Šéf Techa Kejval pronikl do představenstva trojky evropského trhu. Bude se podílet na řízení celé skupiny působící v oboru kancelářského nábytku
Jiří Kejval, šéf výrobce kancelářského nábytku Techo, nastoupil minulý týden do představenstva nizozemské společnosti Royal Ahrend. Kejvalovi, který Techo zakládal a původně spoluvlastnil, se naplnily ambice z roku 2008, kdy Ahrendu prodával zbylý čtvrtinový podíl v podniku.
Do extrémně konzervativního prostředí se mu podařilo prosadit jako teprve třetímu cizinci a prvnímu ze střední a východní Evropy. „Budu mít možnost aktivně se účastnit řízení celé společnosti a řešit její problematiku. Na starost budu mít například globální nákup společnosti,“ vysvětluje Kejval.
Holanďané v propadu Nizozemský Ahrend se stejně jako Techo specializuje na produkci kancelářského nábytku. S ročním obratem 230 milionů eur a patnácti sty zaměstnanci zaujímá pozici evropské trojky. Podnik vlastní úspěšná investiční skupina HAL s celkovými aktivy 6,5 miliardy eur a podíly ve více než třiceti společnostech. Patří k tradičním a původně rodinným firmám, jejichž historie přesáhla stovku let. Její představitelé proto pět let důkladně prověřovali kredibilitu a kodex chování nejen Kejvala, ale celého Techa. „Zkoumání bylo důležité také proto, že Ahrend má titul Royal. Kdyby se například některá z jeho dcer ocitla v korupčním skandálu, přišel by o něj, což by bylo velmi špatné,“ říká novopečený člen boardu.
Ahrend, který má tři výrobní závody – kromě toho českého jsou to dva v Nizozemsku – působí v zemích západní, střední a východní Evropy, ve Spojených státech, Rusku a ve Spojených arabských emirátech. Na trzích Beneluxu firma drží poloviční podíl.
Do roku 2008 podnik, který je zaměřen na luxusnější zboží v oboru, ročně produkoval kolem dvaceti milionů eur zisku. Nyní je ovšem jako celá skupina v záporných číslech, což kromě jiného přineslo i výměnu managementu a příležitost pro Kejvala. „Kvůli podmínkám na trhu poklesla marže. Proto provozní zisk zůstal na stejné úrovni jako v roce 2010 (záporných šest milionů eur),“ potvrzuje výroční zpráva společnosti HAL. Ahrend proto letos v únoru ohlásil restrukturalizaci. „Restrukturalizace je nedílnou součástí plánu zlepšení, na kterém se pracuje podle strategické studie. Firma proto bude v průběhu příštích dvou let zeštíhlena o 175 pracovních míst,“ píše se ve výroční zprávě. Od května se prý nizozemský výrobce již drží v plusových číslech. Byť ještě pravděpodobně bude muset řešit problém, že jeho výrobní základna je hodně postavená na byznysu v Nizozemsku.
Africké průniky Techu se naproti tomu daří v posledních letech výborně, přestože český trh s kancelářským nábytkem naprosto utonul v krizi. Loni firma utržila 1,25 miliardy korun a vydělala 30 milionů korun. Letos by měl zisk poskočit o zhruba dvanáct milionů korun výše při podobném obratu.
Firma patří k nejúspěšnějším z dvanácti dceřinek nizozemské společnosti. Působí na trzích střední a východní Evropy, nejvýznamnějším odbytištěm je Velká Británie. V poslední době proniká i do Afriky, kde na evropské kvalitativní úrovni funguje pouze jeden výrobce, ceny jsou tam přitom o třicet procent vyšší. Letos Techo získalo projekty v Jihoafrické republice, Gabunu, na Madagaskaru, v Nigérii či Egyptě. Ještě před pěti lety Techu tři čtvrtiny tržeb plynuly z domácího trhu, letos je to čtvrtina a příští rok to bude jen pětina.
„Již před časem jsme změnili strategii. Původně jsme zakládali pobočky v zemích, kde jsme se chtěli prosadit. Nyní si vybíráme velké firmy, které působí globálně. Na tuto strategii chceme přejít v celé skupině Ahrend,“ plánuje Kejval. K takovým klientům patří například bankovní skupina Erste.
Mění se i celosvětový trh s kancelářským nábytkem. Za posledních deset let se objem skříní scvrkl na desetinu, zmenšují se i stoly. Na druhou stranu stále více lidí sedí v kancelářích. Tento typ nábytku se více a více stává spotřebním materiálem, komoditním byznysem. „Trh se zmenšuje nebo v lepším případě stagnuje. Je nutné najít si segment, který roste. To jsou podle nás nadnárodní firmy, které nakupují globálně. Jejich podíl se stále zvětšuje. V tom máme šest let náskok proti konkurenci a pozitivní příklady, na nichž lze dále stavět. Tento trend nákupu nábytku jako komodity hodně akcelerovala krize. Ačkoli to tak dříve nebývalo, i úspory v těchto výdajích jsou pro firmy položkou hodnou pozornosti,“ vysvětluje Kejval obchodní strategii.
Výměnou za možnost ovlivňovat řízení jedné z nejstarších evropských firem v oboru se musel Kejval také vzdát některých jiných svých aktivit. Bude za sebe muset najít náhradu i v čele veslařského svazu. Kandidaturu do čela Českého olympijského výboru ovšem nevzdává. „Výhledově se soustředím pouze na Ahrend a ČOV,“ říká.
O autorovi| Marcela Alföldi Šperkerová • alfoldi@mf.cz