STATISTIKY ZA ROK 2006 Počet zahraničních turistů se loni zvýšil jen o 1,6 procenta. Ještě před dvěma lety přitom tento ukazatel vykazoval dvouciferný růst. Počet návštěvníků Prahy se dokonce snížil. příliv zahraničních turistů se v loňském roce výrazně zpomalil.
STATISTIKY ZA ROK 2006 Počet zahraničních turistů se loni zvýšil jen o 1,6 procenta. Ještě před dvěma lety přitom tento ukazatel vykazoval dvouciferný růst. Počet návštěvníků Prahy se dokonce snížil.
příliv zahraničních turistů se v loňském roce výrazně zpomalil. Do České republiky zavítalo 6,4 milionu cizinců, což je jen o 1,6 procenta více než v roce 2005. V předchozích letech se přitom počet zahraničních turistů zvyšoval až o téměř 20 procent ročně. Do Prahy dokonce poprvé přijelo méně zahraničních turistů než v roce předchozím, a to o 0,6 procenta.
„V uplynulých letech zažila Česká republika nebývalý rozvoj incomingu. Bylo to pochopitelné. Byli jsme noví, pro někoho dokonce exoti, a k tomu relativně levní. Tento zdrojový potenciál se pomalu začíná vyčerpávat. Kurz koruny a podstatně levnější neokoukaná východní konkurence nás pomalu sune ke středu mezi soupeře těžké váhy,“ vysvětluje Michal Šeba, předseda Asociace cestovních kanceláří České republiky. „Chceme-li nadále těžit z příjezdového cestovního ruchu jako jednoho z nejvýhodnějších exportů, musíme včas hledat a připravovat nové impulzy a nový image. Českou republiku musíme představit jako sebevědomou a vyspělou zemi,“ dodává.
NEJVÍCE UTRÁCEJÍ JAPONCI
Kromě již tradičních zemí, z nichž lidé přijíždějí v hojných počtech, jako jsou Německo, Velká Británie a Itálie, míří do Česka stále více turistů z Číny, Jižní Koreje. Rovněž se zvyšuje zájem Ukrajinců, Turků, Litevců nebo Lotyšů. Do popředí se dostává také Rusko, které je dokonce na prvním místě v průměrném počtu strávených dnů v Česku (6,7).
Na druhém místě v počtu strávených dnů jsou turisté z Ukrajiny a za nimi návštěvníci z Malty. V útratách zase vedou Japonci -každý zde za den v průměru utratí 131 dolarů. Na dalších pozicích se v utrácení umístili Norové, Dánové a Rusové. Novým tržním segmentem jsou pro Českou republiku latinskoameričtí turisté. Brazilců přijelo v roce 2006 o 41,7 procenta a Mexičanů dokonce o 42,4 procenta více než v roce 2005.
CIZINCE LÁKAJÍ LÁZNĚ
I přes pokles počtu zahraničních turistů je stále největším lákadlem Praha, kam zavítala více než polovina cizinců. „Dalšími oblíbenými destinacemi jsou samozřejmě české lázně, které si dlouhodobě udržují vysokou návštěvnost a jsou populární zejména mezi německou, ruskou a arabskou klientelou,“ konstatuje Blažena Křížová, ředitelka Odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj. Do českých lázeňských zařízení přijelo v loňském roce téměř 600 tisíc lidí, což bylo o devatenáct procent více než v roce 2005.
Nejvyšší nárůst počtu zahraničních turistů, konkrétně o 18,2 procenta, zaznamenal Karlovarský kraj, který si tak za Prahou drží druhé místo v návštěvnosti zahraničními turisty. Kraj Jihomoravský je tradičně třetí a zaznamenal 8,1procentní růst počtu zahraničních turistů.
Karlovarský kraj se může pochlubit zastoupením všech druhů památek. Ty jsou doplněny lázeňskými službami s ojedinělým počtem pramenů minerálních vod. Karlovarské lázně nadprůměrně bodují zejména u Rusů. Jihomoravský kraj je zase oblíben kvůli historickým památkám, především hradům a zámkům, a je zde silně zastoupena poznávací turistika. Naopak nejméně zahraniční turisté loni navštěvovali Pardubický kraj. Zájem o tento region se však meziročně zvýšil o 11,1 procenta.
PROBLÉMEM JE KVALITA SLUŽEB
Zahraniční turisté podle Křížové v České republice stále narážejí na překážky, které je mohou od dalších návštěv odradit. Jedná se zejména o známé problémy s taxislužbou, kapesními krádežemi nebo směnárnami. „Velkým problémem stále zůstává i rozdílná kvalita poskytovaných služeb nebo malá dostupnost některých atraktivit cestovního ruchu, zejména v regionech,“ upozorňuje Křížová.
Pro zkvalitnění infrastruktury a kvality poskytovaných služeb v cestovním ruchu bylo v předchozích letech ministerstvem pro místní rozvoj poskytnuto téměř 3,66 miliardy korun. Pro období 2007 až 2013 pak bude k dispozici dalších 23 miliard korun. „Pokud se podaří zavádění nových programů a rozšíří se nabídka cestování do dosud neobjevených regionů, je náš potenciál stále velký. Mírné obavy může vyvolat případné zvýšení DPH, které by zdražilo ubytovací služby a poznamenalo tak naši konkurenceschopnost,“ míní Šeba.
V PROPAGACI JSOU MEZERY
Propagaci České republiky v zahraničí koordinuje agentura CzechTourism, jejíž rozpočet na tyto účely je na rok 2007 přibližně 350 milionů korun. CzechTourism propaguje Českou republiku prostřednictvím 25 zahraničních zastoupení ve 24 zemích. Také se účastní významných zahraničních veletrhů cestovního ruchu. Kromě toho realizuje propagační kampaně. V současné době například probíhá rozsáhlá kampaň na podporu příjezdů Maďarů s názvem Česká republika - symfonie zážitků.
„V propagaci jsou stále velké rezervy. CzechTourism sice odvádí velmi dobrou práci, ale jeho fondy jsou omezené. Chybí podpora podnikatelským subjektům při zahraničních veletrzích cestovního ruchu v obdobné míře jako u průmyslu,“ konstatuje Šeba.
Agentura se od letošního roku zaměřila také na propagaci kongresové turistiky. „To je segment, který nám může zajistit nejen růst počtu turistů, ale také nárůst finančních prostředků, které u nás turisté nechají. Je to nejlepší exportní artikl, který máme,“ soudí Václav Stárek, generální sekretář Asociace hotelů a restaurací České republiky.
U ČECHŮ VEDE JIHOČESKÝ KRAJ
Zpomalující se přírůstek zahraničních turistů ovšem začínají kompenzovat sami Češi, kteří stále raději tráví dovolenou doma. Počet ubytovaných domácích turistů loni vzrostl o 4,3 procenta na téměř 6,3 milionu. Kromě jižní Moravy uvítala loni ubytovací zařízení ve všech krajích i v hlavním městě více českých turistů než v roce 2005.
Neochvějné postavení na špičce žebříčku oblíbenosti potvrzuje Jihočeský kraj, kam loni zavítalo téměř 770 tisíc domácích turistů. Jde o meziroční nárůst o deset procent. Následuje Jihomoravský kraj, kde se ale loni ubytovalo o šestnáct tisíc domácích turistů méně než předloni. Další v pořadí jsou kraje Královéhradecký a Liberecký. Naopak nejméně oblíbený je i přes tříprocentní nárůst Karlovarský kraj, kde loni v hotelích přespalo 190 tisíc českých turistů. Malý zájem je i o Pardubický kraj, který zůstává ve stínu sousedního Hradce Králové a netěší se, na rozdíl od kraje Karlovarského, ani přízni zahraničních cestovatelů.
V Praze se loni ubytovalo přes 440 tisíc Čechů, což je o šedesát tisíc více než v roce 2005. Oproti ostatním regionům jezdí čeští výletníci do Prahy na kratší dobu, nejčastěji na jeden den, případně noc.
Domácí turisty přitahují především české hory. Z toho těží Královéhradecký a Liberecký kraj, kam v zimě míří přes čtyřicet procent lyžařů, kteří chtějí lyžovat v Česku. Významnou roli hrají také přírodní a historické zajímavosti a krásy. Například Český ráj láká desetitisíce turistů ročně, dobrou pověst mají také jižní Čechy se svými lesy, rybníky a Šumavou.