Menu Zavřít

Privátní osvěta

3. 2. 2005
Autor: Euro.cz

Nejvíce se snížil odbyt másla, kávy a dehydrovaných polévek

Nesycené nealko nápoje, jogurtová mléka, cereálie a víno v lahvích jsou výrobky, o něž se zájem v českém maloobchodu nejvíce zvyšuje. Částka, kterou za ně utratili zákazníci, se od července 2003 do července 2004 zvýšila téměř o šest set milionů korun. Ve stejném období poklesl naopak zájem o tradiční potraviny: máslo, majonézy, dehydrované polévky a kávu. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti ACNielsen v českých hypermarketech, supermarketech a menších prodejnách. „Hodnota prodeje potravin a nápojů v tuzemském maloobchodě se zvýšila pouze o dvě procenta. To je sice srovnatelné se zbytkem Evropy, ale představuje to jen polovinu tempa růstu celosvětových výdajů na toto zboží, a je to dokonce pětkrát méně ve srovnání s ostatními rozvíjejícími se trhy, mezi něž Česko stále ještě patří,“ řekl týdeníku EURO analytik ACNielsen Jaroslav Samek.

bitcoin_skoleni

Porodnosti navzdory.

Výsledky výzkumu dokládají, že se čeští konzumenti se stále více přiklánějí ke zdravé výživě a vzrůstá jejich zájem o produkty odpovídající nárokům rychlého životního stylu. „Je to dobře vidět například na růstu odbytu jogurtových nápojů. Jejich konzumace je totiž snazší a rychlejší než klasických jogurtů. Příklonem Čechů k pohodlí lze vysvětlit také zvýšení prodeje dětských kaší a hotových jídel pro malé děti, přestože dětí v Česku ubývá. Zájem o ně se od července do července zvýšil o devět procent. To je dvaapůlkrát více než celosvětový růst prodeje těchto potravin pro děti. Navíc se rychle rozšiřuje i sortiment, vznikají nové produkty, jako jsou čaje, sušenky a mixované masové směsi pro kojence,“ uvedl Samek.
Prodej alkoholických nápojů se za sledované období v Česku zvýšil o tři procenta. Zásluhu na tom však mají téměř výhradně víno a pivo, jejichž odbyt vzrostl o deset, respektive tři procenta. Naopak prodej hořkých a bylinných likérů se o šest procent snížil. Trend potvrzuje i pětinový pokles produkce největšího domácího výrobce likérů Stock Božkov. „Nástupu vína pomáhají řetězce, protože mu dávají výrazně větší prostor ve své nabídce a rozšiřují sortiment,“ říká Samek. I tak však Češi zůstávají národem pivařů, absolutní přírůstek prodeje piva činil 251,5 milionu a vína jen 242,3 milionu korun.

Řetězce na vzestupu.

Průzkum potvrdil i rostoucí roli privátních značek maloobchodních řetězců. „Jejich podíl na maloobchodních tržbách se zvýšil o desetinu na 4,8 procenta. Například prodej čajů pod značkami řetězců vzrostl o 127 procent. Přesto penetrace privátních značek v této kategorii nepřesáhla 5,6 procenta,“ potvrzuje Samek. „Přitom lze očekávat, že jejich význam se bude nadále zvyšovat, například u společnosti Tesco ve Velké Británii dosahují privátní značky až polovinu obratu. Český trh je ve vývoji asi o pět až šest let pozadu. Růst podílu privátních značek však bude selektivní,“ řekl ředitel české pobočky ACNielsen Christos Constantinou. „Navíc podíl privátních značek souvisí s mírou koncentrace maloobchodu, která je v České republice stále asi o 20 procentních bodů nižší než v západní Evropě. A jelikož koncentrace poroste, budou se rozšiřovat i privátní značky,“ dodal Constantinou. „Podíl prodeje zboží pod naší značkou se příliš od trhu neliší a pohybuje se mezi pěti až šesti procenty. Do budoucna však určitě poroste, dnes máme v portfoliu 2500 takových produktů a letos zavedeme dalších 400,“ sdělila týdeníku EURO Eva Williamsová, mluvčí společnosti Tesco Stores. „Privátní značky představují zajímavou šanci i pro české firmy. Již nyní podíl tuzemských dodavatelů potravinářských výrobků pod privátními značkami přesahuje osmdesát procent jejich celkových prodejů. Řada firem se díky nim dostala i na regionální středoevropský trh. Takto se prosadily například mléčné rýže z Mlékárny Kunín, dětské pleny od firmy Ontex či smetanové krémy z Olmy. Ty pod naší značkou prodáváme kromě Česka i na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Tyto prodeje často představují pro výrobce zajímavý nárůst prodejů bez nákladů na marketing,“ konstatovala Williamsová.
Přesto i v České republice existují skupiny výrobků, v nichž podíl privátních značek poklesl. Jde především o limonády a balené vody, kde míra penetrace značek řetězců klesla o šestnáct procent, respektive o šest procent. „Privátní značky se jako první objevují v prodejně silných kategoriích, jako jsou limonády a balené vody, pokud však nepřijde žádná inovace, po čase zájem spotřebitelů upadá,“ vysvětluje Samek.

  • Našli jste v článku chybu?