Yves Saint Laurent: „Džíny jsou nejefektnějším, nejpůsobivějším, ale i nejpraktičtějším oděvem, který máme. Proč jsem je nevymyslel já?“
Ani ve firmě Levi’s přesně nevědí, proč jsou nejslavnější džíny všech dob (a zároveň prý nejprodávanější kus oblečení vůbec) – jejich model 501 – nazvány právě takto. Veškeré historické údaje totiž zničilo sanfranciské zemětřesení v roce 1906. Firma Levi’s nebyla prvním výrobcem na světě, který přišel s džínami, jak se obvykle tvrdí, ale „jen“ jedním z prvních. Na rozdíl od jiných průkopnických značek se však levisky vyrábějí dodnes. Levi Strauss první džíny prodával už v sedmdesátých letech 19. století. V devadesátých letech spatřil světlo světa legendární model 501. V prvních desetiletích neměla firma Levi’s ve výrobě džín prakticky žádnou vážnou konkurenci, nechala si je i patentovat. Denim se stal žádaným artiklem amerického venkova –u
kovbojů, honáků, železničářů, horníků a jiných dobrodružných profesí. Závratného úspěchu si povšimla konkurence a s koncem 19. století se vynořily úplně nové značky.
Brandy jako Boss of the Road, Stronghold nebo Heynemann dávno spláchly dějiny – na rozdíl od dalšího konkurenta, značky Lee.
Ta se společně s konkurenčním Wranglerem zprvu profilovala jako levnější levisky. Dnes tvoří pomyslný trojlístek nejproslulejších výrobců džín na světě.
Počátkem 50. let pronikly džíny do Hollywoodu, ale taky mezi americké studenty, beatnické intelektuály a později i do americké nukleární rodinky.
Přesuňme se časem do dnešní doby, kdy se džíny běžně nosí do práce a jsou standardem dresscodu „smart casual“. A zatímco ještě nedávno bylo spojení džíny a gentleman naprostý protimluv, na letošních přehlídkách denim hraje prim i u těch nejluxusnějších značek. l