U části octavií se objevují trhliny na potrubí
V době, kdy se Škoda Auto připravuje na velký skok do elitní skupiny manažerských limuzín, začíná mít mladoboleslavská automobilka potíže s octaviemi. Na části z nich se totiž projevují poruchy, jejichž odstranění stojí zákazníka desítky tisíc korun. Jde o takzvané slabé „jednašestky , tedy vozy s motorem o objemu válců 1,6 litru s výkonem 55 kilowattů, který se montoval do škodovek od roku 1997 až do letošního roku. Po ujetí několika desítek tisíc kilometrů se objeví otvor v takzvaném vlnovci, zvlněné části výfuku mezi potrubím a přírubou motoru.
Tento otvor pak kromě zvýšené hlučnosti vozidla způsobí velkou nepříjemnost – výfuk jím přisává vzduch, a tím zkresluje informace pro takzvanou lambda sondu, která řídí katalyzátor. Sonda totiž upravuje směs paliva na základě momentální situace ve výfuku. Při prasklém potrubí může namíchat poměr, který vůbec neodpovídá jízdnímu režimu. Automobil se pak pohybuje spíše trhavými pohyby, protože do válců nedostává optimální palivovou směs. Kromě toho jsou sondy na tomto typu vozidla náchylné k rezavění.
Protože se závada na vlnovci objevuje až po ujetí třiceti tisíc kilometrů či více, nevztahuje se už na ni zpravidla roční záruka Škody Auto. Za banální opravu majitel auta zaplatí desítky tisíc korun, protože opraváři musí vyměnit celý přední díl výfukového systému i s katalyzátorem. Škoda Auto vyrobila zhruba třicet tisíc octavií se slabším motorem 1.6, kolik z těchto aut mělo původní výfuk, výrobce nesdělil. Protože se novější výfuky začaly do octavií montovat až v květnu 1999, lze odhadnout, že šlo o minimálně polovinu, tedy přibližně patnáct tisíc vozidel.
Hlučná samota.
Řidič bezpečně pozná závadu podle zvýšené hlučnosti vozidla, která v nejhorších případech připomíná závodní stroj. Oprava přijde v autorizovaném servisu na minimálně dvacet tisíc korun, a to bez záruky, že se otvor ve výfuku neobjeví znovu. Týdeník EURO na–vštívil minulý týden s takto porouchaným vozem několik pražských servisů, v každém překročila předpokládaná cena opravy hranici dvaceti tisíc korun. Opraváři přitom tvrdí, že nelze stoprocentně vyloučit, že se problém nebude opakovat. Jenom není přesně známo proč – jde buď o materiálovou vadu, nebo o nešťastné posazení výfuku automobilu relativně nízko nad silnicí (necelých čtrnáct centimetrů). Zařízení pak často drhne o silniční překážky.
Špatné zkušenosti se zmíněným typem octavie každopádně potvrzují experti ze značkových servisů i opraven specializovaných na výfuky stejně jako majitelé postižených vozidel. „Protržení vlnovce i rychlé zrezivění lambda sond jsou u tohoto typu octavie celkem běžné závady, už nás s nimi navštívilo několik stovek lidí, říká Josef Červený, ředitel servisu SPEI v Praze na Proseku, který je největší opravnou výfuků v hlavním městě. Také vedoucí jedné z největších pražských značkových opraven Auto Jarov Václav Fojtík tvrdí, že se problémy objevují především u octavií vyrobených v roce 1997. „Vím, že Škoda dávala na tyto výfuky dodatečnou garanci, kterou by měl každý žádat ve svém servisu, dodává Fojtík.
„Mám čtyři roky starou octavii, která ujela zhruba osmdesát tisíc kilometrů. Za tuto dobu se proděravěl výfuk právě u příruby motoru, takže motor začal být nikoli hlučný, ale přímo strašlivě řval, říká pražský rozhlasový reportér Aleš Vyskočil. „Později se přidaly i trhavé pohyby při jízdě. V servisu vyjde tato oprava na dvacet tisíc korun. Kromě toho mi dvakrát za sebou odešla takzvaná lambda sonda, která sleduje množství emisí ve výfuku, za což jsem zaplatil dalších deset tisíc korun. Závady se prý budou opakovat, takže po pár letech je z octavie vlastně mrtvé auto.
Na vůz, se kterým týdeník EURO navštěvoval servisy, ale nikdo žádnou garanci neposkytl. „Ani mně nikdo nic podobného nenabízel, říká Aleš Vyskočil.
Jenom vibrace?
Zákaznické centrum Škody Auto ovšem trvá na tom, že octavie výše zmíněné nedostatky nemají. „Konstrukční závady na výfucích nejsou, tvrdí pracovník centra Petr Nosek. „Pokud někdo takový problém má, tak se může obrátit na nás, má–li vůz ještě v záruce. Pokud v záruce není, musí jít za prodejcem. Jedině ten může posoudit, kdo je viníkem závady, do jaké míry její vznik ovlivnil zákazník, či výrobce.
Vedení Škody Auto ale na rozdíl od svého klientského centra potíže s 55kilowattovými octaviemi 1.6 připouští: „V minulosti jsme zaznamenali dvě občasné závady: vibrace výfuku přenášející se do vozu a nesprávnou funkci lambda sondy, říká Evžen Krauskopf z tiskového oddělení firmy. „V žádném případě však nepraskaly výfuky a rovněž nelze říci, že se uvedené závady vyskytují po ujetí dvaceti až třiceti tisíc kilometrů. Krauskopf upozorňuje, že v roce 1999 byl výfuk modernizován, byl upraven pružný element (vlnovec), čímž se snížily vibrace. Změnilo se také umístění lambda sondy.
„To je všechno hezké, ale co mají dělat ti, kteří si vozidlo koupili ještě se starým výfukem? ptá se Aleš Vyskočil. Krauskopf tvrdí, že jim automobilka náklady na opravu vibrujícího výfuku i špatné sondy zaplatí: „Úhrada opravy se řeší formou individuální kulance ve prospěch zákazníka. To se však netýká vzniklých prasklin. Vyskočil to považuje za pouze polovičaté řešení: „Nikdo mi nikdy v žádném značkovém servisu nic nenabízel, navíc mám v části výfuku díru jako vrata. Ani v případě vozu, se kterým týdeník EURO navštěvoval pražské servisy, nenabízely opravny žádnou finanční pomoc.
Vysoké chodníky.
Proč se otvory na výfucích objevují? Jedna část expertů soudí, že je to vina konstrukční chyby či nekvalitního materiálu. Druzí se domnívají, že je výfuk umístěn příliš nízko a otvory vznikají při jeho drhnutí o obrubníky chodníků.
„Je to jasně problém nekvalitního materiálu nebo špatné konstrukce. Silnější octavie mají tuto část výfuku koncipovanou jinak a problémy se u nich nevyskytují, říká Josef Červený. „To platí i o stejném motoru ve starších typech Volkswagenu Golf, u něhož je také uchycení výfuku na přírubě motoru upraveno jinak. Škoda vymyslela vlastní systém,
a ten se neosvědčil.
Šéf autorizovaného servisu NH Car v Praze na Strahově Tomáš Bílý je na–opak přesvědčen, že problém způsobuje příliš nízké umístění výfuku. „Myslím, že samovolně výfuky nepraskají, pokaždé, když s tím někdo přijede, najdeme na výfuku evidentně sedřený díl od nárazu, říká. „To znamená, že vůz evidentně parkuje u chodníku a jeho spodek naráží na obrubník. Já sám mám stejný vůz, parkuji zádí k chodníku a problém nemám, tvrdí.
To ale Červený z firmy SPEI odmítá: „Domnívám se, že s autem za bezmála půl milionu korun by se mělo dát bez potíží parkovat kdekoli. Podvozek musí vydržet stovky nárazů. Je pravda, že u ostatních aut tyto rány odnášejí jiné části podvozku, u 55kilowattové octavie je výfuk hodně nízko, a tak mohou nárazy rozbití vlnovce hodně napomoci. Existenci skryté konstrukční vady připouští i vedoucí opravny Auto Jarov. „Jestliže Škodovka vydala na nějaký díl dodatečnou záruku, tak tam asi nějaký problém je, soudí Václav Fojtík.
Také Tomáš Bílý skrytou vadu odmítá, ale viní z potíží konstruktéry v Mladé Boleslavi: „Do octavie tehdy dali starý motor z Volkswagenu Golf, který už v té době jiné koncernové auto nepoužívalo. Výfukový systém motoru pak upravili a dopadlo to, jak to dopadlo – je hodně nízko a často dře o silniční překážky.
Drahý vlnovec.
Postižení motoristé se také často ptají, proč oprava tak banální záležitosti, jakou je mezera ve výfuku, vyjde na velké peníze. Příčinou je opět netradiční konstrukce výfukového systému, jaká nemá obdoby ani u silnějších octavií, ani u žádného jiného automobilu. „Kvůli špatnému vlnovci se musí vyměnit celý přední díl včetně katalyzátoru, říká Tomáš Bílý. „Tento díl nelze rozebrat, takže automechanici ho musí celý vyvléci a dát pod auto nový. To stojí čas i materiál. U silnějších octavií lze přitom stejnou část výfuku jednoduše rozebrat a vyměnit v případě nutnosti jenom poškozený díl.
Závada se dá opravit mimo značkové servisy i levněji, ale bez patřičných záruk. Aleši Vyskočilovi zavařil výfuk jeho známý. „Udělal to ale napevno a bez tak–zvané dilatace, tedy bez možnosti pružení výfuku, potrubí musí zase prasknout, míní Josef Červený. Jeho autoservis SPEI se pokouší aplikovat na výfuky u octavií stejný systém, jaký používá zmíněný starší model Volkswagen Golf. „Je to přece stejný motor, úprava vyjde jen na tři a půl tisíce korun. Červený dodává, že výfuky zákazníků jeho firmy zatím spolehlivě drží.
Lambda sondy.
Jak již bylo řečeno, praskliny ve výfuku nejsou jedinou slabinou „jednašestkových octavií. Tyto vozy mají také problémy s takzvanou lambda sondou. To je elektronické zařízení, které sleduje situaci ve výfuku a podle potřeby dává příkazy do karburátoru. V něm se pak utvoří palivová směs v takovém poměru, který je optimální pro aktuální režim motoru. Josef Červený má zkušenosti, že u výše zmíněného typu octavií tato sonda zhruba po třiceti tisících kilometrech zrezaví a stane se nefunkční. Majitel si musí koupit novou za pět tisíc korun a po najetí dalších přibližně třiceti tisíc kilometrů další sondu za stejnou částku. „Když na mém voze přestala fungovat druhá sonda, stěžoval jsem si na zákaznickém centru Škody Auto, říká Aleš Vyskočil. „Vysmáli se mi, že už mám starý vůz. Kdybych měl auto staré deset let, tak se s tím nějak smířím, ale čtyři roky stará octavie je podle nich na vyhození…
Problémy s rezavěním lambda sond přiznává značkový NH Car s tím, že šlo o dětskou nemoc prvních vyrobených octavií. „Potíže měli řidiči, kteří jezdí často na malé vzdálenosti, říká Tomáš Bílý z NH Caru. „Výfuk se nestačí zahřát a v sondě kondenzuje voda. Škoda si byla potíží vědoma a sondy zdarma měnila i po záruční lhůtě. Bílý označuje potíže s lambda sondami za čtyři roky starou historii. Stejně tak vedení automobilky. Konstruktéři totiž později přemístili u novějších vozů sondu ze svodové trubky do katalyzátoru, a tím pro ně přestal problém existovat. „Pro opravy již vyrobených vozů se doporučovalo použít lambda sondu z motoru 1,8/92 kW, říká Evžen Krauskopf.
„Tím, že Škoda Auto vydala doporučení používat při opravách jiné sondy, potvrdila konstrukční nedokonalost těch původních, míní Aleš Vyskočil. „Všichni se teď tváří, že je to vzdálená historie týkající se jakýchsi vyběhlých typů, ale pro majitele problémových aut je to bohužel přítomnost. Pokud zrovna nemají to štěstí a servis jim nenabídne kulanci výrobce, musí platit za výměnu špatných sond tisíce korun. Jeho slova potvrzuje i šéf SPEI Josef Červený. Jeho opravnu dodnes navštěvují s problémy se sondami u „jednašestek stovky motoristů.
Upadlá kola.
Škodě Auto se zatím problémy se špatnými díly na rozdíl od jiných výrobců vyhýbaly, takže dosud nemusela stahovat žádný ze svých modelů do servisů na dodatečné úpravy. Pouze před osmi lety zjistilo Sdružení spotřebitelů v Británii, že nejméně u osmi automobilů, které mladoboleslavská Škoda vyrobila a vyvezla v letech 1983 až 1988 do Británie, upadla při rychlé jízdě zadní kola. Obvinila bývalého dovozce firmu Škoda (GB) z toho, že asi deset tisíc majitelů škodovek nepozvala na technickou prohlídku.
Časopis Sdružení spotřebitelů Which později dokonce napsal, že technická závada se mohla týkat asi 24 000 osobních vozů. The Times citovaly slova bývalého importéra, který tvrdil, že firma měla problémy se získáním náhradních součástek z výrobního závodu v Mladé Boleslavi.
Koncern Volkswagen ale prostřednictvím tehdejší Automobilové a. s. Škoda Mladá Boleslav odmítl nést zodpovědnost. Společnost prohlásila, že není právním nástupcem s. p. Škoda, který inkriminované typy 120 a 130 vyrobil. Mladá Boleslav zdůraznila, že u favoritů, které tehdy byly nejlepším modelem z Boleslavi, jsou obdobné závady vyloučeny s ohledem na zcela rozdílnou konstrukci.