Nový ředitel Stephen Elop musí zapracovat na chytrých telefonech i zisku firmy
Dlouhé roky byla finská Nokia takřka neotřesitelným vládcem mezi výrobci mobilních telefonů. Časy se ale mění. A obzvlášť v tak rychle se vyvíjecím byznysu, jako jsou telekomunikace, je každé zaváhání konkurencí tvrdě potrestáno. Neúspěch Nokie v oblasti chytrých telefonů, takzvaných smartphonů, se projevil na klesajícím tržním podílu a i na finanční výkonnosti firmy. Zároveň to poznamenalo i kurz jejích akcií. Výsledkem byla rezignace generálního ředitele Olli-Pekky Kallasvua, jenž stál v čele Nokie od roku 2006. Vystřídal ho Stephen Elop.
Bič na finský moloch
Ačkoliv to on sám ani nikdo z členů správní rady Nokie neprohlásil naplno, jeho úkolem je finský moloch pročistit. „Má role jako lídra Nokie je provést firmu obdobím změn a vrátit ji na pozici, kam dříve patřila. Mým cílem je zajistit, abychom co nejvíce vyšli vstříc našim zákazníkům a zároveň přitom dosahovali co nejlepších finančních výsledků,“ citovala Elopa agentura AP.
Jmenování Elopa je nejradikálnějším manažerským krokem Nokie v historii firmy – je prvním nefinským ředitelem a jeho severoamerický původ (viz Kdo je nový šéf) má být „zárukou“ jak nového svižného stylu firmy, tak i nových byznysově orientovaných nápadů. V podobném duchu vyznívají i první postřehy, které v různých internetových fórech popisují partneři a zaměstnanci Nokie, kteří se s Elopem již setkali. „Srší z něj energie, je ho všude vidět a slyšet. Ten pořádně rozvíří stojaté severské vody,“ zní jeden z názorů. Další ho doplňuje: „Doufám, že Stephen ten finský moloch pořádně pročistí. Není to žádný vizionář, který odhaduje, jak bude vypadat mobil za deset let, ale profi manažer, který se bude pár měsíců rozkoukávat, a pak začne revitalizovat.“
Jednička padá
Nový šéf přebírá Nokii v nelehké pozici. Je sice stále světovou jedničkou mezi výrobci mobilních telefonů, avšak její tržní podíl klesá. Dle údajů analytické společnosti Gartner prodala Nokie ve druhém letošním čtvrtletí 111 milionů mobilů, tedy o šest milionů více než ve srovnatelném období vloni, ale celý trh rostl rychlejším tempem – téměř o 14 procent. Výsledkem je snížení tržního podílu jedničky o 2,6 procentního bodu.
Těžkou hlavu dělá akcionářům Nokie a evidentně i správní radě, která přistoupila k obměně generálního ředitele, zejména segment chytrých telefonů, takzvaných smartphonů. Tyto stále populárnější a zároveň nejdražší přístroje (meziroční nárůst dosahuje 50 procent) dnes tvoří již skoro pětinu všech celosvětových prodejů mobilů a podíl Nokie, respektive jejího operačního systému Symbian, klesl za poslední rok o deset procentních bodů na 41,2 procenta.
Zdánlivě z dálky sledují Nokii její konkurenti – firma Research in Motion s přístroji, zejména se systémem BlackBerry (podíl 18,2 procenta), operační systém Android vyvinutý Googlem (17,2 procenta) a Apple se svými iPhony, jež využívají systém iOS (14,2 procenta). Jenže dle odhadů Gartneru bude tržní podíl Nokie klesat, zatímco konkurence značně posílí. „Symbian se i nadále udrží na špici, vzhledem k tlaku Nokie na ceny přístrojů a své stále silné pozici. I tak ale předpokládáme, že v roce 2014 bude Android držet srovnatelný podíl jako Nokia, tedy zhruba třicet procent trhu,“ říká hlavní analytička Gartneru Roberta Cozza.
Proč zaspali?
Zásadním problémem Nokie v oblasti smartphonů byla nejasná koncepce. Finové se nemohli rozhodnout, zda budou nadále prosazovat vlastní Symbian, podle některých v mnoha ohledech zastaralý, nebo zda se nevydají cestou vývoje nové platformy. V tomto duchu začala Nokia spolupracovat s výrobcem čipů Intel, avšak uvedení modelů využívající novější operační systém je zatím v nedohlednu.
Názor, že Nokia zaspala, zastává i Jan Matura, šéfredaktor serveru Mobil.cz. Vývojáři ve finském Espoo podle něj nedokázali zareagovat na razantní nástup konkurenčních platforem a firmu bude stát nejen velké úsilí, ale i hodně peněz, aby se do „smartphonové hry“ vrátila. „Nokia musí přijít s novým a zároveň pro běžné zákazníky použitelným řešením. Dnes totiž o úspěchu telefonů, respektive jejich platformách, nerozhodují tradiční marketingové nástroje, ale samotní uživatelé a jakási šeptanda. Třeba přes Facebook,“ soudí Matura.
Zlepšení prodejů chytrých přístrojů by se mělo pozitivně projevit i na finančních výsledcích firmy. Nokia v poslední době totiž prodává telefony levněji, takže zatímco tržby stagnují, zisk padá – za letošní druhé čtvrtletí o čtyřicet procent na 227 milionů eur. V návaznosti na to klesá i cena akcií neboli tržní ocenění firmy. Například od roku 2007, kdy Apple uvedl na trh svůj první iPhone, spadla tržní hodnota o dvě třetiny na přibližně 60 miliard eur.
Týdeník EURO požádal o vyjádření k uvedené manažerské změně Petra Kasu, ředitele Nokie pro Česko a Slovensko: „Personální záležitosti nikdy nekomentujeme, nicméně je zřetelné, že Nokia je finančně silná firma, která čtrnáct procent čistých tržeb reinvestuje do vývoje. Máme obrovský potenciál, zejména v technické stránce, různých patentech, takže pokud se to pod vedením nového ředitele podaří efektivně přetavit do uživatelsky zajímavé produkce, bude to obrovská síla.“
*
BOX
Kdo je nový šéf
Stephen Elop (46) se narodil v nejjižnějším cípu Kanady, v městečku Ancaster na dohled od Niagarských vodopádů. V nedalekém Hamiltonu vystudoval na McMaster University počítačové inženýrství a management, profesní kariéru pak zahájil ve fastfoodové společnosti Einstein Brothers Bagels. Později se přesunul do jiné restaurační firmy, Boston Chicken, kde zastával několik pozic, naposledy byl šéfem IT oddělení. Téměř osm let pracoval pro softwarovou společnost Macromedia, kromě jiného i jako generální ředitel, a poté, co firmu koupil softwarový obr Adobe Systems, se stal jejím prezidentem pro světové operace. Později zastával post provozního ředitele společnosti Juniper Networks a v lednu roku 2008 byl jmenován prezidentem divize Business Microsoftu. V největší softwarové firmě světa byl kromě jiného zodpovědný za sadu kancelářských programů Microsoft Office. „To, že v životopisu našeho nového šéfa jsou uvedeny velké IT firmy, jen potvrzuje fakt, že stále více dochází ke sbližování telekomunikací a internetu,“ říká ředitel české Nokie Petr Kasa. Že je Elop manažerem schopným zvládat náročné situace, napovídá i jeho rodinné zázemí – s manželkou Nancy vychovávají pět dětí včetně jedněch trojčat.
*
TABULKA
Lídr ztrácí
(podíly výrobců mobilních telefonů, v procentech)
Značka* 2. čtvrtletí 2010* 2. čtvrtletí 2009
Nokia* 34.2* 36.8
Samsung* 20.1* 19.3
LG* 9.0* 10.7
RIM/BlackBerry* 3.4* 2.7
Sony Ericsson* 3.4* 4.7
Motorola* 2.8* 5.6
Apple* 2.7* 1.9
HTC* 1.8* 0.9
Pramen: Gartner