Lidé z Heureky vybrali 50 produktů z každé kategorie podle jejich oblíbenosti v Česku. Zkoumali, do jaké míry je zboží dostupné i jinde a jaká je v dané zemi průměrná cena onoho „koše“.
Ceny slouží jen jako ekonomický ukazatel, není v nich započítána doprava, i když třeba v příhraničních oblastech by se zákazníkům mohlo vyplatit sledovat cenovky u sousedů. „Za vyšší cenu než v Čechách se na Slovensku prodávají například vibrátory, kontaktní čočky nebo plínky. Naopak parfémy jsou na Slovensku levnější,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.
Za vteřinu třicet kusů zboží: Budoucnost nakupování má zařídit blockchain a mobil
Jenže kromě cenových dat, která jsou k dispozici ve velké grafice, se ukázal ještě jeden podstatný rozdíl. Zákazníci v zemích na západ od Česka mají v obchodech do značné míry odlišné zboží. Zda je kvalitnější, tak jako to ukázal před časem průzkum u potravin, není jisté. Zřejmé ale je, že jeho cena je vyšší, nicméně s ohledem na koupěschopnost Němců nebo Rakušanů nikoli závratná.
Například e-shopy v Německu nabízejí oproti českým velmi odlišné zboží. Z padesátky v Česku nejoblíbenějších televizí je tam dostupných jen zhruba 56 procent, v Rakousku necelých 45 procent. „Největší rozdíl je pak v nabídce notebooků nebo praček,“ doplňuje Tomáš Braverman.
Nejoblíbenější pračka v Česku je model Whirlpool za šest tisíc, v Německu je to Siemens za 17 tisíc korun. A hlavně: Do kategorie nejoblíbenějších televizí se nedostalo ani procento z toho, co milují Češi, v Rakousku se mezi preferované dostala přibližně dvě procenta těch oblíbených u nás. Stejně tak je to s ostatními produkty. Například parfémy, kterými se voní Češky a Češi, se v Rakousku mezi vyhledávané vůbec neprobojovaly, v Německu jen dvě procenta z nich. Přitom shodně 64 procent z české top 50 je v obou zemích dostupných. Pakliže by cena měla odpovídat zájmu o dané produkty, Češi společně se Slováky patří mezi národy, které se voní nejméně. Naopak Rumunsko, kde jsou ceny nejvyšší, by podle úrovně cen mělo vykazovat vysoký zájem o dané zboží.
Ze srovnání tak vyplývá jedno obecné zjištění: Velké rozdíly v dostupnosti i oblíbenosti zboží jsou dalším důkazem neviditelné opony mezi východem a západem Evropy.