PSA Peugeot-Citroen
PRAHA, PAŘÍŽ (Les Echos, tpk) – Francouzskému koncernu se investice do zemí, v nichž jsou nižší náklady na pracovní sílu, bezpochyby zalíbily. Po společném podniku s japonskou Toyotou, který se staví v Kolíně a měl by začít vyrábět v roce 2005, se hodlá pustit do vlastní nové továrny v regionu střední a východní Evropy. Do její výstavby chce vložit 700 milionů eur.
Jedním z cílů výstavby továrny je touha PSA Peugeot Citroen po zvyšování množství vyrobených automobilů a po expanzi. „Rozhodli jsme se zvýšit kapacitu naší produkce, abychom v roce 2006 dosáhli roční výroby čtyř milionů vozů, s níž počítáme ve svých plánech,“ uvedl těsně po oznámení záměru prezident automobilky Jean-Martin Folz.
Výroba má být spuštěna v roce 2006. Roční produkce by měla dosáhnout minimálně tří set tisíc automobilů, přičemž v továrně se mají montovat hlavně malé vozy – model C3 od Citroenu a zatím nepředstavený Peugeot 107. Továrna koncernu PSA má vytvořit zaměstnání zhruba pro tři tisíce lidí.
V jaké zemi a poblíž jakého města se bude stavět, určí automobilka PSA Peugeot Citroen na začátku příštího roku. Zatím je však nakloněna tomu, že by mohla nová továrna vyrůst v jednom ze států střední a východní Evropy. Favority, kteří mohou začít připravovat pobídky, jsou tak Polsko, Maďarsko, Slovensko a Česká republika. Některé nabídky z průmyslových zón se již objevily. V Česku jde o zónu poblíž Žatce, z jejíchž tří set hektarů by měl PSA zájem o 180 hektarů. Severní Čechy prý jsou ochotny do úprav vložit asi padesát milionů eur. V Polsku je kandidátem zóna v Radomsku, která již dříve neúspěšně usilovala o továrnu společného podniku Toyoty s Peugeotem, a u slezského města Dabrowa Górnicza.
Důvodem pro investici právě do zmíněného regionu je kromě nižších nákladů na pracovní sílu také potenciál, který mají značky koncernu na trzích střední a východní Evropy. Za posledních pět let se podíl prodaných vozů automobilky na tamních trzích zvýšil z pěti na dvanáct procent.
Za poslední rok investoval koncern PSA Peugeot Citroen do modernizace svých továren a do uvedení nových modelů tři miliardy eur. Značka Citroen hodlá nadále rozšiřovat svoji sérii C s vozy C3, C5 a C8, Peugeot nedávno oživil svou sedmičkovou řadu o model 307 cc či o studii 607 Pescarolo.
Expanzivní choutky předminulý týden koncern potvrdil rovněž uzavřením dohod s čínskou automobilkou Dong Feng Motors. Šéfové společností Jean-Martin Folz a Miao Wei v Pekingu podepsali smlouvu, díky níž se ocitli ve druhé fázi spolupráce. Základní jmění jejich společného podniku s názvem Dong Feng Peugeot Citroën Automobiles (DPCA) bude navýšeno o miliardu juanů (zhruba 123 milionů eur), z čehož 63 procent (kolem 77 milionů) zaplatí Francouzi. Obě automobilky tak budou držet v podniku 32 procent, 36procentní podíl vlastní francouzské a čínské banky.
Dosud se v první fázi francouzsko-čínské spolupráce v továrně ve Wuhanu montovaly pouze Citroen ZX Fukang, Elysée a Xsara Picasso. Změny umožní přejít na platformu koncernu PSA, a vyrábět tak rovněž automobily značky Peugeot. Ty by se na montážních linkách závodu měly kompletovat od roku 2004 (pravděpodobně model 307). V té době by automobilka chtěla v Číně prodávat 150 tisíc vozů ročně v šesti různých modelech.