palubní deník
Land Rover nesmrtelný Firma AmTec Defense je od 13. srpna v insolvenčním řízení, aktuálně před rozhodnutím o úpadku. Na svých stále funkčních internetových stránkách se chlubí, že patří k „předním prodejcům a úpravcům prémiových a sportovních vozů značek BMW, Land Rover, Jaguar, Porsche, Audi a dalších exkluzivních značek v České republice“.
Ještě dnes navíc nabízí, i když pouze virtuálně, „vysoce kvalitní zázemí jednoho z nejmodernějších autosalonů a servisů v Praze se širokou paletou služeb a nadstandardním zákaznickým komfortem“. Za ten však firma jaksi zapomněla platit. Podle insolvenčního návrhu dluží za IT služby, za právníky a Rytířskému řádu křížovníků s červenou hvězdou na nájmu dohromady 1,6 milionu korun. Nevyrovnané účty ve výši půl milionu má u Pražské plynárenské a také u státu. Správě sociálního zabezpečení dluží milion korun kvůli neodvedenému sociálnímu pojištění, a Finančnímu úřadu pro Prahu 5 dokonce třináct milionů.
Společnost AmTec Defense přitom v roce 2010 získala na ministerstvu obrany zakázku ve výši 121 milionů korun na dodávku bojových vozidel na strojovém podvozku osobního automobilu Land Rover Defender 130.
Všech 18 kusů dodala podle vyjádření tiskového oddělení ministerstva „v souladu se smlouvou, ve stanoveném termínu a bez potíží“. Ministerstvo se nedomnívá, že zánik této firmy by mohl být v případě technických potíží vozidel problémem. O nákupu dalších vozidel armáda momentálně neuvažuje. Kdyby do budoucna změnila názor, neuškodilo by firmu, která by měla být dodavatelem, lépe prověřit. Tak je to ostatně zvykem ve vyspělých západních zemích.
Před AmTec Defense dodávala land rovery české armádě A. M. T. Group. Rovněž tato firma je dnes v konkurzu. O úpadku dlužníka rozhodl Městský soud v Praze letos v únoru. Firma sídlila na Praze 5 v ulici Ostrovského 253/3, kterážto adresa je totožná se sídlem AmTec Defense.
Poté, co se A. M. T. Group dostala v roce 2009 do finančních potíží a na jednu její dceřinou společnost byl podán insolvenční návrh, ministerstvo tvrdilo, že dodavatelským partnerem vozidel „není A. M. T. Group, ale A. M. T. Defense a že obě firmy mají společnou historii, nikoli současnost“.
A aby těch AmTec Defense nebylo málo, 19. listopadu loňského roku byla do obchodního rejstříku zapsána firma AmTec Defense Trade, s. r. o. Možná ovšem její název s těmi neúspěšnými společnostmi vůbec nesouvisí. Alespoň totiž nesídlí v ulici Ostrovského.
ČD před výhybkou Po Vladimíru Bailovi, který nedávno odešel z představenstva Českých drah (ČD), končí na železnici i Michal Nebeský, člen představenstva a finanční ředitel společnosti. Dostal nabídku od Citibank, kde působil před nástupem do ČD, a tu prý ani zdaleka nemůže přebýt slibovaný nárůst odměn drážního managementu. V představenstvu ho nahradí Michal Mejstřík, který je již ve státních firmách ostříleným matadorem. V Českém aeroholdingu je po svém působení v ČSA jako doma, nedávno naskočil do dozorčí rady Budvaru a nyní ho čekají dráhy. Nicméně výkonný manažer řídící finance ČD vzejde zřejmě zevnitř firmy.
Tím ovšem změny na drahách pravděpodobně neskončí. Už delší čas je cítit napětí kolem generálního ředitele ČD Cargo Gustava Slamečky. A nedávno se ministr dopravy Pavel Dobeš rozzlobil, že management firmy prezentuje dozorčí radě jiné výsledky hospodaření, než s jakými počítá představenstvo.
Na dozorčí radě se mluví o miliardovém výpadku tržeb, zatímco představenstvo již počítá s úbytkem 1,8 miliardy. A to pro Slamečku nevypadá hezky.
l