Dvojka českého internetu míří do rukou Zdeňka Bakaly. Investoři z Warburg Pincus prodělali až tři miliardy korun
Draze nakoupit a levně prodat. To není popis nevydařených obchodních aktivit některých státních institucí, to je výsledek pět a půl roku trvajícího investičního projektu společnosti Warburg Pincus ve dvojce českého internetu, firmě Centrum Holdings.
Provozovatel portálu Centrum.cz a několika internetových mediálních projektů, především pak deníku Aktuálně.cz, byl v držení této investiční skupiny od konce roku 2007. Tehdy Warburg Pincus odkoupil majoritní podíl Centrum Holdings za sumu pohybující se okolo sta milionů eur, tedy asi 2,8 miliardy korun podle tehdejšího kurzu. Na jaře roku 2008 pak investoři přikoupili Atlas.cz, tehdejší trojku tuzemského webu, za sumu pohybující se v rozmezí od 500 do 800 milionů korun a začlenili ji do struktur Centrum Holdings. Zpátky desetina. Možná Mise amerických finančních investorů v českém internetu skončila minulý týden, když svůj podíl odprodali vydavatelskému domu Economia Zdeňka Bakaly. A přestože v celkových objemech „warburgů“ to neznamená nic dramatického (skupina uvádí proinvestovaných více než 40 miliard dolarů), nedopadl tento byznys dobře.
Kupní cena ani žádná další oficiální čísla týkající se transakce nebyla zveřejněna, nicméně je evidentní, že se exit Warburg Pincus pohyboval ve stovkách milionů korun. Například
server Borovan.cz uvádí 200 až 300 milionů, obvykle dobře informovaný portál Lupa.cz hovoří o sumě 300 milionů korun. Server Motejlek.com, který spoluvlastní zakladatel Centrum.cz a stále ještě drobný akcionář Centrum Holdings Ondřej Tomek, přitom ještě vloni v létě spekuloval o tom, že „warburgové“ budou požadovat alespoň miliardu korun.
Ztráta investičního fondu z New Yorku se pohybuje mezi dvěma až třemi miliardami korun a je dost možné, že Warburg Pincus od Economie nedostane zpět ani desetinu celkově proinvestované sumy. Celý tento obchod tak trochu připomíná situaci, kdy si rodina pořídí za velké peníze nový automobil, který za pár let ztratí značnou část své hodnoty a majitelé - jež do auta investovali velké peníze a pak ještě dokoupili bohatou výbavu - se rozhodnou ho zbavit „za odvoz“. Jak velký rozdíl oproti předchozí velké investici Warburgu v Česku, farmaceutické společnosti Zentiva.
Zároveň je nepravděpodobné, že by se američtí investoři alespoň částečně „zahojili“ na dividendách v průběhu jejich přítomnosti v Centrum Holdings. Firma sice již dva roky nezveřejňuje účetní závěrku, nicméně kumulovaná ztráta za roky 2008 až 2010 dosahuje téměř 140 milionů korun a vývoj inzertního trhu v poslední době rozhodně nemá pozitivní směr.
Špatně rozdané karty Právě klesající reklamní trh v důsledku nástupu ekonomické krize označuje Oldřich Bajer, jeden ze zakladatelů Centrum.cz, za klíčový parametr determinující podnikání v internetové branži v posledních letech. „Hodnocení investice Warburgu je na první pohled neúspěšné, ale jednak to přinesl faktor krize, a zároveň nemohl před pěti lety nikdy očekávat takovou platformizaci internetu, ať už se to týká globálních reklamních systémů nebo obřího vlivu nadnárodních gigantických firem přes operační systémy pro mobily,“ soudí Bajer.
Nutno přiznat, že američtí investoři měli od počátku této investice špatně rozdané karty. Speciálně obří nárůst vlivu koncernu Google, ať už se týká vyhledávání, bezplatného e-mailu Gmail či globálních inzertních služeb, uvedl do problémů spoustu portálů ve světě, nejen Centrum.cz. To investoři nemohli nebo nedokázali předpokládat. „Warburgové“ navíc Centrum Holdings i Atlas.cz kupovali v (pro ně) nejhorší možnou dobu, tedy v éře vnímaného hospodářského blahobytu a dynamického růstu inzertního trhu, kdy o hrozbě blížící se ekonomické krize hovořili jen skeptici.
„Vstup Warburg Pincus mi přišel pro celý holding jako obrovská příležitost jak rozšířit byznys do dalších zemí regionu, posílit postavení na českém internetu a časem na tom vydělat. Že se to podařilo jen částečně, mne samozřejmě mrzí,“ hodnotí zpětně Bajer a dodává: „Kdyby nepřišla krize, tak by na této investici i něco vydělali. Navíc berme tento byznys z celkového pohledu Warburgu, kdy se jim nevydaří jedna investice z deseti.“
Je navíc otázkou, zda by jiný finanční investor nepohořel stejně. Připomeňme v této souvislosti další ambiciózní a mnohem neúspěšnější portály Volný.cz, Tiscali.cz či Quick.cz, které spolykaly stovky milionů korun, a dnes jsou z nich pouhé agregátory zpráv z jiných informačních zdrojů.
Firma spíše mediální, než internetová Faktem je, že po roce 2008, kdy z manažerského dění v Centrum Holdings odešli otcové zakladatelé Bajer s Tomkem - a časem firmu opustil i Pavel Mucha, generální ředitel, který dokázal holding pospojovat a skvěle prodat investorům z Warburg Pincus - ustrnula firma ve vývoji. Začlenění Atlas.cz do holdingu se absolutně nepovedlo, skupinu opustila spousta šikovných lidí a očekávané synergie se nekonaly. Pak Centrum přestalo investovat do vlastního vyhledávače Morfeo a časem ho nahradila technologie Google; stejný osud potkaly kdysi skvělé mapy Atlasu, místo nich skupina přešla na mapové podklady Googlu.
Z Centrum Holdings se postupem času stala více mediální než internetová společnost. Vedle již zmiňovaného zpravodajského portálu Aktuálně.cz, který se na třímilionové měsíční návštěvnosti skupiny podílí téměř polovinou (a má zhruba o třetinu více než domovské stránky Centrum.cz a Atlas.cz dohromady), se skupina pustila do budování speciálního placeného odpoledníku Insider. Slušnou návštěvnost generuje i ženský portál Žena.cz či server Vaření.cz; naopak sázka na bulvár v podobě Bleskově.cz skupině Centrum Holdings nevyšla.
„Díky Aktuálně a dalším zpravodajsko-publicistickým projektům Centrum přeskočilo řadu mediálních domů, ale trh klasické displejové reklamy na českém internetu se dramaticky zmenšuje a vyjma Seznamu (server Novinky.cz - pozn. red.) jsou tyto mediální projekty někým nebo něčím dotovány. Na reklamě u bezplatného obsahu dnes nevydělá prakticky nikdo,“ popisuje jeden z vysoce postavených manažerů Centrum Holdings. „Centrum se pere o pozici dvojky na trhu s iDnes.cz a dalšími projekty skupiny Mafra, těžko se to ale odhaduje, protože reálná hodnota inkasované inzerce je možná na čtvrtině čísel, které se zveřejňují ve statistikách AdMonitoring,“ dodává. tŘetina tržeB Z MarketinGU Skupině pomohla diverzifi kace byznysu, kdy se před časem rozhodla vykročit do ciziny: Net.hr je největším portálem v Chorvatsku a slovenské Centrum.sk je zase dvojkou tamního trhu. Přesto jsou české aktivity stále dominantní, tuzemský byznys se na celkových číslech Centrum Holdings podílí 70 až 80 procenty. Celková návštěvnost serverů skupiny se pohybuje kolem šesti milionů lidí měsíčně, tedy zhruba jako Seznam.cz. Jenže ten tato čísla generuje v jedné zemi, Centrum na třech trzích…
Dobrou zprávou je, že firma není závislá jen na klasické bannerové reklamě, ta dnes tvoří jen asi třetinu ročních tržeb, které se údajně pohybují kolem 400 až 500 milionů korun ročně. Ofi ciální čísla již dva roky Centrum neposkytuje ani obchodnímu soudu. Managementu holdingu se také podařilo vybudovat online marketingovou agenturu Najisto, která disponuje zhruba stovkou obchodníků po celé republice a dnes generuje asi třetinu celkového obratu Centrum Holdings. O zbytek tržeb se drobnými díly, ale poměrně spolehlivě, starají takzvané vertikály, tedy inzerce v realitách, ojetých autech, prodej softwaru či transakce ze slevového serveru Amplion.cz. „Vyjma Seznamu český internetový trh živoří, neroste. A ze všech těchto subjektů má Centrum Holdings nejlepší výchozí pozici. Otázkou je, co s byznysem udělá začlenění do skupiny Economia,“ uzavírá jeden z vysoce postavených manažerů portálu.
O autorovi| ONDŘEJ HERGESELL, CIO Business World, ondrej_hergesell@idg.cz