V zemích omývaných vodami Perského zálivu se začíná privatizovat lukrativní státní majetek. Zatímco však motivem vlád v Kuvajtu a Bahrajnu je především snaha vyrovnat rozpočty, v nichž chybějí příjmy z levné ropy, v Saúdské Arábii hraje podstatnou roli i regionální soupeření s Íránem.
1 SAÚDSKÁ ARÁBIE * ministerstvo hospodářství a plánování zkoumá 146 potenciálních možností z hlediska jejich vhodnosti k privatizaci * o privatizaci 26 firem již úřad rozhodl; jsou mezi nimi letiště, nemocnice a školství
Letiště * napřed budou „korporatizována“, tj. budou provozována jako samostatný ekonomický subjekt ještě ve vlastnictví státu, poté budou nabídnuta investorům * zahraniční firmy budou moci investovat bez
účasti domácího partnera * privatizace letiště krále Chálida v Rijádu (o formě ještě není rozhodnuto) začala na počátku března; ještě letos mají být privatizovány sektory letového řízení a IT * nový terminál 5 však bude ještě předtím provozovat irská společnost Dublin Airport Authority * letiště v Džiddě a Dammámu budou následovat v roce 2017 * veškerá regionální letiště budou privatizována v letech 2018 až 2020 * 25 procent bude čítat maximální podíl lokálních investorů do těchto letišť, aby jejich zahraniční provozovatel měl zaručenou kontrolu nad provozními smlouvami
Nemocnice * vláda hodlá rozprodat aktiva v hodnotě 21,5 miliardy dolarů * zdravotnictví každoročně spolkne na deset procent státního rozpočtu (plus minus pět procent HDP) * zhruba 70 procent financování zdravotnictví jde ze státní kasy 3 BAHRAJN 5 ÍRÁN * již vláda prezidenta Ahmadínežáda (na snímku) navrhla privatizaci zhruba třetiny státních firem; 40 procent akcií měli dostat chudí lidé na venkově (za minimální cenu splatnou do deseti let) * 35 procent firem mělo jít na burzu formou IPO; pět procent akcií se mělo rozdělit mezi zaměstnance podniků; 20 procent si měla ponechat vláda; privatizace však probíhá velmi pomalu a chaoticky * parlament schválil privatizaci uvedených státních fi-rem tak, aby státu zůstal maximálně 30procentní podíl: Gulf Air (letecká společnost, 100procentní podíl vlastní stát), Alba (těžba hliníku, 69,3 procenta v rukou státu), Bahrain Airport Company, Batelco (telekomunikace), Natio nal Bank of Bahrain (stát drží 45,5 procenta) * hodnota státních podílů v těchto firmách čítá
zhruba 19 miliard dolarů * ropné firmy a okruh pro F1 zůstanou plně v rukou státu 4 JEMEN * plán na privatizaci 78 ze 160 subsektorů byl schválen jako podmínka vstupu Jemenu do WTO v roce 2014; poté v zemi vypukla občanská válka
Zdroje: Bloomberg, Deutsche Bank, IMF, Reuters, tradingeconomics.com, almonitor.com