Obsah inzerátu, jehož prostřednictvím hledáte nového zaměstnance, nepodceňujte. Dodržení níže uvedených zásad vám nejen pomůže přesněji vybrat správný okruh uchazečů, ale také přispěje k reprezentaci vaší firmy. Při zadávání textu inzerátu mějte na paměti, že se může dostat do rukou i vašim klientům.
Obsah inzerátu, jehož prostřednictvím hledáte nového zaměstnance, nepodceňujte. Dodržení níže uvedených zásad vám nejen pomůže přesněji vybrat správný okruh uchazečů, ale také přispěje k reprezentaci vaší firmy.
Při zadávání textu inzerátu mějte na paměti, že se může dostat do rukou i vašim klientům. Pravopisné chyby v něm tedy nejsou dobrou vizitkou. Stejně tak byste neměli případným návštěvníkům vaší „jedinečné zaručeně pravé španělské restaurace“ v inzerátu prozrazovat, že chybí kvalifikovaní kuchaři.
Příliš přesné informace o vašich budoucích plánech (např. „na plánovanou slevovou akci chystáme větší počet prodavačů“) může zneužít vaše konkurence. Pozitivní dojem naopak vyvolají formulace typu „úspěšně se rozvíjející firma hledá uchazeče na nová místa“. Přestože by požadavky na nového zaměstnance měly být co nejpřesnější, podrobnosti o pracovní náplni, o vaší firmě i o výši platu si nechejte až na osobní pohovory s vybranými nejvhodnějšími zájemci. V případě potřeby lze inzerát formulovat i obecně („přední nábytkářská společnost hledá obchodního ředitele“). Skutečnou anonymitu ale v tomto případě zajistíte jen tehdy, když identita firmy nepůjde vyčíst ani ze zveřejněné kontaktní adresy.
FILTROVAT UŽ OD ZAČÁTKU
Na příliš široce a obecně napsaný inzerát odpoví tak hodně lidí, že vás to zavalí. Zvolte si proto minimální požadavky, které musí každý uchazeč splňovat. Vyvarujte se ale i druhého extrému - uvádění zbytečně přísných kritérií, která budou v praxi zbytečná. Neodrazujte případného uchazeče například nutností dobré znalosti angličtiny, když už teď víte, že ji v praxi skutečně nebude potřebovat. Orientační přehled minimálních požadavků na uchazeče přinášíme v rámečku.
Z výše uvedeného důvodu se také výběrová řízení rozdělují do dvou (nebo i více) kol. První kolo představují odpovědi uchazečů na inzerát, z nichž vyřadíme všechny, kdo nesplňují ani minimální uvedené požadavky. Druhé kolo pak většinou tvoří osobní pohovor, při kterém zkoumáme i splňování dalších (v inzerátu už neuvedených) požadavků, často obtížně měřitelných (například komunikační schopnosti).
Kromě požadavků na zaměstnance lze v inzerátu uvést i to, co mu nabízíte. Přinejmenším vzhledem k vaší konkurenci ale nebuďte příliš konkrétní. Zaměřte se především na obecný popis práce (zda půjde o kancelářskou nebo manuální činnost, plný nebo částečný úvazek apod.), dobrý dojem udělají i obecné formulace typu „nabízíme příjemný pracovní kolektiv, zázemí úspěšné rostoucí firmy a mzdu odpovídající vašim výkonům“. VÝBĚR NESMÍ OHROZIT CHOD FIRMY Nutností je uvést kontakt, na který mají zájemci odpovídat. Reakce jsou často početnější, než čekáte. Proto je lepší uvést e-mail nebo poštovní adresu než telefon. Raději si nechte zahltit mail konkrétního pracovníka (i když nejlepší je mít speciální e-mailovou adresu pouze pro náborové účely), než na několik dnů prakticky přijít o jednu pracovní sílu v důsledku neustálého zvedání a vyřizování telefonátů zájemců.
Není nutné uvádět termín, do kdy musí uchazeči poslat své odpovědi. Neuzavřete si tak vrátka k případným dalším ohlasům v případě, že vás dříve přihlášení zájemci neuspokojí a že se výběrové řízení protáhne na delší než původně plánovanou dobu. Přestože ten, kdo bude o práci u vás hodně stát, zpravidla nebude s odpovědí váhat a odpoví do 14 dnů.
Vhodné je zadat požadovanou formu odpovědi. Základem je většinou zaslání strukturovaného životopisu. Přestože se v něm každý snaží ukázat v co nejlepším světle, lze z něj vyčíst například častá střídání zaměstnání nebo poněkud chaotickou pracovní kariéru spočívající v nelogickém střídání oborů. Ani jedna z těchto skutečností nemusí být nutně na škodu, ale je dobré nechat pak uchazeče vlastními slovy tyto otázky vysvětlit.
CHTĚJTE VÍC NEŽ ŽIVOTOPIS Životopis mají však připraveni téměř všichni uchazeči a automaticky ho posílají všem případným zaměstnavatelům. Navíc je jeho podoba relativně omezená a nevyčteme z něj nic více než fakta, upravená často tak, aby působila lépe než skutečnost. Proto je dobré zadat už při prvním kole výběrového řízení nějaký další úkol - nejčastěji povinnost zaslat motivační dopis. Uchazeč v něm musí vysvětlit, proč se uchází zrovna o daný typ práce a proč zrovna u vás. Důležité by při tom pro vás neměl být jen obsah dopisu, ale také jeho forma (vyjadřovací schopnosti, logické uvažování, pravopisné chyby, megalomanství, výrazné používání velkých písmen či nevkusných barevných kombinací apod.). Pokud například hledáme manažera pro německý trh, žádejte motivační dopis v němčině.
Hodně napoví i skutečnost, zda uchazeč vůbec takový dopis přiloží, nebo nikoliv. Když „přehlédne“ v inzerátu požadavek zaslání motivačního dopisu, nejspíš nepůjde o pečlivého člověka - vždyť se stejným přístupem by přehlédl i vaše pracovní instrukce. Požadavek motivačního dopisu omezí ohlasy od línějších uchazečů, kteří svůj stále stejný životopis automaticky posílají na všechny možné adresy, ale povinnost zformulovat originální dopis právě pro vás je odradí.
Snažte se tedy zjistit už v 1. kole výběrového řízení o uchazečích co nejvíce - ať si pak do 2. kola můžete pozvat jen skutečně zúžený počet těch nejvhodnějších kandidátů.
ODPOVĚZTE VŠEM
Po zveřejnění inzerátu nezbývá než čekat na odpovědi. Jestliže obsazení pracovního místa skutečně urgentně nespěchá, doporučujeme nesáhnout po prvním uchazeči, který se vám ozve - a to ani kdyby splňoval všechny požadavky uvedené v inzerátu (jak jsme již zmínili, tam by totiž měly být napsány jen minimální požadavky). Všechny další schopnosti byste si měli ověřit u osobního pohovoru a v porovnání s dalšími kandidáty.
Na všechny zaslané reakce je dobré odpovědět a poděkovat. Neignorujte ani zájemce, u kterých je na první pohled jasné, že vaše požadavky nesplňují - kdo ví, zda to nejsou vaši klienti nebo zda se z nich nestanou. Mohli by si pak myslet, že stejně jako uchazečů o práci si nevážíte ani svých zákazníků a mohli by to o vás šířit i mezi svými známými. Proto reagujte jedním ze tří způsobů:
1) poděkujte a napište, že zájemce ale nesplňuje požadavky uvedené v inzerátu,
2) poděkujte a napište, že do druhého kola ale postoupili jiní zájemci (např. když zájemce splňuje požadavky uvedené v inzerátu, ale již z motivačního dopisu nebo jiných okolností lze tušit, že pro vás není ten pravý),
3) poděkujte a napište, že se s ním rádi osobně setkáte ve druhém kole výběrového řízení.
* CO V INZERÁTU NEMÁ CHYBĚT?
Minimální požadavky, které byste měli uvést v inzerátu, se samozřejmě liší podle oboru činnosti firmy. Obecně se ale dají shrnout takto:
* určitý stupeň vzdělání (nezapomínejte ale, že i „nevzdělaný“ zájemce se mezitím mohl hodně naučit v praxi nebo sebevzděláváním)
* určitá praxe (nesmí to být ale hlavní hledisko - často jsou zkušení lidé už méně tvůrčí, naopak úplní začátečníci mají tolik elánu, že nedostatečnou praxi brzy doženou)
* bezúhonnost, tj. čistý trestní rejstřík (i tady bychom ale nemuseli automaticky vyřazovat schopné zájemce jen proto, že před dvaceti lety pochybili)