Menu Zavřít

Přijdou po škrtech reformy?

3. 1. 2011
Autor: profit

Tři otázky pro čtyři zástupce parlamentních stran. Profit se jich zeptal nejen na to, jak „přežít“ vládní škrty, ale i na to, jak je vláda silná po kauze kolem dotací ze Státního fondu životního prostředí. Na závěr političky i politici prozradili, jaká předsevzetí pro rok 2011 mají.

Foto: Profit

1. České podnikatele, firmy i domácnosti čeká letos jeden z nejtvrdších roků. Na jedné straně růst cen, na druhé pak pokles příjmů. Jak by se s tímto nepoměrem měli lidé podle vás vyrovnat? 2. Vláda krátce před koncem roku „přežila“ hlasování o nedůvěře. Jak se díváte na rozkol v koalici, který musel uklidňovat až prezident Klaus? Jak křehká, či silná vláda je, aby nyní prosadila reformní program?

3. Jaká jsou vaše osobní pracovní předsevzetí pro rok 2011 a jaká vnitrostranická předsevzetí by si měla vzít vaše strana?

Miroslava Němcová první místopředsedkyně ODS, předsedkyně Poslanecké sněmovny

1. V předchozích letech se s poklesem příjmů musely vyrovnat ty rodiny, jejichž členové nejsou státními zaměstnanci. Státním zaměstnancům totiž platy průběžně rostly, na rozdíl od zaměstnanců firem či drobných podnikatelů, kterým klesaly i o 10 procent. Také si všímám rekordních útrat domácností o letošních Vánocích. To může signalizovat několik věcí. Za prvé: Domácnosti mají přehled o svých příjmech a jsou na případný pokles připraveny. Mají taky rezervy, jinak by tak rekordně neutrácely. Za druhé: Utrácíme a nemyslíme na pokles příjmů a růst nákladů. Takové chování je jistě rizikové a může přinést nežádoucí důsledky. Pokud jde o kroky vlády, ekonomové spíše kritizují mírnost opatření, s nimiž dosud přišla. Pozitivní je, že se podařilo zabránit dramatickému nárůstu cen energií a s tím spojenému růstu cen.

2. Nepamatuji vládu, která by neměla vnitřní problémy. V poměrném volebním systému to ani jinak nejde.Vlády vznikají na základě koaličních dohod, zatížených většími či menšími programovými i personálními kompromisy. Mrzí mě, že se situace před Vánocemi vyhrotila. Celý problém mohl být řešen méně dramaticky, šlo o nepřiměřeně silnou reakci. Důležité ale je, že žádný z partnerů nezpochybnil programové prohlášení vlády ani koaliční dohodu. Znamená to, že je tu vůle k prosazení vytčených cílů, a to je rozhodující. Síla i odpovědnost vlády se pozná podle toho, zda se dohodnutý reformní program v následujících měsících prosadí.

3. Mezi mé prvořadé plány na půdě Sněmovny patří prosazení rozsáhlé změny zákona o Jednacím řádu, který by měl přinést několik zásadních změn v organizaci práce Sněmovny: Jde třeba o samotnou přípravu schůzí, o vyšší transparentnost legislativního procesu i efektivnější využití času a snížení provozních nákladů. Pokud jde o ODS, žádná výjimečná předsevzetí si nedávám. Chci, abychom byli čitelnou a důvěryhodnou stranou, která si je vědoma vládní odpovědnosti za reformní změny, které jsou nutným předpokladem k udržení prosperity celé společnosti. Důvěryhodnost je klíčovým faktorem.

Miroslav Kalousek první místopředseda TOP 09, ministr financí 1. Do předvolebního boje jsem šel s antipopulistickým programem TOP 09, který nic nepředstíral a naopak sliboval razantní opatření na straně výdajů veřejných financí. Za to jsme dostali mandát od voličů, a nelze proto ustoupit. Uvědomme si, že i přes úsporná opatření bude mít naše země stále relativně velký strukturální deficit. Bude sice nižší, než by hrozil bez škrtů, nicméně stále nás budou čekat další úsporné kroky a práce na reformách. Pokud bychom žádné opatření neučinili, dostali bychom se časem do situace, kdy by nám již nikdo nechtěl půjčit, přišel by na řadu Mezinárodní měnový fond, který by si za půjčku vynutil mnohem drastičtější změny. Například objem mezd státních zaměstnanců by se nesnižoval o desetinu, ale třeba o třetinu. Podívejme se na jiné země v Evropě.

2. Neustále opakuji, že pokud tato vláda neprovede zásadní reformy systémů veřejných financí, její existence by byla zbytečná. Musíme si uvědomit, že Česká republika má nyní jedinečnou příležitost provést zásadní opatření, jak se vyrovnat s rizikem stárnutí populace a jak zabezpečit dlouhodobou stabilitu veřejných financí. Nedovoluji si pochybovat o tom, že by se záměry koaličních partnerů odchýlily od závazků z programového prohlášení.

3. Bude to jednoznačně příprava a prosazení daňové reformy, která zahrnuje nový zákon o daních z příjmů a přípravu vzniku Jednotného inkasního místa. Podílet se budu také na tvorbě důchodové reformy. Čeká nás spousta práce při boji s daňovými úniky, na novém herním zákoně, na novém zákoně o rozpočtovém určení daní nebo na reformě veřejného zdravotního pojištění. A to uvádím pouze několik málo příkladů.

Co se týče TOP 09, budeme pokračovat v upevňování členské základny a místních organizací, bude nutné vysvětlovat kroky vlády našim sympatizantům a podporovatelům.

Kateřina Klasnová místopředsedkyně VV, místopředsedkyně Poslanecké sněmovny 1. Nemohu radit lidem, jak se vyrovnat s vyššími finančními nároky na živobytí. Spousta z nich by mi bohužel ani nevěřila, že vím, o čem mluvím. Že bude rok těžký, rozhodně není vinou této vlády. Ta se jen razantně snaží napravit stav české ekonomiky, na němž se negativně podepsala jak celosvětová krize, tak neuvážené hospodaření minulých vlád. Náplastí by mohl být fakt, že díky této vládě nezdraží skokově elektřina, budou se valorizovat důchody a přehlednější budou i spotřebitelské úvěry, do kterých se jako do pasti chytila řada lidí. O příspěvky, i díky tlaku Věcí veřejných, nepřišly rodiny s postiženými dětmi.

2. Žádný rozkol není příjemný, ale Věci veřejné jednoduše musely stát za svými principy. A budou tak činit i nadále, jakkoli je 118 hlasů ve Sněmovně úžasnou příležitostí pohnout s věcmi, na kterých předchozí vlády nepracovaly. V této vládě jsou dvě nové strany, věřím, že se tedy konečně dočkáme například potřebné důchodové či zdravotnické reformy.

3. Už se toho řada povedla. Prosadila jsem třeba zrušení duplicity poslaneckých náhrad na dopravu a neproplácí se už ani vnitrostátní letenky. Od roku 2011 ušetříme i tím, že budou všechny sněmovní dokumenty pouze v elektronické podobě. Nyní připravuji změny jednacího řádu Sněmovny i zjednodušení legislativního procesu. Chtěla bych také dosáhnout zrušení doživotní imunity poslanců. Znovu předkládáme novelu zákona o třetím odboji, který nové složení Senátu stáhlo. Samozřejmě se hodlám věnovat i problémům Středočeského kraje, za nějž jsem byla do parlamentu zvolena, i Prahy 1, v níž jsem koaliční zastupitelkou. Na novoroční předsevzetí nevěřím, ani na osobní, ani na vnitrostranická. Ale sama jsem zvědavá, jak dopadne naše jarní konference, na níž se bude volit i vedení strany.

Michal Hašek hejtman Jihomoravského kraje za ČSSD, poslanec 1. Vláda Mirka Topolánka zvýraznila dopady světové krize na státní rozpočet nesmyslným vytvořením daňového ráje a následným snížením příjmů rozpočtu, což mělo za následek největší schodek veřejných financí v novodobých dějinách. Aktuální tým pod vedením Petra Nečase pak hrubě podceňuje multiplikační efekty zdražení a poklesu příjmů v důsledku úsporných opatření. Co však považuji za vysloveně nespravedlivé, je to, že vláda pánů Nečase a Kalouska silně postihuje nízko a středně příjmové skupiny lidí, zatímco těch nejvyšších příjmových skupin se opatření nedotknou vůbec či minimálně. Zároveň považuji za vyslovenou drzost ze strany vlády požadovat po lidech utahovaní opasků, když můžeme dnes a denně sledovat skandály o plýtvání veřejných prostředků či dokonce korupční kauzy, jako tomu bylo v případě ministra životního prostředí Drobila.

bitcoin_skoleni

2. Hlasování o nedůvěře ukázalo, že strany vládní koalice jsou jednotné. Je samozřejmě otázkou, do jaké míry byl rozkol mezi stranami divadlem pro veřejnost a nakolik byla role prezidenta Klause zásadní. Pokud by strany vládní koalice, hlavně pak VV a TOP 09, myslely svůj deklarovaný boj s korupcí vážně, nemohly tuto vládu podpořit. Jak se ukazuje, boj s korupcí opravdu není prioritou, a vzhledem k tomu, že tato vláda dosud nepředložila ani jeden reformní návrh, pouze nesmyslně škrtá, nastupuje otázka, proč tato vláda vlastně je. Věřím, že to není pouze z důvodu dalších projektů pana Knetiga či jemu podobných „poradců“.

3. Chci být co nejlépe prospěšný svému kraji. Chci úspěšně propojit funkci poslance a hejtmana tak, aby na základě mých možností ve Sněmovně získával Jihomoravský kraj. A obráceně, aby se na základě mých zkušeností z regionální politiky dostatečně hlasitě mluvilo o problémech krajů, měst a obcí. Sociální demokracie musí především tvrdě pracovat. Nesmíme se spokojit s tím, že vládní koalice dělá jednu chybu za druhou. Musíme přinášet naše vlastní návrhy a koncepty. Je na nás, abychom přesvědčili občany, že jsme tou správnou alternativou této vlády a pouhou kritikou toho nedosáhneme. Pokud například nebyla vláda dosud schopna předložit jediný smysluplný zákon podporující boj s korupcí, měla by to být ČSSD, která toto téma ve Sněmovně otevře. Stejně tak můžeme uchopit celou řadu dalších témat, která vládní strany před volbami slibovaly a nyní se jim nevěnují.

  • Našli jste v článku chybu?