V ROCE 1996 SE MINISTR DOPRAVY JAN STRÁSKÝ ZALEKL SOCIÁLNÍCH NEPOKOJŮ NA ŽELEZNICI A PODEPSAL NABÍDKU DRAH PRO ČEZ - UHLÍ ZNOVU ZAČALY DO CHVALETIC VOZIT ČESKÉ DRÁHY.
Na současném stavu lodní dopravy se podepsaly všechny vlády od roku 1990
V ROCE 1996 SE MINISTR DOPRAVY JAN STRÁSKÝ ZALEKL SOCIÁLNÍCH NEPOKOJŮ NA ŽELEZNICI A PODEPSAL NABÍDKU DRAH PRO ČEZ - UHLÍ ZNOVU ZAČALY DO CHVALETIC VOZIT ČESKÉ DRÁHY.
Ze dne na den tak zmizela z Labe flotila s účelově postavenými plavidly a překládacím zařízením. Ze dne na den se rozhodlo, že uhlí bude vozit železnice, která na to neměla vagony a ve Chvaleticích jí chyběla vlečka. To všechno musel stát zafinancovat. Dnes Polabím hučí vlaky ve dne v noci, daleko víc zatěžují životní prostředí a řeka zůstala prázdná. Ovšem zůstaly na ní plavební komory, které se musí ze zákona ošetřovat, zůstali lidé, které je nutné platit. V nejlepším případě řekou propluje jedna loď za měsíc. Československá plavba Labská se díky tomuto neuváženému rozhodnutí dostala do konkurzu, protože přišla o nejvýznamnější obchod a samy speciální lodě byly neprodejné. Dnes uprostřed chvaletického přístavu roste strom. Ohromné překládací zařízení, celý systém dopravníků do elektrárny, to vše pokrývá rez. Přitom tehdy se dráhy podbídly tarifně, ale dnes požadují ceny vyšší, než měla lodní doprava. Železnici navíc stát neustále dotuje. Labská plavba byla soukromou společností, která naopak platila daně.
ŘEKA JE PUSTÁ
Podle názoru tajemníka sekce vodní dopravy Svazu zaměstnavatelů v dopravě Ing. Zdeňka Vitouše vytváří v současné době stát systém „dodržování zákona“, v jehož důsledku na vodě nepluje skoro nic. Poslední kapkou byly loňské povodně. Přímé ztráty rejdařů byly vyčísleny na 350 milionů korun. Ale státní úředníci usoudili, že to je moc a že určitě polovinu firmám uhradí pojišťovny. (Jenomže škoda byla spočítána už po odpočtu pojistného plnění.) Potom se částka snížila na 20 procent, takže původní předpokládaná pomoc byla ve výši asi padesáti milionů korun. Dnes už se hovoří o 33 milionech, ale nikdo ještě nedostal ani korunu. Nepřímé škody, způsobené zánikem dopravní cesty, kdy lodě zůstaly i s posádkami stát, se dají vyčíslit jen stěží. Dopravní cestu, stejně jako v případě silniční dopravy silnici, má ovšem garantovat stát. „Podnikání v lodní dopravě je pokřivené, s nerovnými podmínkami,“ kroutí hlavou ing. Vitouš. „Představte si třeba, že vezete auto plné zboží a přijedete k mostu, kde musíte část nákladu vyložit, abyste projeli. Stejná situace je pod Ústím, kde je vody buď moc a nejezdí se vůbec, nebo málo a pokud se smí plout, musí se loď odtížit a snížit ponor.“ Ale na lodi zůstává stejná posádka, režie je stejná. Stát tuto chybu dopravní cesty fakticky uznal, když začal připravovat výstavbu dalších dvou plavebních komor mezi Ústím a Děčínem.
KONEC LODNÍ DOPRAVY
Osobní doprava skomírá (s výjimkou Prahy a některých vodních nádrží). Přitom v Evropské unii je pravidlem, že provozování veřejné linkové dopravy je veřejným zájmem. Nic takového se u nás neděje, spíš naopak. Včetně dalšího daňového zatížení. Co se stane? „Celý dopravní systém v ČR ovládnou zahraniční dopravci, kteří na základě těchto dotací fungují,“ tlumočí ing. Vitouš názor svazu. Majiteli zboží je jedno, kdo mu ho přepraví, ale v konečném důsledku na to doplatí stát, protože nevybere daně. Před povodněmi se řeka neudržovala, nebagrovala, což prokázaly i povodně, protože řeka dřív vybřehla. V Německu došlo k daleko menším škodám, protože řeky měly správné parametry. Ostatně cestou do Rakouska, do Chorvatska lze vidět, že všechny řeky jsou udržovány, břehy vystříhané. U nás jsou zarostlé kopřivami, křovím, jsou na nich skládky. Svaz zaměstnavatelů v dopravě na letošní mimořádné valné hromadě přijal stanovisko, že je konec s vnitrozemskou vodní dopravou. Že stát nepomohl, nepomáhá a ani pomáhat nehodlá, ba právě naopak, a že to znamená těžký soumrak vnitrozemské vodní dopravy pod českou rejdařskou vlajkou. Tohle stanovisko zaslali pěti ministrům. Lodní doprava je totiž řízena hned pěti ministerstvy: dopravy, zemědělství (kterému patří řeka), průmyslu a obchodu (které má nastavovat parametry pro podnikání), pro místní rozvoj a životního prostředí. Ohlasy veškeré žádné. Spíš údiv - a co vlastně chcete?