Snowboardový svět láká nesnowboardové značky
Ve 30. letech minulého století si Američan Jack Burtchett přivázal ke kusu vyřezané překližky koňskou oprať, aby překonal zasněžený svah. Ani v nejmenším netušil, že pokládá základy sportu, který ovlivní životní styl tisíců mladých lidí.
V Česku se první prkna objevila počátkem 80. let a v roce 1985 se poprvé závodilo při neoficiálním Mistrovství ČSSR na krušnohorském Perninku. Od té doby roste počet vyznavačů tohoto sportu i u nás, jak dokazují informace prodejců a distributorů snowboardových značek, kterých na našem trhu stále přibývá. Podobně se zvyšuje počet závodníků na závodech Asociace českého snowboardingu (AČS) i zájemců o instruktorské kursy. Snowboarding pomalu proniká do škol a stává se i součástí povinných školních kursů.
Největší boom zaznamenal koncem 90. let minulého století, kdy byl zařazen na seznam oficiálních olympijských sportů. Závodilo se ve dvou disciplínách stejně jako o čtyři roky později v americkém Salt Lake City. Z České republiky se však na olympiádu nikdo nekvalifikoval. „Olympiádu v roce 2006 v italském Turíně si už ujít nenecháme!“ komentují neúčast českých jezdců na OH zástupci AČS. Asociace pořádá od roku 1990 každoročně seriál závodů Českého poháru ve snowboardingu, stará se o výchovu rozhodčích pro freestylové disciplíny a instruktorů pro snowboardové školy, od roku 2000 je spolupořadatelem série otevřených závodů pro širokou veřejnost Snowboard Open. Na nich si snowboardisté mohou vyjet potřebné body do dalších soutěží.
Se snowboardovou horečkou u nás souvisí i lepšící se podmínky pro ježdění. Obzvlášť plodných bylo posledních pět let. K prvnímu snowparku ve Špindlerově Mlýně přibyly další na Neklidu, v Dolní Moravě, Horních Mísečkách, Čenkovicích, plánují se výstavby parků v Harrachově a Rokytnici. Největším bombou v Čechách byla letos superpipe v Peci pod Sněžkou, v tamním snowparku vyrostla i obří U-rampa splňující dokonce olympijské parametry. Již letos v únoru ji vyzkoušeli a zároveň pokřtili závodníci v rámci závodů Českého poháru ve snowboardingu.
Přitažlivá nezávislost
Po olympiádě v Naganu 1998 se snowboarding stal navíc zajímavým i mediálně. Nejen kvůli neúčasti českých snowboardistů a rozepři mezi dvěma organizacemi zastřešujícími snowboarding (AČS a Svaz lyžařů ČR), ale také díky své atraktivitě, zajímavosti a nekonvenčnosti. Snaha odlišit se a být svůj, bojkotovat nesmyslné zákonné normy, projevit odvahu žít svůj život, oprostit se od společenských předsudků - to jsou atributy snowboardingu jako životního stylu. Jeho vyznavači mají svou módu, hudbu, slang. Jejich sport, založený na absolutní volnosti pohybu, nabízí rychlost a nebezpečí, vzrušení a touhu. A zajímavou příležitost pro marketéry řady nesportovních značek.
Spojit obchodní značku se snowboardingem však není nic jednoduchého. Ne každému se podaří do světa snowboardistů proniknout a stát se součástí jejich všedního dne a života. Ne každou značku snowboardisté přijmou za vlastní. Vedle dnes už tradičních boardových značek, jako je např. Burton, Quiksilver nebo Billabong, se zabydlují čeští výrobci snowboardů i oblečení, mezi jinými Salebra, LTB nebo Horsefeathers. Z nesportovního světa byly s českým závodním snowboardingem dlouhodoběji spojeny například Nescafé nebo AXE.
Již několik let je partnerem českého závodního snowboardingu eBanka, která nejenže sponzoruje snowboardové závody, ale přichází na trh i se speciálním produktem pro tuto cílovou skupinu. V minulé sezoně například každý vítěz závodu získal od eBanky účet, na který mu organizátoři převedli vyhranou finanční odměnu.
Od letošního roku se novým sponzorem stala skotská whisky Ballantine´s. Během závodů se mohou návštěvníci občerstvit v GO Play baru a navíc vyhrát v GO Play zóně zajímavé ceny. Neodmyslitelnou součástí snowboardových závodů jsou tradiční party, a i ty od letošní sezony probíhají v barvách Ballantine´s. GO Play kampaň symbolizuje zábavu a hravost, což byl také hlavní důvod, proč se značka rozhodla sponzorovat freestyle, „nejhravější“ snowboardovou dusciplínu. Ve freestylu neplatí tradiční pravidlo „první v cíli vyhrává“, důležitá je fantazie a hra s prknem.
Snowboarding patří v současnosti mezi nejrychleji se rozvíjející zimní sporty, počet jeho vyznavačů stále roste a skrývá v sobě velký obchodní potenciál. To pochopila i společnost Board Show, která je od roku 2000 marketingovým partnerem Asociace českého snowboardingu a partnerem úseku snowboardu Svazu lyžařů ČR. Největším úspěchem spolupráce mezi všemi třemi subjekty je dohoda o konání společného českého poháru, sestavení reprezentace a jednotné metodiky. Snad i díky těmto krokům bude mít Česká republika na olympiádě v roce 2006 svého prvního účastníka ve snowboardových disciplínách.