Menu Zavřít

Příběh francovkový

27. 1. 2012
Autor: profit

Málokterý přípravek z domácí lékárničky se těší takové oblibě jako Alpa francovka. Historie její výroby je neodmyslitelně spojena s Brnem, prapůvod tohoto populárního mazání ale sahá až do zemí úzce spjatých s koňakem, tedy Francie, Španělska a Portugalska.

Foto: Jakub Stadler

Názvem „francovka“ (latinsky Spiritus vini Gallici, německy Franzbranntwein) se ještě v 18. století označovala pálenka s vysokým obsahem alkoholu získávaná destilací různých druhů ušlechtilých vín. Sloužila zejména jako prostředek k podpoře trávení a vyráběla se na několika místech Evropy, především ve Francii.

Její zevní použití souvisí pravděpodobně s Napoleonovými vojáky, kteří roku 1805 nechali několik sudů této lihoviny ve Vídni. Rakušané, mající v oblibě sladká vína, nebyli na ostrou chuť nápoje zvyklí, brzy ale objevili příjemný pocit a osvěžující účinky při jeho vtírání do kůže. Nápad se brzy rozšířil i do okolních zemí a zájem o novou medicínu rychle stoupal.

Veselý a Chládek

V českých zemích začal francovku jako první vyrábět roku 1913 brněnský podnikatel Josef Veselý. Jeho firma sídlící v Riegrově ulici nesla název „První česká výroba francovky Alpa Josef Veselý, Brno – Král. Pole“ a kromě ochranné známky Alpa vlastnila i práva na etiketu s vodní vílou. Podobný motiv se pak objevoval také na firemních obalech nebo jako plomba na uzávěrech lahví.

Firma se rychle rozrůstala, Veselý proto brzy přizval k podnikání i několik dalších lidí včetně členů rodiny. V podniku zaměstnával manželku Marii a obchodním zástupcem se stal jeho bratr Karel. Roku 1918 se společníkem firmy stal Jan Chládek a původně soukromá živnost se změnila na veřejnou společnost s názvem „Alpa, výroba mentholové francovky Veselý a Chládek v Král. Poli na Moravě“. Zároveň došlo k přesunu závodu do tehdejší Ugartovy ulice (dnešní Palackého třídy) a rozšiřovat se začal i výrobní sortiment. Firma proto už počátkem 20. let opět změnila název, tentokrát na „Alpa, továrna lučebních a kosmetických přípravků Veselý a Chládek v Brně – Král. Poli“.

Dárek pro Masaryka

Hlavním výrobním artiklem ale nadále zůstávala klasická francovka. Roku 1922 stálo její malé balení pět korun, střední 13 korun a největší (přibližně půllitrová lahev) 30 korun. Roční výrobní kapacita byla zhruba dva miliony kusů a zboží se přes protesty některých drogistů prodávalo pouze v lékárnách.

Roku 1930 vznikl na Žižkově sklad výrobků pro Prahu a produkce se rozšířila o zubní krém Alpa i o francovku Lesana s výtažkem z jehličí. O stále vzrůstajícím renomé závodu pak svědčí mimo jiné dárek pro tehdejšího prezidenta republiky T. G. Masaryka. U příležitosti 80. narozenin mu Alpa poslala kazetu vyloženou antilopí kůží se třemi lahvičkami francovky a písmenem A z ryzího zlata.

Roku 1938 byla pak slavnostně otevřena nová administrativní budova podniku v Brně, jejímž autorem byl známý architekt Bohuslav Fuchs. Firma v té době zaměstnávala už 196 lidí a vlastnila 16 automobilů.

Francovka

V 18. století se tímto názvem označovala silná francouzská pálenka. Roku 1805 objevili Vídeňané její osvěžující účinky při vtírání do kůže a začali francovku používat jako lék. Základem receptury se stal alkoholový roztok éterických olejů, silic, vonných bylin a přírodního mentolu. V českých zemích zahájil výrobu jako první roku 1913 brněnský podnikatel Josef Veselý. Svou francovku nazval Alpa a slavil s ní velký úspěch. Po znárodnění v roce 1948 byla výroba přesunuta do Velkého Meziříčí, kde pokračuje dodnes.

Podpora prodeje

Podnik se navíc pyšnil obdivuhodně propracovanou podporou prodeje, především formou soustavné reklamy. Od roku 1930 se inzerce firmy pravidelně objevovala v odborných i společenských časopisech a tiskem vyšlo i několik vkusných a nápaditých účtenek, balicích papírů či kapesních kalendářů.

Autorem řady grafických návrhů včetně typického loga se žlutou hvězdičkou byl akademický malíř Leo Heilbrunn, se kterým firma spolupracovala od roku 1920. Na většině reklam byl motiv výrobku (lahvičky, tuby) s nápisem Alpa, objevovaly se ale také kresby zachycující určitý příběh – ovázaná končetina, kloktající muž.

Počátkem 30. let zahájila firma mohutnou reklamní kampaň, při které vyrobila množství plakátů, vývěsek, letáků a prospektů. Koupila dokonce vlastní tiskařský stroj a založila reklamní oddělení, které zajišťovalo aranžování výkladů v lékárnách, promítání diapozitivů v biografech, umísťování tabulí na nádražích i prezentaci podniku na veletrzích a výstavách.

Slast rytíře Brtníka

KL24

Za druhé světové války se produkce firmy snížila, podstatné změny ale přišly až po znárodnění roku 1948. Výroba se přestěhovala z Brna do Velkého Meziříčí, do bývalé továrny na zpracování mořských hub Františka Sáblíka. Závod byl zpočátku součástí národního podniku Chemodroga, později spadal pod Milo Olomouc a Pražské kosmetické závody.

Roku 1994 došlo k privatizaci a novým majitelem firmy Alpa se stala švýcarská společnost IG Pharma Holding. Ta dnes ve Velkém Meziříčí vyrábí přes 140 druhů kosmetických přípravků, z nichž nejznámější je stále tradiční francovka. Výrobek v typické lahvičce s protáhlým hrdlem a charakteristickou etiketou slouží stejně jako kdysi především ke zmírnění svalových potíží. Pití tohoto více než 60procentního alkoholového roztoku se nedoporučuje. Kdo si však vzpomíná na klasickou českou pohádku Ať žijí duchové, jistě si vybaví rytíře Brtníka z Brtníku, který na konzumaci Alpy nedá dopustit a proti smíchu dětí se ohrazuje slovy: „Jak jste pošetilí, tak znamenitým nápojem si mazat tělo!

  • Našli jste v článku chybu?