Menu Zavřít

Přístup lidí k platbám se v budoucnosti změní, myslí si šéf Mallpay. Míří na post české BNPL jedničky

8. 6. 2022
Autor: Mallpay
  • Jeden z nejrozšířenějších poskytovatelů odložených plateb (BNLP) v Česku mallpay hodlá pod záštitou bankovní skupiny ČSOB zapracovat na vývoji nových produktů a pomoci změnit způsob, jakým se zákazníci na tyto služby dívají

  • Budoucnost vidí právě v BNPL, které stále nejsou v tuzemsku tak rozšířené jako v západních zemích

  • V případě samotného mallpay nicméně počet jeho transakcí již nyní překonal loňských 300 milionů. Může za to například i fakt, že odloženou platbu volí stále více e-shopů


Poté, co se v březnu novým vlastníkem poskytovatele odložených plateb stala bankovní skupina ČSOB, stojí fintech mallpay, respektive jeho vedení před náročným úkolem. Hodlá výrazně zrychlit vývoj nových produktů, připravit se na vstup globální konkurence a dále růst na objemu. Kromě počtu zapojených partnerů chce firma navíc také zvýšit celkový objem transakcí, k čemuž jí má pomoci právě větší integrace do bankovního světa, hlubší práce s daty a nově nabytá nestrannost.

„Odložené platby jsou platební metodou, v jejíž budoucnost věříme. V cestě, která na jedné straně kombinuje zodpovědný přístup a na straně druhé maximální svobodu financování všech potřeb běžného člověka, vidíme příležitost nejen pro e-commerce, ale i fyzický retail nebo služby,“ zmiňuje Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB.

Transakcí na e-commerce je výrazně méně

Za velkou část svého know-how považuje mallpay unikátní BNPL skóring, jenž jeho pracovníkům pomáhá během několika vteřin rozhodnout o tom, kterému žadateli odloženou platbu bezpečně povolit a kterému naopak nikoliv. I díky tomu se dlouhodobě pohybuje v počtu pozdě zaplacených nákupů pod dvěma procenty. A to nejen v Česku, ale také v Evropě.

Pod vedením Richarda Kotrlíka na něm chce mallpay i nadále stavět a systém posouvat. V plánu je rovněž zapojit další datové zdroje a využívat je takovým způsobem, aby zde postupně mohla vzniknout jakási standardizovaná platební identifikace.

„Vize je jednoduchá. Pokud jednou zákazník povolí mallpay sdílet data o svých karetních transakcích, stejně jako je to dnes běžné u bankovní identity či transakční historie z běžného účtu díky PSD2, dostane na základě svého skóringu výrazně širší nabídku platebních metod na míru,“ přibližuje Kotrlík s tím, že systém by jednou mohl nést název PayID a mohl by se z něj stát tržní standard, obdobně jako je tomu u BankID.

Potenciál odložených plateb se na českém trhu zatím nenaplnil. Čtvrtina zákazníků preferuje podle Twista dobírku
Přečtěte si také:

Potenciál odložených plateb se na českém trhu zatím nenaplnil. Čtvrtina zákazníků preferuje podle Twista dobírku

„Takovými daty dnes disponují poskytovatelé řešení pro akceptaci karet a ČSOB je na rozdíl od řady dalších českých bank jedním z nich. Ve spojení s odloženou platbou to může v budoucnu znamenat malou revoluci při nakupování a zánik ,momentu platby‘, jak ho dnes známe,“ dodává.

Kotrlíkovým plánům navíc nebrání ani aktuální situace na e-commerce trhu, kdy celý segment zažívá jeden z největších skokových propadů transakcí, a tím i obratů v novodobé historii. Počet transakcí a zprostředkovaných plateb samotné mallpay nicméně navzdory obecně nelichotivým číslům nadále roste a už překonal loňskou 300milionovou hranici.

Odloženou platbu jako preferovanou metodu podle něj volí stále více e-shopů, díky čemuž by se současná situace mohla stát předzvěstí rozsáhlých změn a přimět spotřebitele k přehodnocení svých platebních zvyklostí. A to může pro podobné fintechy představovat velkou příležitost.

„Bavíme se s největšími hráči na trhu o budoucnosti plateb v české e-commerce a jsme připraveni být tím, kdo spojí potřeby zákazníka na straně jedné a řešení, které dává smysl e-shopu, na straně druhé. Stabilita banky a agilita startupu bude něco, co ani globální konkurence nedokáže nabídnout,“ konstatuje Kotrlík. Ve výsledku to tak může znamenat, že část řešení budou e-shopům vyvíjet na míru.

Platit dopředu? V budoucnu jen sotva

Způsob, jakým lidé uvažují o platbách, bude podle šéfa mallpay za pár let výrazně odlišný. Dle jeho názoru nebude řada lidí chápat například to, jak mohli dnešní spotřebitelé posílat internetovým prodejcům platby v hodnotách několika tisíců korun dopředu, aniž by si byli jistí, že zboží skutečně dorazí nebo si jej budou chtít nechat.

Nákup s pomocí odložených plateb momentálně nabízí třeba i služba Allegro Pay, která vznikla jako inovativní fintech v rámci skupiny Allegro. Ta v prvním čtvrtletí letošního roku poskytla úvěry ve výši 965 milionů zlotých (5,2 miliardy korun), což představuje meziroční nárůst o 400 procent. Společnost zároveň díky kvalitě nabízených služeb dosáhla vysokého skóre 94 bodů v rámci měřítka spokojenosti zákazníků.

Dům koupíte už i na Aukru. Online portál spouští systém aukčních síní pro realitní makléře
Přečtěte si také:

Dům koupíte už i na Aukru. Online portál spouští systém aukčních síní pro realitní makléře

„Naším cílem je usnadnit a zpříjemnit zákazníkům nákupní proces a zároveň jim umožnit mít výdaje pod kontrolou. Úspěch Allegro Pay potvrzuje, že jsme se vydali správným směrem, a i proto budeme službu dále rozvíjet spolu s tím, jak se rozšiřuje celá naše skupina,“ uvádí Wojciech Bogdan, Chief Data Officer v Allegro.

Na Západě jsou odloženým platbám zatím otevřenější

Velký růst zdejších fintechů je do značné míry podporován faktem, že BNPL platby jako takové zaujímají v Česku výrazně nižší podíl než na západních trzích. Nadcházející změny však mohou jejich zastoupení rychle znásobit. Pomoci by tomu mohly i některé benefity v rámci konceptu takzvaných obohacených plateb, kdy při platbách kartou zákazníci získávají například pojištění zboží zdarma nebo bezplatné prodloužení záruky. Tuto oblast už téměř rok rozvíjí i zmíněný mallpay.

„Chystáme například rozdělení nákupu do tří splátek bez jakéhokoli navýšení nebo možnost rozložit vyúčtování do několika splátek. V hledáčku máme i typické zákaznické starosti spojené s nakupováním online – zákazníci s námi brzy jednoduše vrátí nevhodně zvolené zboží na pár kliknutí a stejně tak rychle vyřeší reklamaci či pojistnou událost krytou z našeho pojištění,“ zmiňuje Kotrlík.

MM25_AI

Učí ženy nakupovat spodní prádlo online. Přes dva miliony zákazníků jsme nezískali za den, říká marketingový ředitel Astratexu
Přečtěte si také:

Učí ženy nakupovat spodní prádlo online. Přes dva miliony zákazníků jsme nezískali za den, říká marketingový ředitel Astratexu

Zapojovat se časem mohou i nové typy partnerů. Koneckonců, odložená platba nemá své místo jen v nákupních košících internetových obchodů, týkat se může například dopravců či kamenných prodejen. „Počet možností, kde se bude dát rychle zaplatit s mallpay, by se v následujících letech měl znásobit. Svoji misi stát se platební jedničkou mezi chytrými platebními metodami rozhodně bereme vážně,“ uzavírá Kotrlík s tím, že do letošní vánoční sezony bude jeho firma vstupovat pod novým názvem. Ten chce fintech představit spolu s rebrandingem v první polovině léta.

  • Našli jste v článku chybu?