Může zvyšující se podíl automobilového průmyslu ohrozit českou ekonomiku? NE Vratislav Kulhánek prezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda dozorčí rady Škoda Auto Určitě ne. Nejde totiž o bezmeznou závislost. Ani v rámci tohoto odvětví nelze mluvit o závislosti na jedné automobilce - potom by to nebezpečné bylo.
Může zvyšující se podíl automobilového průmyslu ohrozit českou ekonomiku?
NE
prezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda dozorčí rady Škoda Auto
Určitě ne. Nejde totiž o bezmeznou závislost. Ani v rámci tohoto odvětví nelze mluvit o závislosti na jedné automobilce - potom by to nebezpečné bylo. V Česku už ale 55 procent automobilového průmyslu tvoří dodavatelé. Takže jen opravdu velká globální krize by mohla způsobit nějaký skutečně vážný problém pro celé hospodářství.
Martin Tlapa
náměstek ministra průmyslu a obchodu
Domácí firmy využívají komparativních předností země.
Bude-li to spojeno s výzkumem, inovacemi a vzděláváním, pak nemusíme mít obavy. Tento silný obor míří výrazně na vývoz. Mluvíme o více než čtyřech z pěti vyrobených produktů v tomto odvětví, ať jde o finální auta, nebo o kovové součástky, elektroniku, textilie či plastikové výlisky… A tyto znalosti mohou firmy využít i v jiných odvětvích.
ANO
David Navrátil
analytik České spořitelny
Existují samozřejmé různé obavy. Úspěšný vývoz posiluje korunu, což může ohrožovat další domácí obory. Do budoucna (15 až 20 let) se nedá vyloučit ani odchod současných investorů do zemí s levnějšími náklady, protože se jistě přiblížíme k úrovni starých evropských zemí „patnáctky“. Obavy jsou často nadhodnocené a rozvoj automobilového průmyslu přispívá k rozvoji i dalších odvětví, například elektroniky.