TOKIO (ČTK, tpk) - Mazda Motor minulé pondělí 20. května uvedla na japonský trh první nový model po zhruba dvou letech. Vkládá do něj nemalé naděje. Dlouho očekávaný vůz patří do segmentu vyšší střední třídy a nese název Mazda 6. Jeho úkolem je nahradit starý model 626.
„Tento automobil je pro nás prvním významným krokem k oživení aktivit a my si teď nemůžeme dovolit žádnou chybu,“ uvedl na tiskové konferenci prezident automobilky Mark Fields, který do společnosti přišel v roce 1999 z koncernu Ford Motor kontrolujícího třetinu akcií páté největší japonské automobilky. Fields se však už o osud nové mazdy starat nemusí, vrací se totiž zpět do Fordu, aby vedl divizi luxusních automobilů. V červnu ho vystřídá nový prezident Lewis Booth.
Mazda byla sice téměř po celá devadesátá léta ve ztrátě, ale šestiletá restrukturalizace začíná přinášet ovoce. Vůz Mazda 6, který ponese v Japonsku název Atenza, přijde na trh ve třech klasických variantách (sedan, hatchback a wagon, jenž se objeví až v červnu tohoto roku) a firma by chtěla prodávat až dvě stě tisíc kusů ročně. Automobily budou k dostání s motory o obsahu 2,0 a 2,26 litru.
Mazda Motor hospodařila v loňském finančním roce - končícím v březnu - s čistým ziskem 8,83 miliardy jenů, ve srovnání s předchozí ztrátou 155,24 miliardy. Zisku hodně napomohl kromě snižování nákladů, které zahrnovalo propuštění více než dvou tisíc zaměstnanců a uzavření některých továren, také slabý jen. V tomto finančním roce očekává společnost nárůst čistého zisku o 127 procent na dvacet miliard jenů. Provozní zisk by se měl zvýšit o 79 procent na 51 miliard jenů z předchozí 28,5 miliardy jenů. Společnost předpokládá, že prodej jejích automobilů se v letošním roce celosvětově zvýší o 5,5 procenta na milion vozů. Prodej v Japonsku by se měl zvýšit o 10,7 procenta, a v Evropě dokonce o 25 procent. V Severní Americe by však mělo dojít k poklesu o 6,9 procenta (viz EURO 18/2002).