Nákupní centra
Češi jsou i nadále svědky růstu obchodních komplexů. Kupní síla posiluje i v mimopražských lokalitách. Přestože stále převažují zahraniční řetězce, přibývají i lokální hráči. Takto by se dal zjednodušeně shrnout vývoj retailového trhu. „Budou se ale rozvíjet další nové koncepty, jako jsou outletová centra a kamenné asijské obchody. Také multifunkční komplexy se budou objevovat stále častěji,“ říká Tomáš Drtina ze společnosti Incoma Research.
V dohledné době mají v Česku vzniknout hned čtyři nové outletové projekty. Nejdříve, v listopadu, otevře brány štěrboholská Fashion Arena, které však poměrně záhy vyroste konkurence. Od února příštího roku bude na kvalitní módu s až osmdesátiprocentními slevami lákat Outlet Airport Praha, který se buduje v Tuchoměřicích u ruzyňského letiště. Nejdále od Prahy, na šestašedesátém kilometru dálnice D 1, otevře na jaře 2008 velké outletové centrum s názvem Exit 66. Čtvrtý outlet, jenž má v plánu oslovit Pražany značkovým oblečením za výprodejové ceny, by ráda postavila společnost Europ Invest ve Zdicích u Berouna. Projekt je ale zatím v počátcích.
Trendem současnosti je rozvoj regionů, kde stále roste kupní síla. Proti ní výrazně zaostává pomalý růst lokálních prodejních ploch. Dominují nadnárodní sítě, ale rostou i lokální hráči. Nové silné obchodní značky přicházejí zejména do non food segmentů. Nejrychleji přibývají prodejny v segmentu módy, v některých centrech je to více než polovina.
V loňském roce překročil český trh hranici deseti milionů metrů čtverečních prodejních ploch a dosáhl úrovně jednoho metru čtverečního prodejní plochy na jednoho obyvatele. Počet hypermarketů se vyšplhal za hranici dvou set, počet diskontů v Česku již překročil pětistovku. Provozovny v nákupních centrech se přiblížily k počtu šesti tisíc jednotek.