České firmy se při koupi nových vozů rozhodují zejména podle ceny. Velkou roli také hrají náklady na provoz vozidla, jeho vlastnosti a značka. Vyplývá to z průzkumu Corporate Vehicle Observatory (Barometr CVO 2007), uskutečněného mezi 400 firmami různé velikosti.
České firmy se při koupi nových vozů rozhodují zejména podle ceny. Velkou roli také hrají náklady na provoz vozidla, jeho vlastnosti a značka. Vyplývá to z průzkumu Corporate Vehicle Observatory (Barometr CVO 2007), uskutečněného mezi 400 firmami různé velikosti.
Nákupní cena je hlavním kritériem pro výběr firemního vozu. Nejen v Česku, ale i v dalších evropských zemích. V zahraničí však zájemci staví výš celkové náklady na provoz vozidla, značka vozu rozhoduje až na třetím místě. Značka je vedle Čechů důležitá i pro Italy, naopak důraz na životnost vozu kladou firmy v Belgii, Německu, Portugalsku a Polsku. Bezpečnost je prioritou pro německé, italské a švýcarské firmy.
Tyto údaje vyplývají z průzkumu Corporate Vehicle Observatory (Barometr CVO 2007). Ten se uskutečňuje od roku 2003 a postupně se rozšířil na osm evropských zemí. Cílem průzkumu je zmapovat nejen témata úzce zaměřená na vozidla a jejich správu, ale podívat se i na zvyšující se význam bezpečnosti provozu. A také na problematiku životního prostředí, trvale udržitelného rozvoje a dopady nových technologií.
VEDE FINANČNÍ LEASING
Převládající formou financování firemního vozu je v Česku finanční leasing. Jeho podíl 38 procent je nejvyšší mezi zkoumanými zeměmi. Následuje pořízení auta za vlastní prostředky nebo na úvěr, jemuž dává přednost 37 procent českých firem. Například ve Švýcarsku nebo v Polsku kupují nové auto za vlastní nebo půjčené finanční prostředky dvě třetiny firem.
Volba financování nového auta je ale spojena i s velikostí společnosti a kulturním a ekonomickým pozadím. Malé společnosti častěji využijí vlastní koupi nebo úvěr na nákup vozu, firmy s deseti a více zaměstnanci finanční leasing. Pro velké společnosti je hlavní metodou financování operativní leasing. Na českém trhu trendy ukazují v dlouhodobém pohledu nárůst operativního leasingu na úkor finančního, zejména u velkých firem. Krátkodobě se ale význam finančního leasingu podle průzkumu snižovat nebude.
ČESKÉ FIRMY HÝŘÍ OPTIMISMEM
Průzkum ukázal, že napříč celou Evropou platí trend: čím větší společnosti, tím optimističtější pohled na ekonomiku. České společnosti jsou bez ohledu na velikost nejoptimističtější v kontextu růstu ekonomiky.
V zemích východní Evropy je ve všech společnostech vnímán velký potenciál pro expanzi vozového parku. V České republice je optimističtější než evropský průměr, i když rozdíl je menší než v případě optimismu u ekonomických trendů. Z dotázaných firem plánuje zhruba třeČeské tina s méně než 100 zaměstnanci rozvoj svých vozových parků, velké firmy jsou optimističtější, a nákup dalších aut jich očekává dokonce 44 procent.
DŮRAZ NA BEZPEČNOST ROSTE
Stále větší roli při koupi auta a hlavně při jeho provozování hraje bezpečnost. Celých 82 procent dotázaných zástupců tuzemských firem odpovědělo, že v rámci preventivních opatření snižujících rizika na silnici využívají tréninkové kurzy a školení pro řidiče. Roste také počet instalací bezpečnostních prvků do automobilů, ty mají zabránit zejména jejich krádeži.
Pokud jde o další vybavení vozidel, preferují české firmy klimatizaci, boční airbagy, systém pro kontrolu stability vozu ESP, satelitní navigační systém a systém elektronického alarmu, který při řízení zajišťuje bezpečnou vzdálenost od ostatních vozidel. V tomto směru ctí české firmy stejné hodnoty jako je celoevropský průměr všech zemí, kde se průzkum uskutečnil.
AUTO JAKO BENEFIT
Poskytnutí firemního vozidla zaměstnancům i pro soukromé jízdy je v tuzemsku nejrozšířenějším benefitem, který firmy poskytují. Následují důchodové a zdravotní připojištění. Platí to jak pro menší, tak pro velké firmy. V České republice poskytuje automobil zaměstnancům k soukromému využití téměř 68 procent firem s deseti a více zaměstnanci, důchodové pojištění a zdravotní připojištění či životní pojištění pak něco málo přes 50 procent firem.
Důležitým aspektem je také využívání hlavních typů vozidel šetrných k životnímu prostředí. Téměř všechny české společnosti uvedly, že využívají skoro výhradně vozidla minimálně s katalyzátorem výfukových plynů. Nakupovat ekologická vozidla s pohonem na plyn či elektřinu by je přiměla zejména výhodnější cena, případně státní dotace.
CORPORATE VEHICLE OBSERVATORY Průzkum dopodrobna mapuje situaci na trhu firemních vozidel, názory a chování takzvaných opinion lídrů a představuje trendy v této oblasti. V Česku jej uskutečnila společnost TNS AISA na popud mezinárodní iniciativy CVO a společnosti Arval, přední světové leasingové společnosti nabízející produkty v oblasti operativního leasingu a fleet managementu. „Jsem rád, že Česká republika má konečně ověřená data z trhu firemních vozidel, která jsou navíc porovnatelná s údaji získanými v Evropě,“ komentuje průzkum generální ředitel Arvalu Štefan Majtán.