Menu Zavřít

Přes Expo chceme pomoct českým výrobcům

30. 6. 2008
Autor: Euro.cz

GENERÁLNÍ KOMISAŘ ÚČASTÍ ČESKA NA EXPO 2010 PAVEL ANTONÍN STEHLÍK - O českých pavilonech na předcházejících světových výstavách Pavel Antonín Stehlík tvrdí, že byly zajímavé, ale v posledních ročnících trochu zaostaly za hospodářským trendem. Proto chce na Expu 2010 v Šanghaji umělecký prvek vyvážit ekonomickým. Hlavně dát šanci tuzemským podnikatelům.

Expo bylo v předcházejících ročnících vždy společensko-kulturní. V roce 2010 by v Šanghaji mělo být ekonomické a kulturní. Poprvé na scénu vstupuje podnikatelský prvek. To je vaše zásluha?

Ano, generální komisař je plně zodpovědný za téma a koncepci Expa, ovšem s tím, že je vláda schválí. Já vnímám Expo jako ekonomickou a kulturní olympiádu. Když se podíváte do zahraničí, tak výstavu mají na starosti většinou ministerstva hospodářství. To je jasný signál, který jsme v předcházejících ročnících nezachytili. Takže já se na Expo dívám jako na soutěž národů. Je to marketing jednotlivých zemí na dané téma jednou za pět let a my chceme v této soutěži tentokrát uspět. I když naše předcházející kulturně-umělecké expozice byly kvalitní, těžko se dalo v pavilonech rozpoznat, že patří České republice.

Co v českém pavilonu převáží. Ekonomika, nebo kultura?

Že bychom úplně opustili představení kulturní síly Česka, to určitě neuděláme. Abychom z toho udělali jenom ekonomickou záležitost, to bychom ztratili půvab, který do Expa vždy Česko přinášelo svým kulturním expozé. Ale chtěli bychom ubrat umělecké části a přidat té ekonomické.

Jak Expo pomůže českým firmám v uplatnění na čínském trhu?

V Číně už dnes působí téměř sto českých firem, další se tam pokoušejí uplatnit. My jsme připravili takový návrh, se kterým budeme oslovovat několik desítek firem, o kterých jsme přesvědčeni, že by se mohly stát partnery naší účasti. Vybírali jsme podle velikosti firem a podle toho, zda je pro ně Čína ekonomicky zajímavý prostor. Samozřejmě vybíráme z těch firem, které už v Číně působí a pro něž prezentace spojená s Expem může být posilujícím prvkem marketingu.

To znamená, že se společnostmi, které s Čínou neobchodují, nepočítáte?

My je nevylučujeme, protože pro ně může být Expo spouštěcím bodem, určitě jim zůstáváme otevřeni. Ale očekáváme, že oni se ozvou nám, protože my o nich nevíme. Máme připravenu schůzku, kterou organizuje náměstek ministra průmyslu a obchodu Milan Hovorka s Hospodářskou komorou a se svazem průmyslu. Chtěli bychom je podrobně informovat, co chystáme na Expu a jejich prostřednictvím dát tuto informaci všem jejich členům.

Jak se na vás mohou obrátit firmy, které by měly o Expo zájem?

Pokud budou kontaktovat naši kancelář (www.czexpo.com), tak se dozvědí, za jakých podmínek by se mohly zúčastnit. Je to záležitost hodně individuální a my se budeme snažit vyjít vstříc podnikatelským subjektům a přizpůsobit smlouvu o spolupráci jejich možnostem a potřebám.

ČÁST EXPOZICE VYMEZÍME KOMERCI

Součástí české expozice bude prostor pro obchodní schůzky. Ten dáte firmám k dispozici?

Ano, to je také novinka a důvod, proč jsme chtěli větší pavilon. Část vymezíme pro komerční prostor, uděláme tam meeting room. Zhruba ze dvou třetin bude mít pevný design a zbývající část bude proměnlivá a bude se měnit podle toho, kdo tam bude momentálně jednat. Zatím jsme to otestovali asi s šesti firmami, o kterých jsme přesvědčeni, že je Expo bude zajímat. Jejich ohlas je veskrze pozitivní, protože to pro ně má velikou marketingovou hodnotu. Během půl roku Expa tam mohou pozvat partnery z Číny či z Asie, ukázat jim český pavilon a pro obchodní jednání s nimi využít zázemí VIP restaurace. To je něco, co image firmy určitě posílí.

Předpokládám, že ne zadarmo.

Chceme uzavřít partnerské smlouvy. Nabízíme reklamu a propagaci, to jako kancelář generálního komisaře coby příspěvková organizace můžeme. Předpokládáme, že přílivem prostředků pro propagaci se trochu přiblížíme vizi, kterou jsem měl, že Expo by mělo být partnership. Je-li to ekonomická olympiáda, musí u toho být privátní subjekty. Už to nestihneme organizačně předělat, ale uděláme všechno, co nám současná organizační struktura umožňuje, abychom se přiblížili obchodní společnosti.

PAVEL ANTONÍN STEHLÍK

Ing. Pavel Antonín Stehlík, MBA se narodil 4. listopadu 1947. Vystudoval strojní inženýrství na Českém vysokém učení technickém v Praze a po roce 1989 management na Erasmus University v Rotterdamu. V té době začal i podnikat – založil stavební firmu v Mariánských Lázních. Při studiu v zahraničí ale zatoužil po mezinárodním působení, prodal podíl ve společnosti a pracoval pro švédskou SCA Mölnlycke, která vyrábí hygienické zboží. Poté dělal akviziční projekty pro Evropskou banku pro obnovu a rozvoj, odtud odešel na deset let do Deloitte za mezinárodním poradenstvím. Než jej oslovili premiér Mirek Topolánek a ministr Karel Schwarzenberg s nabídkou Expa, věnoval se soukromé firmě Bravino Investments na Kypru, kterou nyní kvůli případným střetům zájmů prodává. Manželka je psycholožkou, obě dospělé dcery podnikají. V zimě lyžuje, v létě hraje golf.

Je jasná částka, s níž od firem počítáte?

Bude to na individuálním jednání s jednotlivými společnostmi. Musíme respektovat pravidla Expa, která říkají, že v nekomerční části samotné expozice se nesmějí propagovat ani firmy, ani výrobky. Pak tam máme komerční část, což může být dvacet procent z celkové plochy, a tam to udělat můžeme. Hledáme modus operandi, který by vyhovoval každému z partnerů. Myslím, že musíme jít na hranici toho, co nám pravidla Expa dovolují a mám takový pocit, že nebudeme sami, kdo na ni půjde.

Můžete být konkrétnější? Už s někým jednáte?

Například pro Škoda Auto, která má v Číně výrobní závod, je Expo zajímavý prostor. Předběžně s firmou o tomto projektu jednáme, vymezujeme si možnosti, které mají obě strany. My třeba nemůžeme vzít škodovku a nabízet ji v pavilonu jako český výrobek, ale například můžeme mít dohodu, že tým Expa bude jezdit se škodovkami. Pokud nám je Škoda Auto poskytne, budeme v Šanghaji jezdit auty s velkým nápisem Škoda. Nebyla by to součást expozice, ale našich doprovodných komerčních aktivit okolo.

ZAKÁZKY JSOU OTEVŘENY VŠEM

Čína je ekonomicky zajímavý prostor, proto se také české firmy snaží dostat na tamní trh. Nedávno třeba Budějovický Budvar odeslal do Šanghaje první zásilku piva. Využijete toho?

Před týdnem jsem se potkal se smluvním partnerem Budvaru v Číně, hovořili jsme o Expu. Velmi ho to zajímá, došli jsme k tomu, že pokud Budvar zvedne svůj prapor a budeme mít Budvar na výstavě v restauraci, tak máme zájemce na odkoupení celé té restaurace. Plánuje, že by restauraci, která by byla věnována Budvaru, přemístil do Šanghaje. Budvar jsme už o tom, že máme zájem o partnerství na Expu, informovali. Předpokládám, že v nejbližších dnech zahájíme jednání o spolupráci a podmínkách.

Na Expu dáte šanci českým firmám. Také tam chcete Česko prezentovat jako zajímavou turistickou destinaci, ale i atraktivní lokalitu pro investice…

Určitě je to jedna z myšlenek, s níž jedeme do Šanghaje. Spolupracujeme s CzechInvestem, CzechTourismem, s CzechTrade, to jsou naši partneři, protože se starají o otvírání dveří. I proto jsme je vzali do party.

Mají tedy soukromí podnikatelé zelenou právě díky tomu, že v čele příprav Expa stojíte vy?

Určitě mají mnohem větší šance než na jakékoli jiné předcházející světové výstavě. Na nich totiž byla účast veskrze státní a privátní subjekty si maximálně vysoutěžily možnost navrhnout pavilon, expozici, udělat hudbu, ale byla to vymezená skupina lidí. Tentokrát říkáme, že chceme pomoct podnikání v České republice a chceme ji prezentovat jako velmi úspěšný stát z ekonomického hlediska. Chceme pomoct českým výrobcům, aby se prosadili venku a Expo je k tomu úžasná příležitost.

Vláda pro Expo 2010 v Šanghaji schválila 532 milionů korun. Na co je použijete?

NÁKLADY ČESKA NA SVĚTOVÝCH VÝSTAVÁCH

bitcoin_skoleni

2000 Hannover – 331 milionů korun

  • * 2005 Aichi – 300 milionů korun 2010 Šanghaj – 532 milionů korun (z toho náklady v Česku 18 %, v Číně 73 %, náklady na komunikaci 9 %) To je rozpočet na celé období od ledna 2008 až do poloviny roku 2011, kdy předpokládáme, že Expo zlikvidujeme. Je to padesát korun na obyvatele Česka jednou za pět let, tedy deset korun ročně na propagaci tuzemska v zahraničí. Expo je projekt a také jej tak budu řídit. Stačí nám čtyři státní zaměstnanci, všechno ostatní jsou lidé, které najímáme na dobu určitou. Pak potřebujeme peníze na soutěže a na právní porady se soutěžemi. Musíme rozhodovat na základě zákona o veřejných zakázkách a nemůžeme si dovolit dělat chyby. Zákon nepočítá s projekty tohoto typu. Předpokládáme, že asi 190 milionů nás bude stát opláštění pavilonu, jeho vestavba, instalace expozice a meeting room. Otevřeno bude od 9.30 do 22 hodin každý den půl roku, k tomu budeme potřebovat tři skupiny hostesek. Další část peněz jde na pronájem pavilonu, tentokrát se za něj platí, kdysi pozemky a pavilony dostávaly účastnické země zadarmo. Peníze musíme mít i na reklamu, propagaci a doprovodné programy. Zmínil jste se o veřejných zakázkách, které budete vypisovat. Jak jste s nimi daleko, do jakých oblastí budou směřovat? Nyní jsme vybrali logo a vizuální image ze Studia Najbrt. Teď připravujeme hlavní soutěž o souborné dílo pavilonu, expozice a vestavby. Chceme, aby spolu hrály dohromady, proto to neděláme jednotlivě. Soutěž vyhlásíme zhruba v polovině července, týmům dáme asi dva měsíce na zpracování návrhu. Některé doprovodné programy budeme organizovat sami, na jiné budeme také vyhlašovat soutěže. Například externě necháme udělat virtuální pavilon a expozici Expo on-line. Vyhlásíme soutěž na provozovatele restaurace a obchodu, pravděpodobně i provozovatele meeting roomu. Na to bude třeba zkušený tým, který zvládne každodenní částečnou výměnu prostor. CHCEME PRODAT ČESKOU REPUBLIKU Počítáte s tím, že vás budou chtít ovlivňovat lobbistické skupiny? Ve chvíli, kdy jsme vyhlásili soutěž na logo české účasti, tak mi volal jeden muž, zda má smysl se zúčastnit. Odpověděl jsem, že nemám předem vybraného parťáka, se kterým bych chtěl Expo dělat. Byl bych sám proti sobě, protože by se to ostatní dříve nebo později dozvěděli. Angličtí kolegové mají krásné úsloví: Nic není tak tajné, aby to brzy nebylo zjevné. V Česku to platí desetinásobně. Chci, aby všichni věděli, že všechny soutěže jsou otevřeny všem, vyhrává nejlepší. Totéž platí i pro podnikatele. Nikdo u vás nemá předplaceno? Za prvé, nemá předplaceno, za druhé, nikomu neříkáme ne. Pokud je to slušná podnikatelská aktivita, za kterou se Česko nemusí stydět, tak ji budeme podporovat. Společným tématem Expa 2010 je Lepší město – lepší život. Česká republika si zvolila téma Plody civilizace. Jak jste k tomu došli? Řekli jsme si, že zvolíme téma expozice, které umožní obrovský prostor pro kreativní ztvárnění toho, co chceme prodat – Českou republiku. To je důvod, proč jsme zvolili Plody civilizace, které navíc souvisejí s ústředním tématem. Města chápeme jako struktury, které mají chránit plody civilizace. Na to navážou i doprovodné programy. Například vystoupení České filharmonie. Budou i tyto programy podnikatelské? EXPO 2010 V ŠANGHAJI Termín: 1. května 2010 až 31. října 2010 (184 dní) Předpokládaný počet návštěvníků:
  • *70 milionů (90 % z Číny)
  • *Počet vystavovatelů: 172 zemí a 33 mezinárodních organizací (k 26. 5. 2008) Hlavní téma: Lepší město – lepší život (Better City, Better Life) Téma České republiky: Plody civilizace Jedním z doprovodných programů jsou Perly České republiky. Samozřejmě, že za ně považujeme Český Krumlov, Prahu, Litomyšl, ale tím jsme se už představili mockrát. Chceme republiku ukázat z nového pohledu, co se tu nyní děje, čím je moderní, zajímavá, inovativní. Například do prezentace současných urbanistických řešení jsme navrhli pražský protipovodňový systém s mobilními bariérami. To je unikátní systém, který chrání historické a ekologické hodnoty obrovské části Prahy. Je zajímavý pro spoustu světových měst, která jsou ohrožena záplavami. Jak teď vypadá místo, kde bude Expo stát? Někdy v dubnu 2009 nám organizátoři předají český pavilon. Dnes je tam holá zem. V podstatě za poslední čtyři měsíce čínští organizátoři zbourali obrovskou průmyslovou čtvrť, takže uvolnili asi 5,4 kilometrů čtverečních prostoru, ze kterého zmizela obrovská ekologická zátěž. Číňané odsud odstěhovali 30 tisíc lidí, kteří žili ve velmi špatných podmínkách bez tekoucí vody a kanalizace. Teď tam začnou vyrůstat pavilony. JÁ SI DO ŘÍZENÍ MLUVIT NENECHÁM V Šanghaji žije více lidí než v celém Česku. Kolik na Expu od začátku května do konce října 2010 očekáváte návštěvníků? Předpokládá se, že si výstavu prohlédne 70 milionů návštěvníků. To je naprosto největší návštěvnost očekávaná v celé historii světových výstav. Očekáváme, že český pavilon navštíví zhruba tři miliony lidí, což znamená, že denně jím projde asi 15 tisíc a ve špičkách až 30 tisíc návštěvníků. Jak veliký bude náš pavilon? Můžete porovnat rozměry s tím posledním v Japonsku? V Šanghaji bude mít dva tisíce metrů čtverečních. V Aichi měl pavilon 700 metrů čtverečních a s vestavbou 960 metrů. V Šanghaji také počítáme s tím, že na dvaceti procentech pavilonu uděláme vestavbu, takže k dispozici budeme mít ještě víc než dva tisíce metrů. Tak velký prostor nám umožní jak expozici, tak komerční aktivity. Nebojíte se odlišných poměrů, které vládnou v soukromé a státní sféře? I třeba toho, že nebudete stoprocentním pánem na písečku zvaném Expo?**

Když jsem přijímal tuto práci, přijal jsem i fakt, že se budu dělit o úspěchy a sám ponesu neúspěchy. K věci týkající se zasahování musím říct, že jak ve vztahu s ministerstvem zahraničí, tak i s vládou platí, že generální komisař je zodpovědná osoba, má pravomoci, které potřebuje, aby české Expo vymyslel, stvořil a na mezinárodní scéně prosadil. Nevidím žádné velké zásahy. Vše, s čím jsem po diskuzi s poradním sborem přišel, se líbilo vládě i podnikatelským subjektům. Upřímně řečeno, já si do toho mluvit nenechám.

  • Našli jste v článku chybu?