Menu Zavřít

Proč jsou sběratelé posedlí čínským uměním

4. 1. 2005
Autor: Euro.cz

Znalci kupují nejen porcelánové vázy starých dynastií, ale i současná díla

bitcoin_skoleni

Jim Eccles si dílo Čchao Čchung Sianga zamiloval už v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století. Tehdy pracoval jako systémový inženýr v IBM. Nyní šestadevadesátiletý důchodce Eccles má pořád rád všech sedm obrazů čínského umělce, v té době žijícího v New Yorku, z nichž některé jsou abstraktní, jiné jsou namalovány v tradičnějším čínském stylu. Koupil je po 200 až 500 dolarech. Nedávno si však řekl, že by obrazy prodal. Podle posledních aukcí počítá s tím, že by mu každý obraz mohl vynést padesát až sto tisíc dolarů.
Poté, co se v kontinentální Číně objevili sběratelé z řad volně utrácejících zbohatlíků, je čínské umění na počátku možného dlouhého vzestupu. Kupující berou všechno, od 3000 let starých bronzových nádob až po avantgardní obrazy čínských umělců žijících v Číně i v cizině. Od chvíle, co se při prvním významném prodeji čínských rarit v newyorské aukční síni Doyle v září 2003 ukázalo přes padesát asijských zájemců, mnoho z nich z Číny, ceny překonávají odhady. Několik příkladů: na podzimní aukci v Hongkongu se jeden svitek s kresbou tuší z roku 1947, jejímž autorem je Fu Pao-š’ (zemřel v roce 1965) prodal za 1,1 milionu dolarů, což je čtyřikrát více, než předpovídala síň Sotheby's. Na aukci pořádané loni 17. listopadu síní Bonhams & Butterfields v San Francisku zaplatil londýnský obchodník Giuseppe Eskenazi, který často nakupuje pro evropské a americké sběratele, rekordní sumu 5,7 milionu dolarů za sotva padesáticentimetrovou mísu z počátků dynastie Ming.
Za „kulturní revoluce“ v 60. a 70. letech bylo sběratelství umění jednou z „buržoazních“ činností, které byly potírány, ale po nedávných hospodářských reformách se úspěšně rozvinulo. V posledních letech vznikly desítky uměleckých aukčních síní, z nichž nejvýznamnější je China Guardian v Pekingu.
Odborníci očekávají, že ceny dále porostou zároveň s tím, jak bude Čína bohatnout. „Číňané nechápou, proč je v cenách západního umění a nejlepšího čínského umění takový rozdíl,“ konstatuje Henry Howard-Sneyd, ředitel hongkongské pobočky Sotheby's pro Čínu a jihovýchodní Asii. Například na jaře 2004 se jeden Picassův obraz prodal za 104 milionů dolarů, kdežto díla Čang Ta-čchiena, který žil v letech 1899–1983 a je známý jako „čínský Picasso“, obvykle dosahují ceny kolem milionu dolarů. Čínští sběratelé si myslí, že by se Čangovy obrazy měly nakonec cenově přiblížit Picassově úrovni.
Není moc pozdě, aby se do těchto vod vrhli malí sběratelé? „Ale kdepak,“ ujišťuje hongkongský podnikatel a sběratel umění David Tang, jenž soudí, že vzestup trhu s čínským uměním „právě začíná“.
Než se pustíte do nákupů, měli byste znát několik věcí. Důležité je samozřejmě kupovat prostřednictvím renomovaných obchodníků. Často se objevují padělky a kopie, zvláště klasických obrazů a nábytku, a podvedeni mohou být dokonce i odborníci. Když budete nakupovat přímo v Číně, držte se současných děl. Obrazy a artefakty vzniklé před rokem 1949 je zakázáno vyvážet.
Theow Tow, místopředseda newyorské aukční síně Christie's Americas, říká, že jednou z možností, jak vkročit na tento trh, je „zaměřit se na kategorie, které Číňané z pevniny ještě nezačali, ale patrně začnou kupovat“. Například cena keramiky z období dynastií Ming (1368–1644) a Čching (1644–1911) prudce stoupla. Zčásti proto, že čínští zájemci si nejvíce cení děl spojených s posledními čínskými císaři. Avšak jak poznamenávají odborníci, keramika z období dynastie Sung (960–1269) zůstává relativně levná. Miska pocházející z posledního století této dynastie se na hongkongské aukci Christie's loni 21. září prodala za 2390 dolarů.

Přikrčený králík.

Poměrně laciné jsou výtvory z kamene a hlíny z doby dynastií Chan (206 př. n. l. – 220 n. l.) a Tchang (618–907). Eskenazi nabízí například kamennou sošku přikrčeného králíka z období dynastie Tchang za 23 tisíc dolarů. Čínský nábytek mající vztah k císařskému dvoru je vysoce ceněný: postel zhotovená za dynastie Čching z několika druhů exotického tvrdého dřeva se na zářijové aukci Christie's v New Yorku prodala za 847 500 dolarů. Ovšem starší kusy nábytku z měkkého dřeva bez spojitosti s císařským dvorem se prodaly jen za pět tisíc. Někteří malí sběratelé se specializují na čínské čichací lahvičky, které se prodávají od dvou tisíc dolarů výše. Ověřte si to na aukci těchto lahviček pořádané Christie's letos v březnu a na výběru londýnského obchodníka Roberta Halla na webové stránce www.snuffbottle.com.
Výhodné nabídky najdete také v oblasti vynikajícího čínského současného umění. Ceny děl nejznámějších autorů, jako je devětatřicetiletý Čang Chuan, se vyšplhaly na 40 tisíc dolarů a více. Čang, žijící v New Yorku, často používá místo plátna své tělo a prodává fotografie svých prací. Mnozí slibní umělci jsou však dostupní. Kent Logan, penzionovaný obchodník s cennými papíry z coloradského Vailu, který vlastní 120 současných čínských uměleckých děl, si nejvíce cení třicetiletého Čao Pa z Čchung-čchinu v provincii S’-čchuan v jižní části střední Číny. Jeho velice živé pouliční výjevy se prodávají zhruba za 700 až 9000 dolarů. Julii Colmanové, spolumajitelce londýnské Galerie současného čínského umění, kde se Čaovy obrazy prodávají, se líbí také práce jednačtyřicetiletého malíře a fotografa Čang Ta-liho, který dokumentuje společenské tlaky, jež vyvolává modernizace Číny. Jeho díla se prodávají od 6000 dolarů výše.
Jestliže se vám toto umění zamlouvá, začněte listovat katalogy, chodit do galerií a zkoumat webové stránky galerií a významných výstav. Mezi obchodní firmy, jež dovedou čínské umění odborně posoudit, patří Eskenazi Ltd. (eskenazi.co.uk) a J. J. Lally v New Yorku v oboru klasické keramiky a hrnčířství, Kaikodo v New Yorku (kaikodo.com) a Alisan v Hongkongu (alisan.com.hk) v oblasti tradičního malířství a Chinese Contemporary (chinesecontemporary.com) v Londýně, Ethan Cohen Fine Arts v New Yorku (artnet.com/ecohen.html) a galerie Hanart v Hongkongu (hanart.com) na poli avantgardních prací. Až uvidíte něco, co se vám líbí, neváhejte. Zjistil to už Jim Eccles: zatímco čtete tento článek, ceny rostou. Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?