České skiareály tuto zimu přilákaly 800 tisíc lyžařů, více než tu minulou. Nyní začínají zbrojit na příští rok a chystají stamilionové investice
Provozovatelům tuzemských lyžařských středisek se daří bojovat s alpskou „konkurencí“. V právě končící sezoně na hory přijelo dle odhadů společnosti Mag Consulting zhruba osm set tisíc návštěvníků. V porovnání s předchozí zimou tedy zhruba o desetinu více lidí. Statistiku mohl vylepšit i uplynulý víkend, kdy stále několik tuzemských středisek kvůli lyžařským nadšencům nechávalo část vleků v provozu. Mag Consulting dodává, že jednu třetinu zimních návštěvníků tuzemských hor tvořili zahraniční klienti, především z Německa, Nizozemska, Ruska a Polska.
Stále víc lenochů Jak je možné, že se zimní sezona na českých horách natolik vydařila? Provozovatelé skiareálů hlavně po letech pochopili, že bez modernější techniky a kvalitních služeb se na zasněžených svazích českých hor bude prohánět jen pár „místňáků“ doplněných o nepočetné víkendové nájezdníky. I z toho důvodu v posledních letech investují stovky milionů korun do budování nových lanovek, rozšiřování sjezdovek a pořizování zasněžovací techniky. Projekty v řádech miliard korun chystají také v následujících letech.
Analytici cestovního ruchu ovšem upozorňují na jeden negativní trend: návštěvníci stále zkracují dobu, kterou pobývají v horských zimních střediscích. Mnohem častěji přijíždějí na prodloužený víkend než na celý týden. Zajímavé rovněž je, že lyžaři zkracují dobu strávenou na svahu. Již dávno neplatí, že každý návštěvník hor lyžuje od spuštění lanovky do konce provozní doby. To ale může být dle odborníků oslovených týdeníkem Euro způsobeno tím, že lyžařská zdatnost a fyzická kondice návštěvníků hor v posledních letech upadá. I kvůli tomu, že školní lyžařský výcvik již dávno není povinnou záležitostí a na školách přibývá dětí, které odmítají sportovat.
A tak velká část lyžařů namísto dřívějšího sportování volí spíš pohodlí. Tedy něco ve stylu, jít se sklouznout, dát si v klidu oběd, pro dnešek mám lyžování dost a jdeme konečně do lázní na masáž. Potvrzuje to i ředitel Skiareálu Špindlerův Mlýn Čeněk Jílek: „Lidé již nechtějí strávit celý den na lyžích, ale spíš příjemně, v poklidu.“ Leden na zavření Navzdory pár negativním trendům provozovatelé skiareálů hodnotí končící sezonu jako podařenou. „Ztráty z deštivé druhé lednové dekády se podařilo dohnat díky skvělým podmínkám pro lyžování, které de facto trvaly ještě v první polovině dubna,“ shodují se firmy oslovené týdeníkem Euro. A až na výjimky hlásí nárůst počtu klientů. „Letošní sezona pro nás ve srovnání s tou loňskou znamenala zhruba desetiprocentní zvýšení počtu návštěvníků, kterých bylo kolem 110 tisíc, tomu odpovídal i vývoj tržeb,“ konstatoval šéf a spolumajitel Ski&Bike Špičák Vladimír Kasík.
Na Špičáku je to již druhá sezona po sobě, kdy počet návštěvníků rostl. „Nejspíš to souvisí s pravidelnými investicemi do infrastruktury,“ upozornil Kasík. Jen v letošní sezoně investoval Ski&Bike dvanáct milionů korun do projektu rozšíření sjezdovek či nových stánků s občerstvením. V případě Špičáku stojí za zmínku i to, že se zdejšímu areálu začíná dařit v boji se sousedním německým lyžařským střediskem na Velkém Javoru. „Když pominu Alpy, které jsou logicky někde jinde, tak se lyžaři přesvědčili, že už nemusejí za kvalitou jezdit jen do blízkého příhraničí, ale že ji najdou i v Čechách,“ tvrdí Kasík. Provozovatelé středisek v této souvislosti upozorňují, že jak skipasy, tak zázemí včetně ubytování, občerstvení, půjčoven lyží a podobně je v České republice stále přibližně o třetinu levnější než v příhraničním Německu nebo Rakousku.
Desetinový růst návštěvnosti zaznamenal rovněž Skiareál Klínovec. Moc ale nescházelo a sezona mohla skončit fiaskem. „Letošní zima byla plná výkyvů. Začali jsme již počátkem loňského prosince, ale v lednu přišla obleva a nechybělo moc a museli bychom uzavřít provoz,“ tvrdí Adam Svačina ze Skiarealu Klínovec. Nicméně až na jeden den, kdy, panovaly nepříznivé povětrnostní podmínky, mohl být areál otevřen po celou sezonu. „Počasí se v únoru a březnu natolik zlepšilo, že jsme dohnali ztrátu z ledna,“ dodal Svačina.
Obdobně reagovala i jiná lyžařská střediska
oslovená týdeníkem Euro. Lyžařský areál Kouty v průběhu právě končící sezony navštívilo takřka osmdesát tisíc lyžařů, což je v meziročním srovnání opět zhruba desetiprocentní nárůst. „Šlo o třetí zimní sezonu nového areálu a znovu jsme zaznamenaly nárůst počtu návštěvníků i tržeb oproti minulé sezoně,“ konstatoval Petr Marek, ředitel společnosti K3 Sport, která areál provozuje.
Starý areál netáhne Ve všech střediscích se ale neslaví. Majitelé středočeského Monínce hodnotí uplynulou zimu jako ne zcela zdařilou. „Z hlediska návštěvnosti je podobná jako v jiných letech, pokud nepočítám loňskou, která se extra nepovedla, a z hlediska tržeb je kvůli deštivému počasí v lednu podprůměrná,“ konstatoval výkonný ředitel Monínce Jaroslav Krejčí.
„S minulou sezonou se ovšem ta letošní nedá vůbec srovnat, protože loni jsme poprvé v historii Monínce lyžovali pouze 55 dní, letos už 129 dní,“ dodal.
Některé areály dokonce zaznamenaly meziroční pokles klientů. Třeba skiareál ve Špindlerově Mlýně vykázal takřka čtyřprocentní propad, což je v přepočtu o dvacet tisíc klientů méně. Pokles pokračoval již pátou sezonu po sobě. „Dlouhodobě do areálu nikdo neinvestoval. Pokud lidé koukají již několikátý rok na to samé, je zcela logické, že začnou někde jinde hledat více zábavy,“ zdůvodnil vývoj ředitel areálu Čeněk Jílek. Úbytek klientů se má ale v brzké době zastavit i díky příchodu nového investora, společnosti Melida. Zmíněný podnik, který vlastní společnost Tatry Mountain Resorts společně s firmou Snowhill, si největší a nejlukrativnější lyžařské středisko v tuzemsku – Skiareál Špindlerův Mlýn – pronajala na dvacet let od Českého svazu tělesné výchovy. Pokud chce Špindl nalákat přes zimu více klientů, bude muset kromě investic do infrastruktury zabojovat i proti pověsti snobského a předraženého střediska. Najde se asi jen málo rodin s dětmi, které chtějí strávit jarní prázdniny na svahu, po kterém popojíždí Andrea Verešová a snaží se každého oslnit svým novým zlatým vázáním. Jílek je přesvědčen, že se Skiareál Špindlerův Mlýn postupně své nálepky českého Aspenu zbavuje. „Budujeme ze Špindlu pobytové středisko zaměřené především na rodiny s dětmi,“ tvrdí. Jílek je přesvědčen, že se cíl podařilo zčásti splnit již v letošní sezoně. Třeba tím, že návštěvníci Špindlerova Mlýna, kteří se zde ubytovali na tři dny, získali dvacetiprocentní slevu na nákup skipasu,
» u šestidenního pak sleva dosáhla třiceti procent. Nový provozovatel areálu chystá i další investice. Do zkvalitnění gastroservisu, půjčoven lyží, informačního střediska, rozšíření počtu pokladen, nové restaurace a skibusů hodlá do začátku příští zimní sezony vložit 130 milionů korun. Do propojení areálů Svatý Petr a Medvědín a výstavby několika nových sjezdovek hodlá do roku 2018 investovat dalších 1,1 až 1,3 miliardy korun.
„Chceme nabídnout klientům škálu sjezdovek různé obtížnosti, od sportovních až po lehké modré, které jsou vhodné pro začínající lyžaře a děti. Aktuálně plánujeme se správou Krkonošského národního parku, kudy nové trasy sjezdovek povedou,“ dodal Jílek. Masivní investice mají zastavit úbytek klientů ze Skiareálu Špindlerův Mlýn, respektive zajistit mírný nárůst počtu lyžařů, zhruba o deset tisíc lidí ročně.
Investice do nové infrastruktury a budování sjezdovek plánují i další tuzemská střediska. „Postavíme nový vlek na naší nejširší sjezdovce včetně večerního osvětlení, vybudujeme nový snowpark, rozhodujeme o další modernizaci systému zasněžování, připravujeme stavbu nového parkoviště,“ popsal budoucí plány spolumajitel Ski&Bike Špičák Kasík. Celková hodnota investic se pohybuje v řádu desítek milionů korun.
V rukou personálu Asociace lanové dopravy (ALDR) odhaduje loňskou výši českých lyžařských investic na 720 milionů korun, což je zhruba stejně jako v roce 2011. Zcela výjimečný byl ale rok 2010, kdy provozovatelé tuzemských skiareálů
investovali dle ALDR takřka 1,58 miliardy korun. „Ten rok byl z hlediska investičního objemu na českých horách výjimečný. Boom nových lanovek a dalších inovací, ale trvá již přes šest let a další projekty v řádech stovek milionů korun jsou v plánu i pro letošek,“ sdělil již v lednu týdeníku Euro prezident ALDR Jakub Juračka. Dle provozovatele jednoho z tuzemských skiareálů ovšem investice do infrastruktury nestačí. „V posledních letech velmi záleží i na přístupu obslužného personálu.
Pokud hosty naštve arogantní obsluha lanovky nebo líná obsluha ve skibaru, začnou se vztekat, že příští rok za takové peníze raději pojedou do Alp,“ popisuje majitel lyžařského střediska.
Některé větší areály se navíc snaží zvýšit povědomí mezi potenciálními klienty i pořádáním velkých sportovních akcií. Třeba Skiareál Špindlerův Mlýn bojuje o světový pohár v alpském lyžování. Nejbližší termín konání takové akce připadá na zimu roku 2016. „Tak velkou událost je nutné brát jako reklamní záležitost a lákadlo pro zahraniční turisty. My se spíš držíme hesla, že přednost před sportovními a podobnými akcemi má lyžování návštěvníků,“ tvrdí Čeněk Jílek.
A léto se zeptá…
Provozovatelé lyžařských areálů v posledních letech zjišťují, že nechávat kopce přes léto ležet ladem je ztráta peněz. Vymýšlejí proto způsoby, jak i v tomto období alespoň trochu vydělat, a letní akce přispívají k celkovým tržbám stále větší měrou. „Předpokládáme, že se letní aktivity budou v budoucnu podílet na celkových tržbách areálu třiceti procenty,“ uvádí Petr Marek, ředitel společnosti K3 Sport. Firma, která provozuje Lyžařský areál Kouty nad Desnou, počítá s budováním naučné stezky, rozhledny či atrakcí pro děti. U většiny areálů se ale tržby z letního programu podílejí na těch celkových maximálně deseti procenty.
„Místní bikepark se stal už v předchozích letech oblíbenou a hojně vyhledávanou destinací.
Pořádáme čtvrtý ročníku Evropského poháru v downhillu, což je nejvýznamnější mezinárodní akce v tomto sportu v České republice.
Turisté mohou využít nově otevřenou cyklostezku z vrcholu Špičáku přes rozvodí až k nám do areálu k lanovce,“ popisuje Vladimír Kasík.
Akční letní program připravují i ve Skiareálu
Špindlerův Mlýn. V rámci letního programu se počítá s budováním stezky pro bikery či dvou naučných stezek pro rodiče s dětmi. „Hodláme působit na klienty tak, aby přijeli vícekrát za sezonu,“ dodal Jílek.
Graf
INVESTICE DO MODERNIZACE SKIAERÁLŮ V ČR
Asociace lanové dopravy odhaduje loňskou výši českých lyžařských investic na 720 milionů korun, což je zhruba stejně jako v roce 2011.
800 tisíc tolik lyžařů přijelo v letošní sezoně do českých hor, což je o deset procent více než v té minulé
O autorovi| Vadim Fojtík, fojtik@mf.cz