Jihoafrický Bidvest kupuje českého výrobce a distributora mražených potravin Nowaco
Ačkoli nynější hospodářský útlum fúzím a akvizicím příliš nesvědčí, jedna zajímavá transakce se počátkem srpna uskutečnila. Koncern Bidvest Group, podle tržeb jedna z největších afrických společností, oznámil koupi stoprocentního podílu ve společnosti Nowaco Czech Republic. Spolu s českým výrobcem a distributorem mraženého zboží získá jihoafrická firma polskou potravinářskou společnost Farutex. Hodnotou 250 milionů eur, tedy asi 6,5 miliardy korun, se prodej zařadí mezi největší obchody letošního roku v regionu. „Střední a východní Evropa je strategickým trhem, kde jsou značné možnosti dalšího růstu v odvětví potravinářských služeb,“ říká Brian Joffe, ředitel Bidvestu. Převzetí budou muset schválit evropské regulační orgány. Pokud se tak stane, Bidvest chce transakci uzavřít během třetího čtvrtletí letošního roku.
Cenné know-how
Dosavadními vlastníky Nowaka byly fondy J.P.Morgan Partners spravované společnostmi CCMP Capital Advisors a Bancroft Private Equity. Ty získaly středoevropskou divizi Nowaka v roce 2005 zhruba za 90 milionů eur. Právním poradcem prodávajících byla advokátní kancelář Weil, Gotshal & Manges, kupující straně radila s právními záležitostmi firma Baker & McKenzie. Transakci zajišťovala HSBC Bank, finanční prověrku pak společnost Deloitte. Šéf Nowaka Bohumil Volf uvedl, že s novým vlastníkem by do firmy mělo přijít know-how a zázemí velké zahraniční firmy. „Jsme rádi, že to nakonec dopadlo takhle, protože Bidvest je největším distributorem potravin mimo USA.“
Nowaco Group se zabývá zpracováním a distribucí potravin při různých teplotách. Má přibližně 6800 skladů a své produkty doručuje asi na 42 000 adres. Denně vyjíždí na zhruba 8300 odběrních míst a produkci dodává převážně do hypermarketů v České republice a na Slovensku. Zásobuje také hotely, restaurace, kavárny, ale i školy, podniky a provozovny veřejného stravování. Mražené a chlazené potraviny dodává pod značkou Nowaco, zmrzlinu pak pod značkou Prima. Vlajkovou lodí jsou nanuky Mrož, které spolu s konkurenčním Míšou od Algidy patří mezi nejoblíbenější zmrzliny v Česku. Firma zaměstnává jen v České republice asi 1500 lidí, její loňské tržby činily téměř devět miliard korun. Součástí obchodu je polská firma Farutex, která se na tržbách Nowaka podílí zhruba deseti procenty. Její specializací jsou dodávky potravin pro hotely a restaurace. Polskou odnož získalo Nowaco před čtyřmi lety s nákupem svého konkurenta – firmy BHJ Garant.
Loňský obrat Bidvestu činil v přepočtu 275 miliard korun a zisk mírně překročil osm miliard. Skupina podniká v řadě odvětví, počínaje prodejem automobilů přes distribuci potravin po přepravní služby. Dosud ale působila především na jižní polokouli. Kromě mateřské Jižní Afriky funguje na Novém Zélandu, v Austrálii, Singapuru nebo Číně. Zaměstnává přitom 106 000 lidí a jejím největším vlastníkem byl ke konci května fond Public Investment s podílem třinácti procent. Koupi Nowaka chce Bidvest financovat z poloviny emisí cenných papírů, zbytek z vlastních zdrojů.
Počátek oživení Podle indexu soukromého kapitálu, který sestavuje společnost Deloitte, se odborníkům na privátní investice pomalu vrací optimistická nálada a střední Evropa by mohla opět zaznamenat oživení fúzí a akvizic. Hodnota indexu se nyní oproti stavu před šesti měsíci zvýšila o 30 bodů. Budoucí ekonomické klima však zůstává otázkou. „Vlády a centrální banky přijaly dosud nevídaná opatření k podpoře oživení investic a současný trend růstu na akciových trzích po celém světě je dokladem toho, že tyto kroky postupně vracejí investorům jejich důvěru v investiční možnosti,“ říká Garret Byrne, vedoucí oddělení společnosti Deloitte ve střední Evropě zaměřeného na poskytování služeb při fúzích a akvizicích. Statistky společnosti Dealogic ukazují, že globální objem fúzí a akvizic se v prvním pololetí letošního roku meziročně propadl o 32 procent na 1,2 bilionu dolarů. „I přesto, že objem transakcí zůstane pravděpodobně v nejbližších měsících velmi nízký a dostupnost půjček stále ještě omezená,“ říká Byrne z Deloitte, „lidé jsou znovu připraveni reagovat pozitivně na objevující se příležitosti.“