Proč většina iniciativ nepřináší výsledky?
Fenoménem doby je e–business. Nic na tom nemění fakt, že stále mnoho ředitelů českých firem se ho snaží ignorovat, anebo alespoň zlehčovat jeho význam a dopady na podnikání: „E–business v českých podmínkách? Prosím vás, na to zapomeňte. Sotva skončila mánie kolem roku 2000, už nás strašíte něčím dalším… Na druhé straně jsme svědky intenzivní informační kampaně – otevřeli jste v poslední době noviny, aniž byste nenašli předponu e? Opravdu začíná nová doba, nová ekonomika? Opravdu vyžaduje nové myšlení, nové přístupy a nový styl řízení? I ti největší skeptici určitě připustí, že začíná nové tisíciletí, které přinese řadu závažných událostí. Trendy globalizace, virtualizace a celkového chaosu nemůžeme pominout. Proč Jack Welch v General Electric zavedl největší změnový program na světě případně nazvaný „destroyyourbusinesscom ? Proveďme změny dříve, než to za nás udělá někdo jiný! E–business přináší řadu příležitostí pro každou firmu, avšak většina e–businessových iniciativ, ať už v hlavě, na papíře či v realizaci, ztroskotává a nepřináší výsledky a paradoxně podporuje skeptiky. Poučme se z chyb: Uvedená tabulka /* nás nutí přemýšlet, jaká je poptávka po budoucích manažerech a současně jaká je jejich nabídka. Již zmíněný Jack Welch volá jak po tradičních, tak po – řekněme – e–osvícených ředitelích. Hlavní výzvou pro ředitele v novém tisíciletí je vyváženě řídit a podporovat dvě skupiny lidí – tradiční a e–osvícené manažery a zároveň být jejich arbitrem: Nebyl by Hyde Park Hyde Parkem, kdybychom zde neprovokovali. Cílem našeho příspěvku je e–provokovat. Nicméně dovolte mi na závěr upřímně míněnou radu: Soustřeďme se na zrychlování naší učící se smyčky a především buďme připraveni měnit naše mentální modely. Mimochodem, považujete se za e–osvíceného manažera nového tisíciletí? Jaké je vaše skóre? (1=nevím; 2=slyšel jsem o tom; 3=možná ano; 4=částečně ano; 5=samozřejmě ano) /* zmíněná tabulka je uvedena pouzze ve fyzickém vydání časopisu Euro