Nejen letošní léto dokázalo, že předpovídat počasí je věc velmi ošemetná a i zkušení meteorologové se někdy spletou v odhadu dalšího vývoje situace.
Autor: Jakub Stadler
Zkušenosti a odborné zázemí UNIQA pojišťovny jsou ale podle jejího předsedy představenstva a generálního ředitele Martina Žáčka takové, že za více než rok fungování služby MeteoUNIQA na českém trhu nebyla na nepřesnost varovné SMS zaznamenána jediná stížnost.
Pro koho je služba MeteoUNIQA primárně určena?
Služba je v současné době poskytována bezplatně hlavně našim privátním klientům v rámci majetkového pojištění, tedy v oblasti pojištění vozidel a nemovitostí. Od září ji navíc nabízíme i obcím pojištěným u UNIQA pojišťovny – hlášení mohou dostávat například starostové nebo hasiči, na nichž je při živelních událostech největší odpovědnost. V tuto chvíli dostává aktuální výstražné zprávy na mobil nebo e-mail okolo 30 tisíc příjemců.
Jaké jsou vaše zdroje informací o vývoji počasí?
Zdrojem těchto zpráv je nepřetržitá meteorologická služba, která vyhodnocuje data z více než 14 tisíc evropských meteostanic. Naším partnerem je v tomto ohledu společnost UBIMET - největší firma na předpovědi počasí ve střední Evropě.
Jaká je podle vašich zkušeností přesnost předpovědí extrémního počasí a zejména lokality, které se má týkat?
|NA VÝKYVY POČASÍ SE NYNÍ MOHOU INFORMOVAT I OBCE|
| Již více než rok provozuje UNIQA pojišťovna na českém trhu službu MeteoUNIQA určenou až dosud pouze pro klienty pojištěné u tohoto ústavu. Od letošního září se okruh uživatelů služby rozšiřuje rovněž na obce v České republice. Preventivní hlášení mohou nyní exkluzivně dostávat i starostové, záchranné a bezpečnostní složky v obcích pojištěných u UNIQA pojišťovny. MeteoUNIQA informuje o blížících se vichřicích s rychlostí větru nad 100 km/h, bouřkách spojených se silným deštěm a/nebo krupobitím, intenzivních přívalových deštích od 30 mm za šest hodin, novém sněžení nad pět centimetrů během šesti hodin a o namrzajícím dešti. Zprávy mohou v případě jasnějšího vývoje počasí dorazit s předstihem jednoho dne nebo několika hodin, v případě náhlého obratu ve vývoji ale třeba jen několik desítek minut před vypuknutím nepohody. Klient má však vždy alespoň minimální náskok, aby mohl přeorganizovat svůj program a zabránit škodám. |
Rakouská mateřská společnost UNIQA zavedla tento servis už v roce 2004. Od té doby provedla dva průzkumy spokojenosti, které ukázaly, že na 80 procent příjemců pozitivně hodnotilo přijatá hlášení a více než dvě třetiny jich už někdy využily k tomu, aby se na nepohodu připravily, popřípadě stihly přeorganizovat program. U nás poskytujeme službu více než rok a zkušenosti jsou výborné – klienti potvrzují přesnost předpovědí. V pilotním provozu jsme nejprve zapojili naše pracovníky – to je téměř tisíc osob všude v České republice – a vyzvali je, aby nám hlásili případné nepřesnosti nebo absenci hlášení. Ukázalo se, že systém je prakticky bez chyb.
Kdo má na tuto službu nárok?
Službu si mohou pořídit naši klienti ke svému pojištění. Je bezplatná a registrace přes internet trvá skutečně jen pár minut.
Máte nějakou konkrétní odezvu, jak služba pomohla vašim klientům při letošních živelních událostech v ČR?
Poslední velkou pohromou bylo krupobití v Praze v polovině srpna. Během několika hodin podle postupujícího bouřkového systému bylo na e-mailové adresy a mobily klientů – Pražanů a Středočechů – odesláno téměř 20 tisíc varovných zpráv, které přesně vymezovaly druh výkyvu počasí a čas, kdy lokalitu, kterou klient specifikuje poštovním směrovacím číslem, zasáhne. Textová zpráva měla například tento formát: MeteoUNIQA: pres Vas region se prezene bourka s privalovym destem, kroupami a narazy vetru. Plati pro PSC 130 00, 15.08. 21.42 - 15.08. 23.15
Tato zpráva přišla klientům stejného PSČ v 19.57, což jim přineslo náskok na přípravu 1,45 hodiny.