"Až se zima zeptá" - to je heslo, které slýcháváme většinou na podzim a připomíná nám všechny ty nutné věci, které je třeba udělat, pokud chceme v zimě jezdit. Co všechno tedy musíte zkontrolovat? Nejzávažnější je stav akumulátoru. Pomocí ampérmetru (vadasky) změřte tedy výkon akumulátoru.
„Až se zima zeptá“ - to je heslo, které slýcháváme většinou na podzim a připomíná nám všechny ty nutné věci, které je třeba udělat, pokud chceme v zimě jezdit. Co všechno tedy musíte zkontrolovat?
Nejzávažnější je stav akumulátoru. Pomocí ampérmetru (vadasky) změřte tedy výkon akumulátoru. Pokud používáte bezúdržbový akumulátor, máte s hustotou kapaliny vystaráno. Pokud ne, budete muset hustotu zkontrolovat hustoměrem. Pozor, dolívá se jenom voda! V případě, že se vám výkon baterie nezdá, nechte ji pro jistotu nabít. Ušetříte si tím spoustu problémů v zimních měsících. Nezapomeňte očistit kontakty a nakonzervovat je nějakým přípravkem na bázi oleje. Osobně doporučuji starý dobrý Konkor nebo WD40 ve spreji. Neméně důležitá je výměna kapalin. Dříve se používaly dva druhy kapalin - letní a zimní. Dnes už je situace poněkud jiná a celoroční používání nemrznoucí kapaliny do chladiče vám doporučuji. Pokud patříte k těm, které výměna náplně čeká, nezapomeňte počítat s teplotní rezervou při ředění. Pokud bydlím na horách, nemá asi smysl šetřit a mohu zvolit naředění na -15 stupňů Celsia. Doporučuji zvolit jistotu a použít náplň neředěnou, alespoň budete klidně spát. Ona taková vyražená mrazová pojistka anebo roztržená hlava motoru něco stojí a těch pár korun navíc se vyplatí. Když už jsme u kapalin, nezapomeňte zakoupit nemrznoucí směs do ostřikovačů. Investice do většího balení se opět vyplatí a v kufru bude stále po ruce. I zde platí zásada o minimálním ředění. Nejdůležitější je ovšem motorový olej. Drtivá většina dnes používaných motorových olejů je takzvaně celoroční. T o znamená, že se tyto oleje mohou bez rozdílu používat jak v zimě, tak v létě. Přesto jsou některé oleje pro zimní období vhodnější. Oleje, které se používají stále ve větším měřítku v moderních automobilech, jsou celoročního typu a lze je používat i při nízkých zimních teplotách s tím, že usnadňují především startování motoru, protože jsou i při nízkých teplotách tekutější. Usnadňují také podstatně promazání motoru v co nejkratším časovém intervalu. Vhodnost nebo nevhodnost oleje pro zimní období poznáte především podle takzvané viskozitní třídy, která je na každém obalu oleje vyznačena. T akové označení je například 10W-40, kdy první číslo právě charakterizuje vhodnost oleje při nízkých teplotách. Druhé číslo charakterizuje možnost používání oleje při vysokých teplotních podmínkách v samotném motoru. V zásadě tedy platí, že čím nižší je první číslo v označení, tím je olej tekutější. Pro naše klimatické podmínky je plně dostačující 5W-40. Řekl bych, že životně důležité jsou pneumatiky. Pokud to jen vaše kapsa dovolí, používejte zimní obutí. Chápu, že je to pro některé z vás velká investice, ale je to investice do vašeho zdraví a života. Pokud už zimní pneumatiky máte, nechte je zkontrolovat v pneuservisu u odborníků. Osobně vám doporučuji nechat překontrolovat pneumatiky hned po skončení zimy a pečlivě uložit, nejlépe zavěsit. Má to jednu výhodu: Až se zima opravdu zeptá, co jste dělali v létě, budete už dávno připraveni. Nakonec je nutné udělat ještě několik maličkostí. Nejprve promazat všechny dveřní zámky, nejlépe olejem na bázi silikonu, a potřít gumová těsnění na dveřích nějakým nemrznoucím přípravkem. U každé čerpací stanice vám rádi poradí a doporučí vhodný přípravek. Na závěr zkontrolujte všechny funkce, které mají něco společného s elektronikou, jako třeba topení, ovládání zrcátek a oken nebo vytápění zadního okna. Přeji vám krásnou zimu, bohatou na sníh a spoustu pěkných chvil za volantem i mimo něj.