Umělec, který žil přirozeně střídmým životem, ve františkánské pokoře. Jako venkovan, jako šťastný pastýř ovcí, snílek, v jehož díle i ty nejprostší věci dostávají zvláštní dimenzi, ovlivnil již několik generací. Reynkova nejvýznamnější grafická díla vznikala v dobách nesvobody, a to ať už za války, nebo v komunistickém Československu, přesto jsou odrazem čistoty, vnitřního míru a krásy. Inspiraci pro svou tvorbu Reynek nacházel v přírodě a běžných denních činnostech na rodném statku v Petrkově. Pracoval s pokorou a v hluboké víře k Bohu. Jemné tahy jehly, střídmé barvy, jeho cit a kouzlo okamžiku jako by v nás probouzely zasuté vzpomínky, probouzely to lepší v nás. I když forma je velmi prostá a Reynek byl grafik samouk, jeho suché jehly a lepty působí tak sugestivně, jako byste vedle něj stáli ve ztichlé zahradě a o nohy se vám otíraly jeho kočky a okolo tiše bečely ovce…
TA VIE EST I… ZDE TVŮJ ŽIVOT
Poté co byl Reynkův rodný statek zestátněn, pracoval na něm jako zemědělský dělník a bylo mu dovoleno bydlet ve vyhrazené části usedlosti. Ve zdevastovaném prostředí s ním žili jeho dva synové a manželka básnířka Suzanne Renaud, které byl po roce 1948 znemožněn kontakt s rodnou Francií. Do té doby trávili vždy léto v Čechách a zimu ve Francii. Reynek se do Suzanne zamiloval v době, kdy se mu na počátku dvacátých let do rukou dostala její sbírka básní TA VIE EST I. . . ZDE TVŮJ ŽIVOT a uchvátila jej natolik, že se vydal ji osobně požádat o svolení, aby mohl básně přeložit. Vyměnili si desítky dopisů a tři roky Bohuslavovi trvalo, než Suzanne nakonec přesvědčil, aby si jej vzala.
„Drahý příteli, s pohnutým srdcem a slzami v očích jsem četla váš dopis. Rmoutí mne pomyšlení, že mé mlčení a mé váhání vám způsobily takové hoře, ale možná, že to nebyla zbytečná zkouška, neboť vám samotnému odhalila hloubku vašich citů a mě dala dojemnou jistotu, že jsem skutečně milována a k tomu takovou duší jako je vaše,“ napsala v jednom ze svých dopisů Suzanne. Intelektuálka, která přednášela literaturu na Univerzitě, dáma z vyšších kruhů, budila v Petrkově velkou pozornost. Uvržena do nuceného exilu, občas postrádala kromě přítomnosti svých blízkých i obyčejné věci jako oblíbenou kávu nebo základní potraviny. Zdevastovaný statek byl více než domovem skladištěm, z milované zahrady se stalo veřejné prostranství. Mučivý stesk po domově Suzanne zaháněla procházkami v přírodě a psaním. Ani v této těžké situaci a při každodenních starostech s hospodářstvím Bohuslav a Suzanne nepřestávali pracovat, tvořit. Reynek měl být jako duchovně orientovaný tvůrce a statkářův synek zapomenut. V uvolněných šedesátých letech se z něj stal objev a Petrkov byl poutním místem intelektuálů. V té době si k němu našla cestu i zapálená obdivovatelka umění a literatury Anne Marie Beslier, která vedla malé knihkupectví s galerií poblíž Paříže. S Reynkem i jeho rodinou byla v blízkém kontaktu, pravidelně za nimi jezdila na Petrkov a pokaždé přivezla vše, co bylo potřeba a co autorova rodina ve své chudobě postrádala. Na oplátku si jako dar vždy odvážela některý z tisků, z nichž vznikla v průběhu let úctyhodná sbírka. Tato díla se nyní vracejí do Čech a od 3. září je možné je vidět na výstavě Bohuslav Reynek: Návrat / Retour.
BOHUSLAV REYNEK NÁVRAT/RETOUR
Aukční dům Dorotheum navazuje na velký úspěch projektu z roku 2017 Bohuslav Reynek 99+1 a nyní chystá další výstavu věnovanou této významné osobnosti českého umění. V prostorách své galerie na pražském Ovocném trhu otevře 3. září výstavu se symbolickým názvem Bohuslav Reynek: Návrat / Retour, kterou tvoří Reynkovy práce pocházející ze sbírky Anne Marie Beslier, dlouholeté přítelkyně autorovy rodiny. Výstava je neopakovatelnou příležitostí pro obdivovatele i sběratele Reynkovy tvorby – všechna díla budou 22. září nabídnuta ve speciální večerní aukci Dorothea, jde tedy o první a poslední možnost ji spatřit v takto ucelené podobě.
BLÁZEN JSEM VE SVÉ VSI, ZNAJÍ MNE SMUTNÍ PSI, BÍLÍ PSI OSPALÍ, PLYNOUCÍ DO DÁLI…