Peter Dunn
zakladatel společností Edgar, Dunn & Company a Peter T. Dunn & Company LLC, Global Advisors
Maloobchodním prodejcům, neziskovým organizacím, vládám, spotřebitelům i dalším uživatelům finančních služeb poskytují elektronické platby významnou přidanou hodnotu, zejména ve srovnání s tradičními platebními metodami. Fyzické platební prostředky, tedy hotovost a šeky, jsou při prodeji a nákupu rychle nahrazovány prostředky elektronickými, což s sebou nese i zásadní změnu v tom, kde, zač a jakým způsobem spotřebitelé utrácejí.
Spotřebitelé požadují rychlejší a pohodlnější způsoby placení, což prodejce v zájmu zachování a rozvoje jejich podnikání nutí nabízet nové platební metody. I vlády v jednotlivých zemích zvažují způsoby, jak snižovat podíl plateb fyzickými prostředky s cílem dosahovat vyšší efektivity a zvyšování podílu zaznamenaných transakcí i daňových příjmů.
V této souvislosti probíhá obsáhlá diskuse na téma celkové nákladnosti elektronických plateb ve srovnání s tradičními způsoby placení. Avšak zaměřovat se pouze na náklady akceptace elektronických plateb znamená ignorovat přinejmenším polovinu z celkového vztahu mezi náklady a přínosy.
Kde je původ přínosů elektronických plateb?
V zájmu hlubšího poznání této problematiky si společnost Mastercard nechala vypracovat studii nazvanou Objasnění přínosů produktů elektronických plateb pro evropské obchodníky. Průzkum zahrnul devět evropských zemí: Česko, Itálii, Německo, Británii, Švédsko, Francii, Španělsko, Nizozemsko a Polsko. Následně se studie rozšířila na více než třicet zemí.
Analýzy studie se zabývaly přínosy pro maloobchodní prodejce a srovnávaly je s celkovými náklady na zajištění akceptace elektronických plateb. Zjištění ilustrují, že přínosy dalece převyšují souhrnné náklady na zajištění akceptace, přičemž hodnota těchto přínosů je více než dvojnásobná oproti celkovým nákladům na transakce zrealizované debetními a kreditními kartami. V Evropě je tento rozdíl ještě výraznější: v případě kreditních karet jde o dvouapůlnásobek a u debetních karet o čtyřnásobek.
Přínosy pro firmy vznikají spolupůsobením několika faktorů: nárůst příjmů, vyšší marže a zisk z prodeje stávajícím a novým zákazníkům, úspora nákladů při dodávkách stávajícího a nového zboží, lepší zákaznický prožitek a zlepšení pověsti díky uplatňování inovativních způsobů prodeje, marketingu a realizace souvisejících procesů.
Výhody elektronických plateb:
? Zákazníci nejsou omezeni hotovostí, kterou mají při sobě; transakce debetními nebo kreditními kartami dosahují v průměru dvouaž čtyřnásobku průměrné hodnoty transakcí hrazených v místě prodeje hotovostí. Kromě toho obchody obvykle po zavedení akceptace platebních karet dosahují zvýšení průměrného objemu transakcí o 10 až 15 procent.
? Obchodníci získávají přístup k mezinárodní klientele a naopak – například přibližně 15 procent prodejů placených kartou je od plátců ze zemí mimo Evropu nebo evropských držitelů karet při přeshraničních nákupech.
? Obchodníci získávají možnost realizovat prodeje, které by s použitím hotovosti nebo šeků nebyly možné nebo prakticky proveditelné, například z celkového objemu 500 miliard nákupů kreditní kartou za rok v celé Evropě se desetina uskuteční prostřednictvím eshopů.
Další přínosy:
? Rychlé a zajištěné transakce – produkty elektronických plateb umožňují zaručený prodej a rychlou platbu díky elektronickému zpracování a ověření, že transakce a realizace platby jsou výsledkem legitimní činnosti, což odstraňuje nutnost nákladného zakládání účtu, jeho vedení a správy pohledávek.
? Úspora nákladů a bezpečnost – elektronické platby minimalizují nutnost přepočítávat, uchovávat a zabezpečovat hotovost a současně omezují rizika ztráty nebo krádeže peněz. Současně se také zkracují fronty u pokladen, což minimalizuje ušlé tržby.
? Technologické inovace – bezobslužné platební terminály, mobilní platby, tokenizace, biometrické ověřování, strojové učení a zabezpečení karet čipy EMV jsou dalšími faktory, které přispívají k většímu dosahu, vyššímu objemu transakcí i vyšším úsporám všech obchodníků.