TELEKOMUNIKAČNÍ SLUŽBY V rychle rozvíjejícím se oboru telekomunikací přicházejí novinky snad každý den. Zvláště před Vánocemi, kdy firmy chtějí nalákat co nejvíce nových klientů. A mobilní operátoři se nyní snaží navíc přesvědčit dosavadní zákazníky, aby zůstali právě jejich klienty.
**TELEKOMUNIKAČNÍ SLUŽBY
V rychle rozvíjejícím se oboru telekomunikací přicházejí novinky snad každý den. Zvláště před Vánocemi, kdy firmy chtějí nalákat co nejvíce nových klientů. A mobilní operátoři se nyní snaží navíc přesvědčit dosavadní zákazníky, aby zůstali právě jejich klienty.
K nejvíce diskutovaným novinkám patří přenositelnost čísel, kterou musí mobilní operátoři podle zákona zavést již od 15. ledna. Přestože Eurotel, T-Mobile i Oskar tvrdí, že vše do daného termínu stihnou, potichu přiznávají, že ne vše bude tak, jak by si to zákazník asi představoval. Dosud nejsou známy rychlost možného přechodu k jinému operátorovi ani cena, kterou zákazník za ponechání si původního čísla zaplatí. (Více na straně 44).
Mobilních telefonů se týká i další novinka. Zákon operátorům uložil povinnost předat údaje o telefonních číslech zákazníků. Jednotný telefonní seznam by měl zatím obsahovat jen čísla takzvaných paušálních (tarifních) klientů, a to pouze těch, kteří se zveřejněním čísla svého mobilu dají výslovný souhlas. Zájem Čechů je však zatím minimální. Z jedenácti milionů zákazníků prozatím souhlasilo jen několik desítek tisíc lidí.
Před Vánoci telekomunikační firmy tradičně přicházejí ještě s většími lákadly pro nové klienty, zároveň se snaží motivovat stávající zákazníky k objednání nových služeb. U mobilních operátorů je navíc letošní specialitou přesvědčování klientů, aby zůstali u stávajícího operátora -důvodem je právě blížící se přenositelnost čísel.
Jak potvrdil i nedávný veletrh Invex, současná mobilní éra sleduje jasný trend. Nejdůležitější je zábava. Fotky, videa, hry, hudba, filmy, televizní vysílání, a to všechno po mobilu. S tím souvisí služby třetí generace. A tedy určují směr, kterým mají operátoři i výrobci jít. Od příštího roku by měli například klienti T-Mobile získat možnost „televize v kapse“. Podobnou novinku chystá i Český Telecom.
Vyspělá zábava ale jasně předpokládá služby třetí generace. T-Mobile i Eurotel již první nesmělé krůčky podnikly. T-Mobile představil a zatím pro Pražany spustil takzvaný Internet 4G, tedy rychlé připojení přes mobilní telefon. Eurotel nabídne UMTS od začátku prosince, přičemž nabídne hlasové i datové přenosy.
Konkrétních předvánočních nabídek je opravdu mnoho. Například Český Telecom nabízí do konce roku aktivaci vysokorychlostního připojení ADSL a modem za jednu korunu, ve stejné výši pak i paušální poplatek za první měsíc. Kabelový operátor UPC přichází s novinkou -možnost platby za internet jen podle počtu dní, v nichž se zákazník skutečně připojí. Eurotel nabídl všem nynějším i novým zákazníkům volání po třetí minutě hovoru zdarma (pro telefonování mimo špičku na pevnou linku a kdykoliv v síti operátora). Nové tarifní zákazníky chce firma lákat prodlouženou nabídkou volných minut pro volání do všech sítí až na dva roky. Noví majitelé předplacených karet získají při prvním dobití 100 procent kreditu navíc. Ke každé Go sadě s telefonem navíc získají jako dárek CD podle svého výběru. Na volné minuty a dárky vsadila i konkurence. T-Mobile mimo jiné nabízí desetinásobek volných minut ke zvolenému tarifu a tašku Puma, Oskar zase láká na až 12 měsíců bezplatného volání a malou sportovní brašnu. S novinkami samozřejmě přicházejí i výrobci mobilních telefonů.