Odborné setkání nad tématem kvality paliv v České republice uspořádala dnes Unie malých a středních podnikatelů v Praze. Sešli se na ní zástupci poslanecké sněmovny, ČOI, prodejci automobilů i distributoři pohonných hmot.
Foto: Miloslav Hamřík
Během krátkého setkání zaznělo, že problém kvality paliv v ČR ve své podstatě vůbec neexistuje. Diskuse, která byla reakcí na kontroly České obchodní inspekce u benzínových pump a z nich vyplývající zhoršení kvality paliv, tak nabrala jiný směr.
Zatímco v loňském roce odhalila ČOI zhruba 5 procent závadných vzorků, v letošním roce se podíl nevyhovujících vzorků pohonných hmot zvedl na 7,6 procenta. Sami distributoři pohonných hmot zdůraznili, že ani u benzínových stanic, které testem u inspekce prošly, nejsou schopni zaručit kvalitu paliva, protože ta se může lišit cisternu od cisterny.
Za hlavní problém v oblasti pohonných hmot pak označili neuvážené zvyšování limitů pro biosložky v naftě. Jiří Zoubek, jednatel společnosti RobinOil prohlásil, že paliva s příměsí biosložek doslova likvidují technické parametry aut. Na tom se shodl i se zástupci výrobců automobilů, kteří jsou přesvědčeni, že biosložky způsobují závady na motoru, například problémy se vstřikováním. Hlavním viníkem má být řepkový olej, jež má omezenou dobu skladování zhruba tři měsíce. Diskutujícím se nelíbilo, že přimíchávání nařídila EU bez dlouhodobých zátěžových testů.
Na setkání se řešil i fakt, že ČOI nesmí ze zákona zveřejňovat firmy, se kterými zahájila správní řízení. Ředitelka ústředí ČOI Jana Příhodová naznačila, že míč je v tomto případě na straně zákonodárců. Přítomní zástupci ministerstev dopravy a průmyslu a obchodu potvrdili, že v novele zákona se zveřejňováním výsledků kontrol počítají. To všichni uvítali s tím, že by bylo vhodné zveřejňovat i závažnost prohřešků.