeje dříví.
Zadávací řízení musí LČR organizovat podle Zákona o zadávání veřejných zakázek. V zájmu vedení státního podniku je naplnění všech bodů Memoranda uzavřeného mezi Konfederací lesnických a dřevozpracujících svazů a Ministerstvem zemědělství při zachování rovných, transparentních a nediskriminačních podmínek, a tím dosažení konečné shody v oblasti smluvních vztahů s podnikatelskými subjekty.
Problematickým místem Zákona o zadávání veřejných zakázek je jeho aplikovatelnost na lesní hospodářství, zejména působení přírodních podmínek ve výrobním procesu. Ekonomická ztráta ze zpracování kalamity Kyrill plyne navíc z ekonomického modelu prodeje dříví, a je tedy výsledkem práce minulého vedení, které řídilo podnik do 8. 2. 2007. Ekonomické výsledky za druhé pololetí pak již nestačí propad na hospodářském výsledku vyrovnat. Prioritou Vladimíra Dolejského, pověřeného výkonem funkce generálního ředitele, je dokončení výběrového řízení, aby byl zajištěn výkon prací v lese a tok dříví zpracovatelským kapacitám od 1. 1. 2008. LČR postupně ukončují spolupráci s Hradeckou lesní a dřevařskou společností. Už minulé vedení státního podniku uzavřelo v roce 2006 Smlouvu o narovnání. Podstatný vliv na ukončení spolupráce mělo také posouzení ekonomické výhodnosti smluvního vztahu. Současně šlo o reakci na zákon o zadávání veřejných zakázek, protože tato firma neprošla žádným výběrovým řízením. Zřízení kontrolních subjektů (přímo řízených lesních závodů) vyplývá z plnění nápravných opatření po kontrole NKÚ u LČR v roce 2005. Nápravná opatření byla projednána v Poslanecké sněmovně parlamentu ČR. Kontrolní lesní závody (v době po transformaci jich bylo třináct, dnes pouhých pět) nejsou na Českomoravské vrchovině ani na severní Moravě. Dozorčí rada LČR schválila zřízení lesního závodu již před jmenováním Ing. Dolejského výrobně technickým ředitelem.
Co se týče tendrů na státní dřevo z let 2004 a 2005, připomínáme čerstvé rozhodnutí Evropské komise, která řízení proti České republice zastavila. Smlouvy na zakázky, které byly předmětem tohoto řízení, již neplatí. V současné době Lesy ČR plně dodržují zákon o zadávání veřejných zakázek.
Východiskem a cestou z komplikované situace u LČR by byla jasná koncepce správy státního lesa schválená vládou zakotvená i v budoucím Zákoně o státních lesích.

Gabriela Valcová tiskový odbor Lesy ČR

Tiskové prohlášení výše zmíněné Hradecké lesní a dřevařské společnosti:

MM25_AI

Současné vedení LČR, zřejmě ve snaze nahradit některé své profesní nedostatky, opakovaně a tentokrát mediálně poškozuje Hradeckou lesní a dřevařskou společnost. Jde o tvrzení, že HLDS „dostala od Koníčka (bývalý ředitel LČR - pozn. autora) mandát určovat ceny dřeva pro obchod LČR v roce 2007. Současný management lesů nemá proto možnost cenu dřeva jakkoliv ovlivnit“. Ve skutečnosti však HLDS ceny dřeva za státní podnik neurčuje, ale na základě platných smluv, a to pouze v určité části obchodu, tyto ceny jako ceny tržní sjednává s obchodními partnery. Patrně vzhledem k silnému tlaku, kterému je vystaven zejména obchodní ředitel Bohumil Kos, se vedení LČR dopouští dalšího faktického omylu, a to tím, že vidí propad hospodářského výsledku v nastavení smluvních vztahů bývalým vedením státního podniku. Faktem však je, že u těchto smluvních vztahů měly LČR dostatek prostoru optimálně upravit podmínky dodávek. Toho ale nevyužily. Další smlouvy už pak byly uzavřeny plně v režii nového vedení státního podniku. Ředitel HLDS František Dejnožka v tomto případě několikrát upozornil dnes už bývalého generálního ředitele Jiřího Holického, že současná obchodní politika LČR určovaná odpovědnými osobami státního podniku vede ke ztrátám. HLDS se nadále cítí poškozována nepravdivými tvrzeními současného vedení LČR, které v případě vyhodnocování vzájemné spolupráce neváhá uvádět i nepřesné ekonomické a obchodně-právní údaje.

Martin Grmela
Hradecká lesní a dřevařská společnost

  • Našli jste v článku chybu?