Menu Zavřít

PŘÍLIŠ VELKÝ NA TO, ABY PADL

2. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Stát dává od Daewoo ruce pryč a restrukturalizace je na věřitelích

Mezi asijskými zeměmi proslula Jižní Korea jako země podnikatelů, kteří se nebojí riskovat. Výjimku netvoří ani management Daewoo Group, druhého největšího jihokorejského čebolu, který firmu neúnosně zadlužil. O jejích potížích se s velkou inten zitou začalo mluvit na světových trzích s vypuknutím krize v jihovýchodní Asii v létě před dvěma roky. Ta pohřbila iluze o takzvaných asijských tygrech. Jeden z nich - Jižní Korea - postavil svůj hospodářský úspěch na smělých inv estičních plánech. Čeboly, řetězce společností napojených na banky se státním požehnáním, to byl jihokorejský recept na úspěch. Neuvážená rizika a roztříštěné aktivity ale dnes navršily dluhy do neúnosných pyramid, které vrhají stín na hlášené zisky .

Zadlužení Deawoo přesáhlo podle odhadů 50 miliard dolarů, z nichž desetinu musí splatit sedmdesáti zahraničním subjektům. Důležitější ovšem je, že polovinu zahraničního dluhu, zhruba 5,5 miliardy dolarů, ještě v průběhu letošního roku. Svou vehementní obchodní strategií se tak čebol s aktivy kolem 78 bilionů wonů (65 miliard dolarů) dostal do nejhorší krize ve své 32leté historii. Daewoo Group se proto pod tlakem věřitelů chystá na drastický lifting.

Nebezpečí na domácí půdě se mu podařilo načas uhasit už před třemi týdny, kdy se vedení skupiny dohodlo s věřiteli nejen na prodloužení splatnosti poskytnutých úvěrů, ale i na nových půjčkách. Zahraniční věřitelé asijskou trpělivostí neoplývají a žádají okamžitou a razantní restrukturalizaci podniku a vládní záruky. Nad prvním předloženým plánem však nevěřícně zakroutili hlavami a okamžitě jej vrátili k přepracování. Nelíbilo se jim ani to, že restrukturalizaci vláda svěřila opět manažerům Daewoo. „Je to jako když si vaše děti hrají se sirkami, zapálí dům, a vy nevidíte důvod, proč v novém domě odstranit zápalky z jejich dosahu, podotkl k tomu an alytik z korejské společnosti Industrial Research & Consultancy pro agenturu Reuters.

Přestože stále ve všech jednáních o přeměně skupiny je cítit obava dotknout se mýtu, vláda nakonec povolila v restrukturalizaci účast čtyř věřitelských domácích ústavů - Hanvit, Cho Hung, Korea Exchange a Korea First. Měly by se stát taho uny co nejrychlejšího oživení skupiny spojeného s přeměnou zahraničního dluhu a s prodejem některých aktiv a poboček. Spolu s korejskými bankami budou o změnách rozhodovat i zahraniční subjekty, které tento vládní krok přiví taly s ulehčením.

Hodnotu aktiv a závazků společnosti prozkoumá vládou vybraná poradenská firma Arthur Andersen, která by mohla vynést některé části účetnictví na denní světlo.

Věřitelé se shodují v tom, že by restrukturalizaci urychlil prodej rentabilních firem. Podle analytiků by například pro svůj makléřský dům Daewoo Securities našla kupce rychle. Dále se spekuluje o oddělení stavební divize konglomerátu, která b y mohla přežít sama o sobě jako samostatná firma. Má totiž obstojné know-how a plnou zakázkovou knihu. Přemýšlí se i o prodeji loděnic, které teď dostaly výbornou zakázku od Řeků v hodnotě 90 milionů dolarů. O elektrotechnické di vizi je již asi rozhodnuto, její prodej by měla firma oznámit v polovině srpna.

Korejský automobilový průmysl je kapitolou sám o sobě. Daewoo Motor totiž tvoří jeho polovinu, druhou pokrývá Hyundai. Pokud by společnost Daewoo Motor koupil někdo z venku, pak by Hyundai neměl na výběr a musel by se rovněž porozhlédnout po zahraničním investorovi. „Pokud se tak stane, pak (Hyundai) nebude moci najít strategického partnera jako za normálních okolností, výsledek pak bude uspěchaný a nevýhodný, řekl odbor ník z korejského institutu pro průmyslové hospodářství a obchod (KIET).

FIN25

„Daewoo musí být zachráněn a vyživován, aby se rozvinul v mezinárodní společnost a využil svou základnu ve východní Evropě. Teprve pak může hledat strategické partnery, míní zase profesor z korejské Ulsan University. I když není sám, kdo si myslí, že nynější prodej by citelně devalvoval hodnotu majetku Daewoo, zdá se, že se rýsuje spolupráce mezi čeb olem a americkým GM.

Do celého restrukturalizačního humbuku se zapojily i zbývající čtyři hlavní korejské konglomeráty. Vzhledem k docela optimistickým hospodářským prognózám, nízkým úrokovým sazbám a posilujícímu akciovému indexu si troufají Daewoo nabídnout plnou finanční podporu. Jeho bankrot by totiž definitivně narušil základy jejich vlastní současné restrukturalizace, kterou chtějí vstoupit do nového milénia jako firmy schopné konkurence na světovém trhu.

  • Našli jste v článku chybu?