Nabídkám práce v Česku dominuje společnost LMC. Prostor pro konkurenta ale existuje
Chce to dost peněz, času a pořádný marketing. Bez téhle osvědčené kombinace se nemůžete uchytit prakticky na žádném trhu. Mohla by prorazit cestu i novému portálu mezi nejvyhledávanější internetové stránky živící se inzerováním volných pracovních pozic, byť je zdejší trh silně obsazený.
Webů sdružujících nabídky práce jsou v Česku desítky, jednoznačně nejsilnější pozici mezi nimi ale drží společnost LMC, od roku 2012 vlastněná Čínskou skupinou Alma Media. LMC zastřešuje hned dva pracovní portály – Jobs.cz a Prace.cz, které v součtu dominují ve sledovaných aspektech, jako jsou počet inzerátů, počet návštěvníků stránek a počet reakcí na jeden inzerát.
Lidi klikejte a hledejte
Už v roce 2007 ovládala podle dostupných informací společnost LMC 70 procent trhu s online pracovní inzercí. Finanční krize její podíl trhu pravděpodobně ještě zvýšila.
Dnes se špatně určuje přesné postavení na trhu podle objemu peněz, ale i podle návštěvnosti stránek, protože jednotlivé pracovní portály zveřejňují jen minimum informací. Jedinou veřejně dostupnou možností, jak si udělat obrázek o trhu, je projít portály a spočítat, kolik inzerátů zveřejnily. Na českém internetu byste v takovém případě neměli vynechat portály jako Profesia.cz, Monster.cz nebo Spravnykrok.cz, který poslední rok funguje zcela bezplatně. Významným hráčem je i Seznam.cz se svými stránkami Sprace.cz a vydavatelství Mafra s Jobdnes.cz
Většina firem – inzerentů – jde ale po výkonu, tedy po tom, kolik reakcí na svoji volnou pozici dostanou. A v tomto ohledu jsou portály LMC nejjistější volbou, aktuálně hojně podporovanou reklamní kampaní, která má Čechy přinutit zamyslet se nad smysluplností práce a portálům Jobs.cz a Prace.cz přinést více reakcí na jednotlivé inzeráty. LMC se mimo jiné vyplácí taktika, s níž přišel zakladatel a dřívější majitel LMC Libor Malý, který správně předpokládal, že lidé budou chtít při hledání práce vyzkoušet více portálů. Usoudil tedy, že je lepší konkurovat sám sobě, než aby mu konkuroval někdo další.
Díky tomu se mu silným vyzyvatelem nestal ani pracovní portál Monster, který jinak funguje jako globálně úspěšná značka a prakticky synonymum pro hledání práce na internetu. (Mimochodem práva pro finskou verzi Monsteru drží Alma Media.) Úspěch neslavila ani izraelská společnost Redmatch, která v roce 2010 ambiciózně hlásila, že hledá místního partnera, s kterým by vytvořila odborně zaměřený pracovní portál.
Alternativou v jistém slova smyslu jsou sociální sítě. LinkedIn, který je zaměřený právě na kariérní stránku života, představuje lákavou volbu. Ovšem zásah lidí přes tuto síť stále není takový a vyplatí se převážně jen u IT profesionálů.
Prostor pro konkurenci
Podle podnikatelů a personalistů, které týdeník Euro oslovil, se na trhu online pracovní inzerce v současnosti dá uspět. Paradoxně právě proto, že je LMC příliš velký dominantní hráč a inzerenti by rádi měli pořádnou alternativu. LMC totiž inzerenty postupně dotlačí od platby za jednotlivou inzerci k předplacení balíčku, který mohou proinzerovat během roku. Na konci roku ale propadá. Firmy by proto rády zkusily změnu, kdyby za podobnou cenu měla podobný dosah.
„Online trh je dnes hodně o marketingových kampaních. Tudíž to chce nový produkt a spoustu peněz,“ říká Vladimír Neduchal, Čech, který úspěšně rozjel pracovní portál JobsInYangon v Barmě. Na českém trhu vnímá potenciál, přestože sám se soustředí zejména na jihoasijský stát.
Dosavadní pokusy prorazit byly limitované penězi, případně se příliš úzce vymezovaly, což je i případ portálu StartupJobs Filipa Mikschika, který hledá lidi jen pro začínající firmy, nebo nepřicházely s ničím novým, co by nalákalo zájemce o práci.
KDE HLEDAT PRÁCI? | |
---|---|
Portál | Počet aktuálně otevřených pracovních pozic k 9.5. 2016 |
Prace.cz | 67 186 |
Jobdnes.cz | 43 538 |
Spravnykrok.cz | 24 071 |
Profesia.cz | 22 123 |
LinkedIn.com | 17 896 |
Jobs.cz | 17 890 |
Sprace.cz | 14 479 |
Flek.cz | 5 482 |
Monster.cz | 1 000 |
__
Dále čtěte o byznysu v ČR