Petrem Žemličkou
Prodej nových i ojetých vozidel má svá nepsaná pravidla. Prodejce potenciálnímu klientovi řekne cokoliv, aby prodal, a zákazník z toho ničemu nevěří. Stejně tak prostředí showroomů je až na firemní identitu jednotlivých značek prakticky totožné – dubové dekory kryjí levný dřevotřískový nábytek a ze všech stran se na potenciální zákazníky hrne záplava předraženého originálního příslušenství. V takové atmosféře má jednání o nákupu vozu za několik milionů korun často podivnou příchuť. Značka Lexus se pokusila zavedené klišé změnit. O tom, jak se po roce fungování projekt Lexus Lounge by L’Angolo osvědčil, hovořil týdeník EURO s jeho manažerem Petrem Žemličkou.
EURO: Projekt lifestylového centra značky Lexus v prostředí jedné ze špičkových pražských restaurací byl původně uveden jen na zkoušku. Lze jej dnes již považovat za stabilní součást image značky? ŽEMLIČKA: Ano, tento náš projekt je velmi úspěšný. Jeho úkolem není přímo prodej vozů, nýbrž zvyšování povědomí o značce Lexus, zejména pak o její hybridní technologii. Přizpůsobení celého patra restaurace Kogo-L’Angolo do tvarů a motivů Lexus nám umožňuje netradiční péči o odborná i lifestylová média a zákazníky.
EURO: Projevili o projekt Lexus Lounge zájem i zahraniční importéři značky? ŽEMLIČKA: Z evropských importérů prozatím nikdo podobný projekt nemá. Velký zájem o tento lifestylový koncept však projevili z Itálie, Ruska a Španělska. Na výslednou podobu Lexus Lounge se přijel podívat i evropský prezident Lexusu Karl Schlicht.
EURO: Oproti klasickému showroomu má prostředí luxusní restaurace mnoho výhod. Co zákazníci oceňují nejvíce? ŽEMLIČKA: Výhodou Lexus Lounge je unikátní přístup ke komunikaci automobilové značky v ČR. Skutečnost, že si při jednání o svém novém voze zákazník vychutnal pětihvězdičkový oběd, prohlédl lifestylové zázemí značky a přitom neformální cestou obdržel požadované informace, a to i technického rázu, je pro něj ve srovnání s běžnými postupy jen těžko zapomenutelná. Lexus Lounge na lidi působí příjemným dojmem, což dokazují i opakované návštěvy. Cílem je předat zákazníkovi maximum možných informací, prodej je pak následně záležitostí našich autorizovaných prodejců. Někteří zákazníci zpočátku k celému projektu přistupují s pochybnostmi – ti však zpravidla odcházejí nejspokojenější. Pro mnohé je obchodní schůzka či oběd, při kterém zároveň mohou získat veškeré informace o značce Lexus nebo si zarezervovat vůz na testovací jízdu, spojením příjemného s užitečným.
EURO: Prodej nových automobilů letos spíše klesá. Jaké jsou vaše cíle? ŽEMLIČKA: V letošním roce se nám daří držet prodej na úrovni roku loňského, a to i bez modelových novinek, které očekáváme v letech příštích. Zajímavý je narůstající podíl modelů s hybridním pohonem na celkových registracích, který v letošním roce prozatím činí téměř šedesát procent z prodaných vozů, zatímco v roce 2007 to bylo čtyřicet procent. Letos očekáváme prodej kolem 190 vozů.
EURO: Vidíte možný potenciál v oblasti firemních flotil vozů a v opětovném prodeji ojetých aut vykoupených protiúčtem? ŽEMLIČKA: Přestože jsme v této oblasti poměrně nová značka, daří se prodej touto cestou zvyšovat. I zde sledujeme velký růst zájmu o hybridní technologie. Zajímavým argumentem pro fleetové manažery je nyní novinka v podobě osvobození od silniční daně, které se vztahuje na všechny hybridní modely. U ojetých vozů je ještě řada úkolů před námi. Důležitým krokem bylo spuštění webové aplikace pro ojeté vozy na našich webových stránkách. Jasným prodejním argumentem je vysoká spolehlivost a s ní spojená nízká poruchovost našich vozů. Na ideálním uzavření cyklu obchodu s ojetými vozy ale ještě musíme pracovat.