Sotva jim po vynucené několikaměsíční pauze bylo umožněno
vrátit se zpět ke svému řemeslu, musejí čelit další, a možná ještě náročnější
výzvě. Ta pro tentokrát spočívá v nedostatku finančních prostředků,
respektive přístupu k nim.
Aby totiž nezávislá filmová studia mohla s natáčením vůbec začít, jsou v naprosté většině případů odkázána na pomoc bank. Ty však takové půjčky a úvěry standardně schvalují až poté, co mají od jednotlivých štábů k dispozici všechny potřebné dokumenty včetně toho, který jasně vymezuje, jak dlouho natáčení potrvá a kdy bude dílo hotovo.
Aby takové lejstro mohli filmaři získat, musejí být
pojištěni. A protože jedním z největších rizik dnešní pandemické doby je
právě ona zmíněná nákaza, je nutné, aby i toto riziko bylo v pojistné
smlouvě zahrnuto. Jenže právě od toho dávají pojišťováci nyní ruce pryč.
Dokud se tedy nepodaří najít způsob, který by filmovým a televizním štábům zaručil práci v relativním bezpečí, nebo dokud inkriminované pojišťovny nezmění svůj dosavadní přístup, „bude k dispozici méně kvalitního obsahu, než na co jsme zvyklí“, potvrdil agentuře Reuters nezávislý producent Robert Salerno.
Peníze až na prvním místě
Důvod, proč společnosti poskytující komerční pojištění zaujaly současný postoj, je na první pohled více než zřejmý. Ani čtyři měsíce po začátku celé pandemie totiž nikdo nedokáže s jistotou říct, jak se bude situace kolem nákazy covid-19 vyvíjet nadále, potažmo kdy jí bude konec.
„Jedná se o riziko, které není možné nacenit,“ řekl zmíněné
agentuře nejmenovaný pojišťovací agent.
V úvahu připadá i změna lokace
Situace je o to komplikovanější, že samotných pojišťoven zabývajících se touto konkrétní problematikou je na trhu jen poskrovnu. Velká hollywoodská studia si podle Jeana Prewitta, šéfa Nezávislé filmové a televizní asociace (IFTA), poradí sama, s malými producenty je to však mnohem horší. Vzhledem k tomu, že nemají zpravidla tak silné finanční zázemí, se rázem ocitají v nezáviděníhodné pozici. A přitom právě oni stojí jen v samotných Spojených státech amerických za 70 procenty veškeré tamní filmové produkce ročně.
Řada z nich je proto nucena hledat alternativní řešení spočívající v nalezení soukromého a finančně silného investora nebo přesunutí celého štábu do zemí, v nichž díky podpůrným vládním opatřením na takové pojištění dosáhnou, jak vysvětlil šéf společnosti The Exchange Brian O´Shea.
On sám má letos v úmyslu začít s natáčením hned dvou snímků, které by mohly diváky oslovit už jen kvůli zajímavému hereckému obsazení. V tom prvním se totiž objeví legendární Bruce Willis, zatímco ve druhém čtyřicetiletá Olivia Munnová, kterou filmoví fanoušci a především milovníci komiksů mohou znát z filmu X-men: Apokalypsa.
„Musím najít pojišťovnu, nebo soukromého investora, který se vzhledem k rizikům spojeným s covidem-19 zaručí za to, že bude film dokončen včas. Snažíme to vyřešit,“ dodal s tím, že nejlepším řešením by podle něj bylo, kdyby se americká vláda inspirovala ve světě a rovněž v tomto ohledu vlastní filmový průmysl podpořila.